zondag 24 september 2023

24 september 2023


Dag van:
Een roerige nacht....vol telefoontjes en druk app verkeer....
Zorgen binnen de familie van Willem...
Psychische nood.....
Tegen de ochtend is de oplossing nabij...
Nog een uurtje slaap pakken en dan moet Willem zich alweer klaarmaken voor het eerste optreden van vandaag....
Door mijn nog half slaperige ogen zie ik de nieuwe outfit die Willem showt....
Mooi lieverd...maar och laat me nog even liggen....

Dat blijkt nog best lastig om te blijven liggen als de zon je laat weten dat ze vandaag haar best voor je wil doen na alle regen van de afgelopen dagen.....en de honden ongeduldig heen en weer drentelen door de kamer....
Ze willen lekker buiten liggen op de vlonder aan het water....
Hun nagels tikken af en aan over de parketvloer....
Dan toch er maar uit.....de tuindeuren los gooien....
Als dit zo door gaat met dit weer dan hebben we hier straks betere temperaturen dan in Griekenland waar we in de herfstvakantie heen zullen gaan.....

Onze Griekse vrienden appen....


Meestal is dat wel in het weekend en vandaag hebben ze de gekke tien minuten....
Malle filmpjes en fotootjes sturen....
Opgewonden zijn ze dat we weer komen....

Dan volgt een lange app met mijn zoon....
De week therapie heeft nu zijn vruchten  afgeworpen toen hij vanmorgen tegen een eerste hindernis aanliep en de hindernis ineens geen hindernis meer bleek te zijn....
"Ja, het zijn steentjes die uit je rugzak gehaald worden daar " appt hij me....
En als hij straks de hele lading steentjes kwijt is zal hij de rots zijn....!!

Willem komt thuis....er wordt nog wat heen en weer gebeld met familie.....
Willem neemt een broodje, een kop koffie, trekt het tweede deel nieuwe outfit aan en vertrekt voor een tweede optreden....

Het lijkt hier wel huisje Zeldenrust.....
Preekt hij zondags niet dan treedt hij wel op....
Hebben we nu echt vakantie in het buitenland nodig om tot rust te komen...
Het buitenland waar geen school, geen kerk, geen podium zijn waar wij ons zo nodig willen ophouden om ons nuttig te maken....?
Het lijkt erop....
En dat terwijl ik vanmorgen nog een artikel las met heel veel zinnen en zinnigheden maar één zin me bleef achtervolgen;.....
'Meer dan eens per vijf jaar vliegen is bijvoorbeeld echt niet nodig'.....
En dat terwijl Willem en ik notabene zo'n drie a vier keer per jaar vliegen.....
Ja oké, je zal maar verder weg vrienden hebben wonen....maar dan nog....

Ik heb sowieso het artikel met veel interesse gelezen.....het kwam van het filosofisch kwintet...
Dit keer stelden ze zich de vraag:
'Hoe disciplineren we onszelf en elkaar tot gedrag dat het mogelijk maakt om vreedzaam samen te leven?'.....
En juist met de op handen zijnde verkiezingen en dit jaar mijn ongelofelijke zoektocht naar wat ik stemmen moet, las ik het aandachtig door....
Kritisch denken, daarin schuilt volgens filosoof Marli Huijer de oplossing voor de grote problemen......

Ze is hoogleraar publieksfilosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoekt de filosofie van mens en cultuur......
Maar help, hoe word ik een kritisch denker....of ben ik dat misschien al.....?
Rijke landen zullen de klimaatverandering wel overleven en arme landen zijn over zo'n tiental jaar wel weggespoeld, zo zegt zij .....
We zouden onze levensstijl moeten matigen, maar we zijn te begeerlijk naar meer rijkdom, nog langer leven en nog meer welvaart.......
Gelukkig herken ik me hier niet helemaal in.....
Niet helemaal nee....maar op sommige onderdelen dus toch wel....
Ik hoef niet meer rijkdom, en langer leven is ook niet aan mij besteed, met nog meer welvaart zou ik niet weten wat ik ermee aan moet.....maar ondertussen gaan we wel vier keer per jaar op vakantie....

Ze heeft een mooie idealistische gedachte deze Marli....
"We moeten zo snel mogelijk naar een circulaire economie, waarin niet de groei van de economie, maar het goed samenleven tussen mensen onderling en mensen en niet-mensen vooropstaat".....
Persoonlijk denk ik dat dit gelukkig in ieder geval binnen onze vriendenkring en familie al heel belangrijk is 'goed samenleven onderling".....

'

We moeten de toekomstbeelden niet overlaten aan populistische leiders.....
We moeten zelf kritisch nadenken over hoe we kunnen omgaan met de problematische situatie waarin we zijn terechtgekomen.......
Maar zou dat zo eenvoudig zijn.....

Ik mis idealisme zegt Robbert Dijkgraaf op zijn beurt...... 
Ook in de politiek is het denken heel erg op de korte termijn gericht.....
Politieke partijen hebben het over de belastingvoordelen van volgend jaar..... Terwijl Dijkgraaf denkt dat iedereen heus wel aanvoelt dat we daarmee niet de koers veranderen......
Problemen zijn immers door menselijk handelen veroorzaakt, en door de technologie versterkt.......
Diezelfde instrumenten kunnen we toch ook gebruiken om de wereld te verbeteren in plaats van te vernietigen.....?

Zal ik dit keer op zoek gaan naar een partij waarbij menselijkheid in het verkiezingsprogramma voorkomt....
Maar ze verkondigen eigenlijk allemaal al wat menselijkheid....
Menselijkheid, vertrouwen, en nieuwe koers enz ....


Het zal nog een lange weg worden eer ik weet wat ik 22 november stemmen ga....
Laat ik daarom tot die tijd vooral zelf maar menselijk en kritisch blijven....
Vragen stellen bij de informatie die op me afkomt......de informatie die op me afkomt onbevooroordeeld, open en onafhankelijk op zijn waarde te schatten......
Zoveel mogelijkheid dan....want vergeef mij onze vliegreisjes.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten