maandag 11 september 2023

11 september 2023


Dag van:
Tweeëntwintig jaar geleden alweer...
Ik reed op weg naar huis en hoorde het op de autoradio....
Thuis direct de televisie aan om mijn ogen te laten geloven wat mijn oren zojuist gehoord hadden....
Zoiets kun je je immers niet voorstellen tot je het ziet....
Tweeëntwintig jaar geleden...
Afgelopen vrijdag zijn nog eens 2 van de 2.753 slachtoffers geïdentificeerd.......
Hoe kan zoiets na zo'n lange tijd?.....
Het puin van de ingestorte torens is verzameld en wordt al twintig jaar doorzocht door wetenschappers......
Ze zijn op zoek naar menselijke overblijfselen en hopen zo de vermisten op te sporen en te identificeren......
Ze zoeken naar bijvoorbeeld stukjes bot of tand......
Na de ramp hebben familie en vrienden DNA-materiaal van slachtoffers ingeleverd bij de wetenschappers......
Bijvoorbeeld een haar of speeksel op een gebruikte tandenborstel, en al dit DNA is verzameld in een speciale databank......
Steeds weer ontwikkelt men nieuwe technieken.....steeds weer wordt opnieuw het puin onderzocht....
De man en de vrouw, wier namen niet worden bekendgemaakt op verzoek van hun familie, zijn de 1648ste en 1649ste geïdentificeerde slachtoffers van de aanslagen......nog 1104 te gaan.....
De hele ramp heb ik nog op mijn

netvlies....en elke elfde september kan het niet anders of ik denk eraan terug....
Alsof toen de ellende begon....de ellende van nog veel meer aanslagen....
Twintower de moeder aller aanslagen die volgden...
Vreemde gedachte dat na de elfde van de negende nog 111 dagen volgen tot het nieuwe jaar....

Na deze ochtend gedachte start ik de dag....
Willem heeft twee pastorale huisbezoeken....
Wat zal ik eens gaan doen.....?
Zin hebben in niks en je toch nuttig willen maken....
Dan heb ik het....!!!!
Ik ga dat al zo lang uitgestelde plan om mijn telefoon op te schonen, wat zoveel betekent als alle foto's op de pc opslaan, eens uitvoeren....

Dat had ik al voor de vakantie willen doen maar ach, telefoons hebben tegenwoordig zo'n opslagcapaciteit dat je je niet druk met hoeft te maken dat je geheugen vol zit....
Alle vakantie foto's konden daar nog makkelijk bij....
Laat ik ze nu echter maar eens op mijn pc zetten....
En ik slik even als ik zie dat dit om zo' n drieëntwintig duizend foto's gaat....
Daar zal wel heel wat tijd in gaan zitten...
Maar heej....zin in niks...en je toch nuttig maken ...
Ik hoef alleen maar op mijn luie gat te blijven zitten en af en toe met mijn vinger een toetsenbordtoets aan te klikken....
De ultieme oplossing voor mijn plan van vandaag....!!

Tussendoor volg ik wat nieuws over de aardbeving in Marokko....
Het valt me op dat deze beving toch minder teweeg brengt dan die van Turkije toendertijd....of verbeeld ik me dat...?

Zelfs de bijeenkomst die onze Arnhemse burgemeester organiseert telt maar twee handen vol mensen....
Wellicht zal de rest samenkomen in hun moskeeën....
Burgemeester Marcouch, van oorsprong uit Marokko, is zeer begaan....
En ik leef met zijn zorgen mee....

Af en toe plof ik eens buiten neer op een stoel...

Meer om op de regen te wachten dan van de laatste zon te genieten....
Zonaanbidder als ik ben moet ik nu toch toegeven dat het wel een beetje veel hitte van het goede is ...
Helios (Helius) is in de Griekse mythologie de zonnegod......
Elke dag rijdt hij in een stralende wagen langs de hemel om zo het licht naar de mensen op aarde te brengen......
Maar wat mij betreft mag er wel een wieltje van zijn strijdwagen rollen.....

Wisten jullie dat de Peruviaanse Tahis  uitsluitend groente en fruit eten dat dezelfde kleur als de zon heeft.....
Ze geloven namelijk dat dit voedsel hen een bepaald soort energie geeft die nergens anders vandaan te halen is.....
Hun leven draait hierdoor letterlijk om de zon.....
Zelf ben ik daarentegen wel klaar voor een bordje boerenkool of andijvie stamppot....
Moet natuurlijk ook niet te lang duren want kou ben ik nog sneller zat dan warmte....

Fijn toch eigenlijk dat Nederlandse landje

dat voor afwisseling zorgt in haar vier seizoenen....
Het is alleen een beetje lastig om tegenwoordig de zomer van de herfst te onderscheiden....
Maar als het goed is schijnt dat morgen duidelijker te worden ...
Wedden dat ik midden oktober alweer naar Griekenland en de zon verlang.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten