donderdag 14 september 2023

14 september 2023


Dag van:
Lang geleden, maar weer eens een beroerde nacht gehad....
Drie uurtjes slaap en hup door naar je werk....
Wisseling van klassenassistente in de klas, dat betekent even omschakelen en nieuws van de dagen ervoor delen ...
Verder me vandaag maar een beetje rustig houden om de dag vol te houden....
En geen gezeur of gedoe aan mijn hoofd....dat is het beste....
Maar je hebt het niet voor het zeggen hè....
Vandaag de opdracht om drie huisjes te vullen met papieren vormen (eenvoudig Tangram) en dan je eigen foto in één van de huisjes te plakken.....
Er blijven twee huisjes over.....
Wie komen er naast je wonen...kies twee kindjes uit je klas (eenvoudig sociogram)....
Maar psychologisch gezien valt er veel meer uit te halen.....
Laat je jezelf wonen op een hoek of in het midden.....
Wie woont er links en wie rechts van je of wie woont er direct naast je een wie nog een huisje verder....?

En dan dat meiden gekibbel weer.....
"Ik kies jou als buurvrouw".....
"Ik jou lekker niet".....
Dan plakt de één de foto van zichzelf links op de hoek en de foto van wie ze koos, in het huis naast zich....
"Kijk, jij woont naast me".....
"Nou, dan ga ik lekker verhuizen want ik vind een groen huis toch niet een mooie kleur".....
Meiden..... zucht.....!!!!
(En ik zei nog zo 'geen gezeur aan mijn hoofd vandaag')....

Ik ben buiten op het plein en let op de kinderen die bij de glijbaan voor mijn klas spelen.....

Het gaat er heerlijk rustig aan toe....ik kan er best even bij gaan zitten op het bankje tussen twee klassen in....
Even dat meisje gezelschap houden dat daar zo zielig alleen en in elkaar gedoken al op zit.....
Ik ga naast haar zitten, sla een arm om haar heen en voel dat ze schokbewegingen maakt....
Huilt ze??.....
Ik krijg geen contact met haar....vreemd....
Dan zie ik dat ze een geel hesje aan heeft....
Mijn alarmbellen beginnen te rinkelen....gele hesjes betekenen immers kind met epilepsie...... epileptische aanval dus......!
Ik roep direct om assistentie, de tijd wordt opgenomen, de verpleging gehaald, ik blijf bij het na schokkende meisje tot ze mee naar binnen genomen wordt....
(En ik zei nog zo, 'geen gedoe aan mijn hoofd vandaag')....

We spelen weer op het schoolplein....
Het is nu middag dus tweede keer buiten spelen....
Even rust en een cracker eten....
Wat hoor ik daar....??
Een gigantisch geronk boven onze hoofden....

Vier Dakota's vliegen over.... LAAG over..... HEEL LAAG over.....
Tuurlijk, morgen Bridge to Liberation en zaterdag herdenking Market Garden op de Ginkelse Hei.....
Hup en weer over.....nog meer en hoger gegil van kinderen....
Help, mijn Oekraïense leerling met oorlogstrauma.....
Ik naar buiten.....dag cracker.....
Hij houdt zich gelukkig goed en wordt afgeleid door collega's.....maar een van de Syrische leerlingen reageert wel fel en agressief.....ik blijf nu maar buiten....
(En ik zei nog zo, geen gezeur en gedoe aan mijn hoofd vandaag').....

Vriendenkliek leed.....
Één van onze vrienden eerder terug van vakantie gekomen omdat hij morgen gekatheteriseerd gaat worden....
Één van onze vrienden haar dochter met een gesprongen cyste in de nieren....
Familie nieuws....
Mijn dochter moet naar een audiologisch centrum....
Mijn zoon stuurt een foto waarop hij staat met allerlei medische apparatuur aan, op  en om zijn lijf....zelfde thuisonderzoek als ik twee weken geleden....
"Nee, je kan niet vroeg naar bed vanavond hoor Wampie want mijn dochter komt zo op bezoek".....
(En ik zei nog zo .......)


Ik geloof dat ik ons aller ome Willem (Edwin Rutten) maar citeer met de worden uit zijn liedje.....
Ik geloof dat ik naar niks meer vraag ..
Het is wel weer genoeg vandaag....
Zeg maar ja of zeg maar nee....
Knip knap knee.......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten