vrijdag 15 september 2023

15 september 2023


Dag van:
Een mooi begin van de dag....
De doodlopende weg naar je school inrijden, de hoek om gaan, de zon die door de bomen schijnt en Pippi's paard in de wei.....
Een idyllisch plaatje waar ik gewoon even voor ga stil staan....
Meditatief momentje voor het begin van een drukke schooldag....

Het is nog stil in school want ik ben vroeg...
Ik wil immers alles voor de verjaardag van mijn klassenassistente op orde hebben voor ze binnenkomt....
Roosjes verstoppen achter mijn bureau.....de schaal met bosviooltjes ingepakt en wel op tafel en de dropjes die zij zo lekker vindt ernaast....
De kaart en het cadeautje van ons team klaarleggen....op het digibord een verjaardagspagina vol verrassingen maken.....
Dat ze 62 is geworden zal ze weten....

Ontroerd is ze als de kinderen haar de
roosjes met een hand en de felicitaties brengen.....
Heerlijk onwennig met het digibord in de weer om haar digitale verjaardagstaart te versieren....
Het eerste deel van de ochtend zit erop....

Één kleuter heeft onthouden hoe de bloempjes heten die in de mooie schaal zitten die ik de assistente gaf.....gitaartjes.....
Tja dat krijg je ervan als je ook uitlegde dat viooltjes niet alleen bloemen zijn maar ook een snaarinstrument dat op een gitaar lijkt.....

Vandaag (drie kwartier te laat) een flexwerker (zzp'er) in de klas ter zorgondersteuning....
En ik heb geen idee hoe zoiets kan....ben overdondert dat zoiets bestaat....maar hoe ik ook aanstuur, uitleg, voordoe stimuleer, er komt niets uit haar handen....
Ze zit, zit, zit ...verplaatst zich en zit weer....
Hoogst verbaasd dat ik (een half uur voor einde schooltijd), als ze (tijdens spitsuur in de klas), vertrekt haar uren briefje niet teken ....
Maar heej....er is nog nooit iemand betaald voor niks doen en toekijken hoe anderen zich dubbel zo hard uit de naad werken....
Eerst maar eens overleggen met je leidinggevende...


Thuis pluk ik de schaarse appels uit de appelboom...
Dat wordt geen appeltaart dit jaar....
Geen idee wat er dit jaar was dat ervoor zorgde dat de oogst klein is....
Ik zal ons boompje maar eens grondig snoeien als het snoei seizoen begint....

Vliegt er, zoals bij school, geen Dakota

over....dan is het wel zo'n vreemde vliegfiets....
Geen idee hoe dat ding in het echt heet...over onze eigen tuin....maar het maakt wel een pokkeherrie....
Iets als paraglider heet het geloof ik....
En het is het enige dat je nu in de lucht ziet of hoort want de vogeltjes zijn van schrik weggedoken en laten zich voorlopig niet zien of horen ook ...

We twijfelden nog sterk om te gaan.... Bridge to Liberation....spektakel onder de John Frost brug hier in Arnhem....
Al dagen zag ik de voorbereidingen in volle gang als ik dagelijks over de brug naar mijn werk rij 's morgens ...
Arnhem staat vanavond bol van de herdenking van de mislukte geallieerde operatie Market Garden in september 1944......
Eerst een officiële herdenking aan de voet van de John Frostbrug......
Dan het slotstuk Bridge to Liberation, een spektakelstuk in woord, muziek en beeld met de wereldberoemde 'Bridge too Far' als achtergrond......

Geïnspireerd door de World Liberty Concert in Arnhem, werd er in het kader van 70 jaar vrijheid een multimediaspektakel met bekende artiesten georganiseerd aan de voet van de John Frostbrug.....
Het herdenkingsconcert kon rekenen op duizenden belangstellenden.....
Direct na het eerste concert besloot de gemeente Arnhem om dit jaarlijks in september te organiseren......
Inmiddels kent dit spektakel zo'n twintigduizend bezoekers....
En als Willem en ik dat horen zijn we naar wat blij dat we besloten het thuis te bekijken op tv ....

Vertellers Dionne Stax en Noraly Beyer vertellen persoonlijke verhalen over oorlog en vrijheid, toen en nu.....
Met muziek van Sera, Jeangu Macrooy, April Darby en Phion.....
Maar ook bijzondere dans van Introdans en spoken word van Jesse Laport.....
Het was weer fantastisch...
Noraly zorgde voor kippenvel, Jeangu voor tranen.....en de dans act met de gehandicapte vrouw was meer dan respectvol en prachtig om naar te kijken....

Ik weet zeker dat we volgend jaar weer zullen twijfelen of we wel of niet zullen gaan....live aanwezig zijn heeft tenslotte ook wel wat ...we waren er immers al eens live bij ...
Maar ik denk toch heus dat de twijfel gauw verdwenen is als we eraan denken dat we dit jaar toch echt alles goed gezien hebben zo voor onze tv, en de sfeer evenzogoed te voelen was ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten