donderdag 18 januari 2018

18 januari 2018

Dag van:
Lekker rustig... Willem vrij dus in alle rust beneden de koffie en geen brood hoeven smeren...
Nou ja.... rustig.... ik hoor het water buiten al gevaarlijk tekeer gaan door aantrekkende wind....
Ben benieuwd hoor straks de rit naar school zal zijn...
Gelukkig zal het "oog van de storm"  tussen 10 en 2 uur bij ons overwaaien... ik heb dus nog even...
Van... dat had je gedacht.. ik rij Arnhem noord binnen en daar begint het getrek en geduw aan mijn autootje al....
Hups en daar zat mijn portier al bijna tegen de spiegel van een naast mij geparkeerde collega, als ik mijn portier open....
Mijn haar waait alle kanten op en zelf waai ik bijna uit mijn jas en vestje (had ik ze maar dicht moeten doen)...
Binnen is het windstil.....
Gauw de dag doorspreken met mijn collega.. de briefing... de kinderen.. en de intercom mededeling dat er vandaag niet buien gespeeld wordt ivm de weersomstandigheden...
We zitten dan ook midden in de bossen....
Aan de kinderen merk ik nog niks dat er nog ergere storm op komst is...
Vaak merk je dat wel... zijn ze wat drukker... maar vandaag merken we nauwelijks iets...
Onze autistische leerling vindt het prachtig en lopende de ochtend en de nog sterker wordende storm, kijkt hij naar de bomen die alle kanten op zwaaien..
Ik zet voor hem de deur eventjes op het haakje... direct zie ik hem zijn oor door de kleine kier steken.... hij lacht als hij al dat geruis en gekraak hoort....
Genieten van natuurgeweld...
Heel bijzonder is het om te zien dat een leerling die prikkelverwerking in beweging zoekt en vandaag niet naar buiten kan haar prikkel verwerking anders inzet... de frustratie groeit...
Aan ons nu ook alle creativiteit in de strijd te gooien om met goede alternatieven te komen...
Van.... we kunnen zowaar wat langer in de kring... dat is vooruitgang boeken.... we hebben het kort over de storm en de regen en knutselen even later een paraplu...
 De paraplu die nu met dit weer voor de kinderen veel meer inhoud heeft een krijgt natuurlijk..
 Van..... code oranje veranderd in rood rond mijn pauzetijd...
Ik kán het niet laten toch heel even naar buiten te gaan op het terrein (niet het bos in natuurlijk) en ooooh wat geniet ik van dit geweld....
Je zou nu langs het strand moeten kunnen wandelen....
Op mijn mobiel zie ik echter de ergste storm gevolgen op filmpjes voorbij komen die me direct van mijn impulsieve idee afhouden...
Kinderen die over schoolpleinen rollen... omgevallen vrachtauto's en loodzware containers... afgewaaide daken, omgewaaide bomen... men spreekt zelfs over doden...
Storm krijgt ineens een stuk minder opwindend spannings gevoel....
Bij ons zie ik gelukkig alle bomen nog overeind staan..
Van.... en de weermannen krijgen gelijk want rond 2 uur is de storm al een stuk minder....
Ik heb dan nog geen weet van de werkelijke ravage die is ontstaan in Nederland behalve dat de schuttingen van beide kinderen zijn omgewaaid en bij mijn stiefdochter in Goirle de dakpannen van haar carport....
Bij Isa op school... die notabene lopend helemaal naar haar school gelopen is omdat op de fiets te gevaarlijk was.. en achteraf ook thuis had mogen blijven...zijn deuren de school ingewaaid en  wordt nu een groot deel met houten planken dichtgetimmerd.... als ze de school nog maar uitkomt dan straks, app ik haar terug ha ha ha...
Van.. en Nederlandser kan het niet als ik de eerste storm grappen binnen zie komen...
Humor verzacht veel maar laten we de ellende ook niet vergeten...
Van.... na een efficiënte en zinvolle vergadering stap ik om kwart voor vijf in de auto... lekker vroeg een keer....eigenlijk uit nieuwsgierigheid om te weten hoe het thuis is gegaan..
Ik zoek omroep Gelderland op mijn autoradio op om te luisteren hoe de stand van zaken in de regio is..
Maar eigenlijk hoef ik dat niet van de radio te vernemen als ik binnen 2 minuten in een file beland...
Hoe ga ik dit omzeilen?...
Mijn oude route hoef ik nu niet te nemen want daar staat het bomvol... ik neem een andere weg.... bomvol.... nog een andere weg... bomvol... via het dorp Oosterbeek dan..?.... bomvol...
Als oud Oosterbeekse ken ik veel sluip weggetjes... maar... bomvol...
Mijn benzinemeter neigt nu wel behoorlijk het rood in...
Zonder files had ik het net gered naar huis te rijden maar dat gaat hem nu niet worden... file uit.. benzinepomp... tanken....
Maar nú de file weer in zien te komen... wat een ramp....
Én waar ik ook kijk... links,  rechts, rechtdoor... alles staat muurvast...
Die woorden hoor ik even later ook op omroep Gelderland... de wegen in en rond Arnhem zitten muurvast...
Van..... ik geef me over... sta lang stil... trek op.. rij 2 meter en...  sta weer stil...
Enfin 2 en een half uur later rij ik mijn oprit op....
Tjonge wat een rit....
 Willem heeft babeth al opgehaald....
Hij had wel een sluiproute die rustig was...
Maar dan krijg ik van hem de mededeling.... twee bomen gevallen op ons dierenopvang adres.... de Bongerd.... kennels stuk... Babs en Blitz kunnen tijdelijk niet terecht.... help!!!!!
Gelukkig heeft Willem al iets kunnen regelen met de vakantie opvang maar eigenlijk hebben die geen sleutel honden....
Het is 1 euro meer maar we mogen ze wel overdag brengen en na werken weer ophalen...
Gelukkig uit de brand maar ja.. die arme Bongerd....
Eerst dierenarts Henk maandag failliet en nu dit...
Best wel zuur....
Thuis zelf is gelukkig alles goed... geen in het water geschoven tuinset of ander tuinmateriaal, geen verzopen eendjes en ook de bomen aan de overkant staan nog...
Nú eerst maar eens mijn pizza verorberen...
En dan is het al half negen.....
Zo heb ik natuurlijk niks aan de avond...
Nog wat schoolwerk verrichten en maar weer naar bed....
De enige plek in huis waar ik relatief het meest vertoef in mijn 5 daagse werkweek als ik thuiskom....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten