maandag 18 september 2023

18 september 2023


Dag van:
Genoeg te doen vandaag...
Iets in de trant van 'veel afleiding zoeken'....
En afleiding vind je natuurlijk altijd in je werk , dus begin ik met maar eens flink wat werkvoorbereiding....
De nieuwe regel dat leerkrachten en aantal malen per jaar worden uitgeroosterd voor extra administratieve taken zorgt ervoor dat ik nog even niet aan OPP's hoef te denken want donderdag is mijn eerste uitgeroosterde dag en kan ik dus daarmee aan de slag....
Daar ben ik niet rouwig om want leuke lessen zoeken en maken vind ik veel leuker....
Druk in de weer met Prowise, Paint en PowerPoint dus....

Het is alleen vreemd weer buiten om te

werken...
Zo zit je te zweten omdat de zon op je raam brandt en zo zit je te bibberen omdat er een stortbui los barst....

Schoolwerk klaar....dan wat financiële zaken regelen....
Overzichten maken want er moet het een en ander naar de gezamenlijke rekening overgezet worden....
Voor tijden van 'stel dat'.....
Wat betaalt een mens tegenwoordig veel aan vaste lasten....
Ofwel; overzichten maken daar word je niet vrolijker van.....


Willem loopt door het huis te jodelen....
"Nog meer preekbeurten erbij....ik zit volgend jaar al op 43 zondagen".....
Zelf weet ik niet of ik daar nou zo jodelig van moet worden....
En ik ga echt geen 43 powerpoints maken.....

Tussendoor kijk ik even naar een programma dat ik leuk vind ' below deck'....
Heb echter besloten dat ik vanaf vandaag daar niet meer naar kijk....
Om de vijf gesproken woorden een censuurpiep.....en stipjes bij de ondertiteling....
Mij maak je daar niet blij mee....
Niet met de piepjes en al helemaal niet met de reden waarom die piepjes erin moeten.....
Waarom toch al die scheldwoorden...???

In ónze democratie is het zo dat je niet eerst toestemming hoeft te hebben voordat je iets schrijft, zegt of uitzendt......
We hebben in Nederland dus geen censuur......
Geen piepjes, geen puntjes.....
Dat betekent echter niet dat je alles mag zeggen en schrijven zonder dat je daarvoor straf kan krijgen......
Dat kan namelijk wel.....

Als je bijvoorbeeld iets zegt dat voor andere mensen kwetsend of beledigend is, kunnen ze naar de rechter gaan......
De rechter kan dan toch nog een straf opleggen......
Ik vraag me alleen wel eens af of dat écht helpt....

Allereerst ben ik natuurlijk van huis uit, van kinds af aan, voor vrije meningsuiting...
Ik kom immers uit een journalistiek gezin...
Nederlands Economisch Pers en Advies Bureau....mijn vader schreef zijn eigen krant.....
Het ging vooral over export en financieel economische zaken en natuurlijk kwam daar politiek bij kijken...
Wij konden dan ook niet naar bepaalde landen omdat mijn vader openlijk over de wantoestanden daar schreef....
We zouden opgepakt kunnen worden...
Hoog in het vaandel had hij daarom persvrijheid staan.....

Allengs heb ik de vrijheid zien komen....
Over sommige dingen was ik heel blij maar samen met die vrijheid kwam ook het punt dat je dus zomaar álles kon zeggen...

Normen en waarden vervaagden parallel aan de verworvenheid van vrijheid van meningsuiting....
En nu kijk en luister ik dus naar een programma vol piepjes....
Ook omdat Amerika natuurlijk weer andere normen en waarden erop na houdt....
Maar ach.... Amerika is daar zo dubbel als wat in....
Moet ik ze daar nog serieus nemen....???

Enfin, ondertussen hoor ik dat kleertjes.com, waar mijn dochter werkte zomaar plots en ineens hun medewerkers een mailtje stuurt dat ze vanaf vandaag niet meer hoeven komen werken en vrijdag hun spullen mogen inleveren....
Ze worden doorbetaalt tot januari maar mogen lekker thuis blijven zitten....
Wij blij dat mijn dochter nu net een andere baan krijgt, maar raar is het wel....
Koele zakelijke mededeling en thats it.....

En ondertussen kan ik natuurlijk afleiding zoeken wat ik wil maar aan mijn zoon denk ik toch ...
Ik ben dan ook dolblij als hij s avonds belt....vertelt over nieuwe inzichten en wat EMDR met je doet....
Hoe emotioneel het allemaal ook was....
Samen lachen we om de afsluiting van de dag met yoga....
Tja sorry, daar zijn wij in de familie te nuchter voor....
Zo'n zachte stem die je in (on) gepast traag tempo vertelt dat je je hoofd moet voelen en dan langzaam naar beneden moet afglijden naar je grote teen....
Nee, zoiets is niks voor ons....

En dan dat ademhalen....mens wees blij dat ze ademhalen, maakt niet uit hoe....
Zeker in zijn situatie  en die van de anderen die bij de groep van ARQ 45 horen, overigens vooral politie agenten, machinisten en veteranen, ben je al blij dat je nog in en uit ademt.....

De spits is eraf....nog zes dagen te gaan...
Vandaag hard gewerkt, veel nagedacht, emotioneel wrakkerig, trots op mijn zoon en dochter en blij met Willem....
Ik tel mijn zegeningen.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten