zondag 20 november 2022

20 november 2022


Dag van:
Alleen de sandaaltjes nog even voor de laarzen verruilen en klaar is weer de klus...
Dag zomergarderobe, hallo wintergarderobe.....
En dat is maar goed ook want het is buiten dan wel -1 bij ontwaken, het voelt echter als -6.....

Vandaag is eeuwigheidszondag...
Willem is weer eens vroeg weg...
Eeuwigheidszondag is, in veel protestantse kerken, de laatste zondag van het kerkelijk jaar en tevens de zondag voordat de adventstijd begint....

Ja, ja...ik leer nog eens wat nu Willem er zo middenin zit....
Vaak gedenkt men tijdens de kerkdienst op deze zondag de gemeenteleden die in het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden....
En dat gebeurt vandaag dus ook.....
Er worden heel wat kaarsen aangestoken....

En tegelijkertijd denk ik, hoe vaak kan voor mij een nieuwe jaar beginnen....?
Oud en nieuw, overgang naar een nieuwe kalenderjaar.....
Advent, begin van een nieuwe kerkelijk jaar...
Zomervakantie, begin van een nieuwe schooljaar...
En dan mag ik nog blij zijn dat ik niet iets Chinees in de genen heb want anders zou ik ook nog een nieuw dierenriem jaar moeten beginnen...

Zelf kom ik volgens de Chinese leer uit het jaar van de rat, en of ik daar nou zo blij mee ben...??
Nee, dan toch liever die mei stier in mij...daar voel ik mij iets verwanter mee...
En zeg nou zelf....in deze tijd van genderneutraliteitsdenken maakt het niet uit dat ik als stier uiers heb.....

Verder merk ik dat er in mijn Sinterklaas inkopen dit jaar totaal geen systeem zit....
Daarbij komt dat de Haarlem kids Sint vieren en de Didam kids Kerst....
Ik koop lukraak maar wat als ik iets zie...al mijn keurige lijstjes van de afgelopen jaren ten spijt....
En ik zie wel wat ik aan het eind van de rit heb ingeslagen....
Daarbij draait wel mijn hoofd overuren want steeds komt er weer iemand in me op die ook wel een verrassing kan gebruiken....
Enfin Sinterklaas chaos dus....

Nou ja....en vandaag dan de

gedenkwaardige dag.....WK voetbal....
De eerste wedstrijd vandaag....en nergens ook maar iets van Oranjekoorts te bekennen....
"Wacht maar, zegt Willem optimistisch, als Nederland straks moet dan is dat heel anders"....
Ik help hem het hopen...en ach.... eigenlijk ook niet....
Er kleeft me teveel bloed aan deze WK....
Wat nog eens en te meer boven komt drijven als ik die schijnheilige in doeken gewikkelde hoofden met snorren en te witte tanden in hun mond, bij de opening zie....
Zo van...nee hoor niks aan de hand....dit wordt het mooiste WK voetbal ooit....maar ondertussen....
Bah!!....

Verder loop ik een beetje te klooien met mijn mobieltje en wat apps....
Zulke verrekte slimme jongens ook die app makers...
Zie je een leuke app langskomen die filmpjes maakt van een stilstaand hoofd...
Mag je één filmpje gratis maken....dan 4,99 per week betalen of 24,95 for a lifetime....
En wat doe je dan hè....
Ik weet dat Willem dit heel leuk vind....maar ik hou me in....ik laat me niet verleiden....
Maar een leuk filmpje is het wel (zie hieronder).....

En ik verander mijn Facebook profielfoto...
Twee keer per jaar durf ik dat...
Dat heeft weliswaar een aanloopje nodig, maar goed....ik doe het dan toch maar....
Lief hoor die trouwfoto maar na 5 maanden getrouwd te zijn, zijn die wittebroodsweken toch echt wel voorbij...
Het gevoel blijft, het witbrood is op....
Daarbij is de winter in aantocht en dan kan je moeilijk in je zomerse trouw outfit op zo'n profielfoto blijven staan....
Op de schouw of aan de muur kan daarentegen dan weer wel....
Een drama vind ik dat veranderen....

Maar vandaag was die foto dan daar waarop precies het goede licht viel en waarvan ik dacht.....'nou toe dan maar'.....
Zo kan ik wel weer een half jaar, tot de zomer, tegen mezelf aankijken.....
Tegen de zomertijd verzamel ik wel weer nieuwe moed....
En ga nou niet zeggen "aaah joh, zoiets valt toch wel mee", want ik geloof jullie toch niet....
Wedden dat jullie ook niet zomaar een foto plaatsen zonder een kritische blik geworpen te hebben....
Je vindt aan jezelf immers altijd wel een haperingetje of twee, vier, zes of zestig....
En daar doen 50 of 60 likes niks aan om het leed te verzachten hoor....
Ik zie die haar op mijn kin....oh en daar nog één.....

Die rimpels om mijn oog....
Die make up van een dag oud....
Ja, ja....mijn ogen zijn misschien oké....en mijn lachje is lief....maar mijn linkeroog is beduidend schever dan de rechter.... gelukkig verhult de sjaal mijn onderkin....en ik heb geluk dat de foto een beetje van boven werd genomen zodat ik wat slanker lijk dan ik in werkelijkheid ben....
Oh ja...en het licht viel dus goed.... Weinig poriën te zien....
Ik ben heus niet wars van ouder worden maar een beetje toonbaar ouder is toch wel prettig nietwaar?......
Zeker als de halve mensheid je kan bekijken...
Gisteren vond ik dat zo'n mooie eye opener...
We keken naar 'sterren op het doek'....
Dat programma waar bekende mensen geschilderd worden door drie kunstenaars, geïnterviewd worden door Eus, en dan mogen ze na afloop één van de schilderijen mee naar huis nemen en worden de andere twee geveild voor een goed doel....
Gisteren zagen we Monique Hendriks...die slechte vrouw uit Penoza....
En ze zei "ik ben wel gewend dat er naar me gekeken wordt naar dit is anders"....
En ik dacht....ja, jaaaa inderdaad....er is

een groot verschil tussen het feit dat er naar je gekéken wordt of dat je békeken wordt....
Ik vraag me af hoe dat met profiel foto's zit....
Zelf ben ik een kijker maar ik kan me voorstellen dat er ook bekijkers zijn....

Maar oké....laat ik nou niet zeuren....als er niet naar je gekeken wordt is het ook niet goed...
En voor ik het weet ben ik weer aan mezelf gewend als ik dat Facebook open.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten