woensdag 27 september 2023

27 september 2023


Dag van:
Studiedag....kenmerk: een kwartier langer in bed blijven liggen....
En dan maak je er twintig minuten van ook nog....
Het is immers een half uur inloop....en met een beetje mazzel is de rij voor de koffieautomaat, als je wat later komt, niet zo lang meer ....

En nog ben ik best vroeg.....
Kan ik mooi nog even het programma doornemen voor we beginnen....
Eerst plenaire bijeenkomst in de grote zaal en dan in teams uiteen....
Tot zover kan ik het onthouden....
Na de lunch zien we wel verder.....

Gezellige intro van de nieuwe directeur die vooral veel van ons wil horen....
En de intro van een aanvulling op SEO....
Hoe leren onze leerlingen hun emoties herkennen....?
Nou middels het boek van de kleurenmonsters dus....en daar horen een heleboel lesideeën bij....plus........jawel.....zes monstertjes....
Er is voor iedere klas en boek, maar er is niet voor iedereen een setje monstertjes....
Wellicht kunnen die gehaakt worden oppert de SEO commissie....
En dat is dus het moment dat alle hoofden in de zaal zich naar me omdraaien en ik mijn naam hoor sissen.....
Tevens het moment dat ik met mijn hoofd weg duik achter mijn notitieblok....
Ammehoela, ik ga niet voor de hele school monstertjes haken....
Dat is zo ongeveer 25x6 monstertjes.....
Voor mijn unit wil ik het nog doen maar daar blijft het bij....

Ik kijk meteen even of ik op internet

patroontjes kan vinden van die engerds, en ja hoor....
Alleen zie ik op Google tegelijkertijd dat een setje bestaande monsters zeventien euro kost....
Daar ga ik toch zeker niet tegenaan haken....dat kan school best van de leermiddelen pot betalen....dan zijn ze vast ook goedkoper uit dan dat ik bolletjes katoen á raison van 3 euro moet halen x 6.....

Ondertussen:.....
Willem is naar Zevenaar....
Ik heb toch maar dat secretaire gereserveerd en die gaat Willem nu halen, de schat...
Mijn dochter zal hem bij de kringloop opwachten....
Maar Willem en de weg vinden....pfffft....zelfs met Google Maps op zijn telefoon in de mooie nieuwe handsfree houder, blijkt het een onmogelijke speurtocht....
Ten einde raad dus maar mijn dochter bellen die hem naar zich toe loodst....
Secretaire in de auto, nog even na babbelen en dan krijg ik het volgende appje.....
Ha schat!
25 februari gaan we met z'n vieren naar Duncan Lawrence in Nijmegen. Wij betalen. Reserveer jij de kaartjes en stuur je mij een tikkie?

Ik verslik me haast in het stukje rijstevlaai dat ik net zit te verorberen n.a.v. het afscheid van een collega die met pensioen gaat ...
En dan in de andere app
-En hij zei dat we dan wel met z’n vieren konden dat was wel leuk
Oh das wel gezellig ja!
Nou dan krijgen jullie dat van ons en gaan we met z’n vieren
Weet je dat zeker? Ja gaan we doen! Maar moet je dat niet met mama overleggen dan?
En ga je dat niet vergeten
Hahaha werd er beetje ze zenuwachtig van want wou me niet te blij maken-.....
Nou, daar zit er ook eentje hyper te wezen....
En wat doe je dan.....?
Je zet je schoteltje vlaai aan de kant, bestelt 4 kaartjes....en appt naar beide terug "GEREGELD!!".....

Dan moet ik als een haas naar de andere zaal....
Teambijeenkomst....nieuwe leerlingen verdelen.....
Een hectische en beladen bijeenkomst....
Maar wij zullen geen kleuterteam zijn of we komen er wel uit....

Tijd om even eigen werk te regelen....

Nou doe je best Wamp....maar dat gaat je niet lukken....
Zeker niet met al die collega's die vandaag verplicht aanwezig zijn omdat het studiedag is....
De een na de ander komt even kletsen, iets vragen, iets mededelen....
En voor je het weet is het dan lunchtijd en heb je nog niks kunnen doen.....

Nu het gedeelte waar ik niet al te veel zin in heb...
Groeibewust kleuteronderwijs....
Met enige tegenzin begeef ik me naar de ruimte waar de presentatie gegeven wordt....
En nee, ik wil heus niet negatief doen, maar waarom een presentatie over hoe het in een kleuterbrein werkt, als je tegen leerkrachten praat die daarvoor opgeleid zijn....
Die allemaal tijdens hun psychologie lessen tijdens de opleiding, op  modules vol over de ontwikkeling van het kind hebben zitten blokken....
Die tijdens de opleiding LACCS dit allemaal tot in detail hebben moeten zitten uitpluizen....
Die te horen krijgen wat ik tijdens mijn allereerste stageopdracht moest doen....ga eens op de hoogte van een kleuter kijken wat het allemaal ziet....
Die allereerste opdracht ooit, in 1977, ben ik nooit vergeten.....een week lang heb ik op mijn knieën door een stage klas geschuifeld.... en nog oefen ik zo vaak nog die opdracht van toen uit...
En nu moet ik leren dat ik moet leren kijken op de hoogte van een kleuter.....


Wij leerkrachten moeten altijd beschikbaar zijn, zegt de volgende sheet....
Maar in het speciaal onderwijs ben je juist zo bezig met uitgestelde aandacht....met de zelfredzaamheid van een kind....omdat een kind met een beperking het daarmee later moet gaan redden in de maatschappij....

De groepstafels zoveel mogelijk de klas uit .....ruimte om te spelen is belangrijker dan leren....
Maar help.....spelen is immers leren....!!!
Achter mij zit iemand zich behoorlijk te ergeren....
Naast mij sist het commentaar mijn oor binnen....

En dan het stopwoordje tijdens de presentatie..... eigenlijk meer zinnetje...."wat ik vaak altijd zeg"....

Enfin, de middag is om en ik durf "bijna haast helemaal vaak altijd" te zeggen dat de presentator dit keer meer van ons leerde dan andersom....
Maar dat bracht dan wel weer interactie teweeg en dat is altijd goed.....


Nu dat afscheid van de collega die met pensioen gaat....
Waarom eigenlijk als je eeuwig jong blijft zoals zij....
Ik ben slecht in afscheid nemen....
En deze vakleerkracht daar heb ik zoveel plezier mee beleefd.....
Zo ontzettend creatief en altijd weer op zoek naar de beleving los van het resultaat....
Een knuffel dus tot ziens in plaats van vaarwel.....en op naar huis....

Thuis waar de secretarie wacht....
Midden in de kamer staat hij nog.....
Maar dat komt goed....ik weet precies waar ik hem hebben wil....
Gauw een hap eten en dan aan de sjouw....
Dus Willem, laat jij nou maar de honden uit een laat mij mijn gang gaan....
Ik weet dat je slecht tegen veranderingen kan, maar het komt goed....

Oude bureautje weg....dat wordt een mooi

werkplekje voor Willem in de keuken....
Keukentafel eruit....doorn in mijn oog want de vier poten zijn door vier honden in puppytijd al aangevreten....
Secretaire op de plek van het oude bureautje en zoveel mogelijk van mijn brei en haak spul erin..... onzichtbaar achter de deurtjes en in de lade.....
Moet je eens kijken hoe gezellig....
Nu een van de blauwe lampjes erop....
Neeeeeeee hè....hier is over nagedacht door een creatief proberen te zijnde ontwerper....
Aan de binnenkant van het lampje bevindt zich een print van kandelaars.....en die schijnen dus door als je het lampje aandoet....
Dit heeft vriendenkliek vriendin Marleen ook niet gezien toen ze enthousiast vroeg of we voor haar dat blauwe lampje op de achtergrond van de foto van het

secretaire, mee wilde nemen....en ik toen dacht 'dan neem ik de andere'
Maar tja....een miskoop kun je het nou ook niet noemen voor die kringloop prijs....
En totdat ik me echt groen en geel erger, blijft het ding dus maar staan....

De kamer ziet er weer aangekleder uit dan een uur geleden...
Zelfs Willem is enthousiast en vindt deze verandering in huis een aanwinst....

En ik heb eeeeeeeeeindelijk mijn secretaire......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten