woensdag 23 november 2022

23 november 2022


Dag van:
Ben al vroeg op school...
Sowieso al wat eerder vertrokken maar dan ook nog eens alle verkeerslichten mee....
Dat komt goed uit want ik heb nog wel wat te doen...
Druk met een taal klusje....
Ben er al een week mee bezig maar er gaat veel meer tijd in zitten...
Helaas was ik alleen niet de enige die vroeg was...
Op het dak van de school zijn ze ook al druk aan de gang (nee geen dak Pieten)....en ook al, nog steeds....bezig met boren en timmeren en branden en blazen of zoiets...
Herrie dus....
Ik neem het maar op de koop toe en werk stug drie kwartiertjes in opperste concentratie die zo nu en dan ruw verstoord wordt en ik weer opschrik van onverwacht lawaai....
Ik ben het lawaai zo zat!!!....

Dan begint de dag met de kinderen en we beginnen deze dag  met heerlijk

voorlezen...
Zo'n Sinterklaas verhaal vol moraal en zedepreken....
En toch hè...hoe ouderwets het verhaal ook is (het is ook een oud boek uit de schoolbieb)....hoe goed de kinderen het toch heus nog steeds begrijpen...
Kinderen die stoute dingen doen, de blokkentoren van hun zusje omschoppen, belletje trekken, suikerklontjes uit moeders suikerpot snoepen....en een Sint die ze op totaal pedagogisch verantwoorde wijze erop wijst dat dit echt niet kan door ze cadeautjes te laten stapelen en die door een Piet om te laten schoppen....het paard suikerklontjes te laten voeren etc...
En natuurlijk krijgen ze na afloop hun cadeautje.....


Na het dansen op de Pieten mega dans...en ook deze juf doet mee....maar gauw aan het werk....
Een schoentje knutselen waarin Piet vrijdag een cadeautje kan stoppen...
Je kan toch moeilijk je eigen schoenen laten staan en op blote voeten naar huis gaan...
En het boren en blazen boven ons gaat maar door....en door....

Zo gaat de dag voorbij met...lekker kliederen, gymmen en op de Ipad of op het grote digibord werken....

Maar als de kinderen dan naar huis zijn, suist het door mijn kop...
En als ik dan, als ik de overdracht schrijf, voor de zoveelste keer de klopboor hoor, sluit ik mijn laptop af, doe het digibord uit, sluit mijn assistente de ramen...
De pot op, de boom in, wij zijn vandaag vroeg weg....dit hou ik niet vol....

Ik stap de auto in, rij de parkeerplaats af en ga de snelweg op...
Dan zie ik het bordje Oosterbeek...het dorp waar ik getogen ben...

Ik heb even zin in leuke dingen en krijg de ingeving om eens even de gezellige en vooral knusse winkelstraat van Oosterbeek door te lopen...
Dat het met bakken uit de hemel komt net als ik de auto uitstap, kan me niks schelen....
Ik loop het straatje omhoog....allemaal vintage koffietentjes, wijnkeldertje, brocanterie winkeltjes, een koekjes atelier en......een handwerk winkeltje 'CreaMieke'.....
Ik stap het piepkleine winkeltje in...
Het is er warm en behaaglijk....en ze hebben er in ieder geval wol en katoentjes....
We raken in gesprek....ze heeft veel spulletjes van mensen die ik via mijn eigen crea dochter ook ken of op beurzen ontmoet heb...
Langzaamaan verlies ik in dit kneuterige winkeltje het lawaaierige gevoel dat nog in mijn hoofd na raast....
Nu ben ik wel in staat om naar het drukkere winkelcentrum in de stad te gaan om de bestellingen op te halen die klaar liggen....
En met tassen vol spulletjes loop ik even later in de regen heeft straatje weer naar beneden....

Nou hoor ik overal dat Sint een beetje

ondergeschoven feestje wordt en er bijna geen Sinterklaas versiering te zien valt....
Dat klopt ook wel....
Op het winkelcentrum staat alleen de levensgrote glitterkerstbeer .....en natuurlijk de kinderen en giechelende bakvisschoolmeiden die daar wel mee op de foto willen...
Alleen de drukte is volgens mij nog steeds hetzelfde hoor.....en dat nog wel op een gewone doordeweekse dag...
Geroezemoes, geroezemoes....
Voor ik het weet gonst het weer in mijn hoofd en ik vlucht....

Zucht.....hoezo vlucht....
Nu moet ik immers naar het volgende kabaal centrum...
Geloof maar dat de televisie op vol volume staat thuis....en het voetbal geweld buiten al te horen is...

Enfin... Ik zal wel een soort van geluids(over)gevoelige dag hebben of zo....
Ik wil zelfs geen getrippeltrappel meer over de daken horen lopen ....
En vergeet dat gerommeldebommel wat hoor ik me daar op de zolder....hoor wie klopt daar kinderen.....en roept ons reeds toe, ook maar....
Ik wil stilte.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten