dinsdag 23 januari 2018

23 januari 2018

Dag van:
Niks leuker dan te weten dat je straks naar je (op tafeltjes na) compleet ingerichte klas kan en díe plannen door kan voeren die van te voren uitgebreid besproken en voorbereid waren...
Goh... vanmorgen ook niet eens honden stress... behalve dat Blitz echt slecht en dus vooral weinig eet...
Ik mag er echter toch van uitgaan dat als een hond honger heeft, ze toch wel eet...
Eet ze vanmorgen niet dan toch zeker vanavond....
Van.... op naar school....
Heerlijk om in de frisse ingerichte klas te komen...
En yeah.... de telefoon is er ook.... fijn dat ze weer opgeknapt zijn na de griep daar op de helpdesk afdeling..
Nú snel een berichtje de deur uit dat er telefoon is...
Van.... één leerling ziek vandaag...
Dat valt mee want er zijn klassen die met meer zieken te kampen hebben....
Op zich zou dat niet erg hoeven zijn ware het niet dat er veel disciplines op school werken díe allemaal op elkaar ingespeeld en afgestemd zijn qua tijd....
Eens en te meer zie je dan ook weer hoe flexibel men in onderwijsland kan zijn door onderling zoveel mogelijk  te ruilen en te schikken...
Van.... één zieke vandaag dus .....maar .....we zien al snel wat meer snotneusjes de klas binnenkomen... het heerst...
Dát wordt dus een extra doos tissues halen vandaag en vooral veel neuzen vegen...
Ik heb niets teveel gezegd want we blijven neuzen poetsen...
Van.... gelukkig heeft het geen invloed op werken en spelen, want dat doen ze volop....
Nou ja.... één kleuter wordt het s middags een beetje teveel en die valt heerlijk in slaap...
De anderen ploeteren op puzzels, genieten van het graaien met handjes in klei, zand en rijst...eten hun boterhammetjes en spelen naar hartelust buiten bij deze goede temperatuur...
Niet alleen in de klas observeer ik graag maar ook tijdens gym of buitenspelen...
Buiten zie je weer andere kleuters met elkaar spelen dan binnen... je kunt er een sociogram op loslaten....
Maar sommigen die binnen veel samen zijn,  spelen buiten weer het liefst alleen omdat daar andere krachten werken.... of spelen juist met kleuters uit andere groepen.... de sociale ontdekkertjes.....
Én altijd is er die ene leerling uit een andere groep die meteen op je af komt rennen, voor je gaat staan en dan vrolijk roept 'hallo juffrouw Wampie'...
Er zullen vast vele redenen te benoemen zijn waarom ze dat doet maar ik smelt in ieder geval...!
Van.... zalig die frisse neus halen 2x per dag onder het genot van zo'n begroeting....
Met 14 modderzwarte handjes en 7 even zo zwarte snoetjes maar met rode blossen op de wangen sluiten we binnen de dag weer af...
Van.... dat continu rooster bevalt me wel... half drie uit en dan nog een zee van tijd voor andere taken...
 Een handelingsplan maken, de overdrachten schrijven, kopiëren, de klassenmap vullen, telefoonlijst printen, praatje maken met collega's, berichtje sturen naar ouders, leerlingvolgsysteem invullen,  en dan de les voorbereiding vanavond maar...
Op naar huis....
Hè gatsie tank bijna leeg... dat ga ik niet meer redden naar huis... dan eerst maar tanken en binnendoor terug naar huis...
Tadaaaaaaa en geen boodschappen te doen vandaag....
Ik trakteer mezelf daarom maar eens op een kopje koffie bij thuiskomst nadat ik Bikkel de hemel ingeprezen heb dat hij op z'n oude versleten dag, niks in huis heeft gedaan met zijn slappe kringspier die hij vaak niet meer onder controle heeft, en voordat ik aan het koken ga...
Mijn koffiekop is nog warm na de laatste slok als Willem thuis komt...
Ook hij heeft continu rooster en is om 2 uur al vrij maar ook daar op school is nog veel werk dat gedaan moet worden...
Mopper mopper cito toetsen... mopper mopper ander manier DMT toetsen invullen... mopper mopper Kurzweil programma.... en dan de leuke dingen van de dag...
Gelukkig maar... het vak bestaat niet alleen maar uit dingen om op te mopperen...
Vooral uit de taal klas waar vluchteling kinderen extra Nederlands in de ochtend krijgen, komen de mooiste verhalen... over vertrouwen winnen... over afnemende angst... over vriendschappen
Ik geniet van die verhalen!
Elke cultuur heeft zijn eigen tradities en gewoontes...maar kinderen blijven in de kern kinderen....zeker in hun spel... drama- en muzieklessen .... in al hun eigenheid...
Mooi werk... werken met vluchtelingen kinderen....!
En moeilijk ook soms.... maar ook dan ben ik weer geneigd bewust na te denken of het nou moeilijk voor ons of voor hen is...?...
Onder het eten praten we niet (grijns)... dan kijken we journaal of 1 vandaag of DWDD... al naar gelang hoe laat we eten....
Nadal eruit bij de Australian Open..... verrassend maar meer kans voor Federer.... hopen we dan... al was een finale Nadal Federer natuurlijk ook weer zinderend geweest...
Hé en schrijfonderwijs onder de loep.... tja wat wil je met al die toetsenbord... joystick.... kinderen...
Grappig... mijn collega's en ik hadden het er gisteren nog over...
Zij nemen hun laptop mee naar studies.. ik ga nog voor ouderwetse schrijfblokken en een pen...dat geeft mij ook meer het gevoel dat ik het beter opsla ... en dan niet opslaan in de zin van op een knopje opslaan drukken van een laptop die het voor mij onthoudt... maar gewoon zelf onthouden terwijl je schrijft...
Ook overdrachten nog gewoon lekker met de hand schrijven...
Willem bevestigt dat de kinderen een steeds beroerder handschrift krijgen en dat schrijfonderwijs er eerder bij inschiet dan taal of rekenen...
Zelfs de inspecteur let er niet of nauwelijks op...
Schrijven lijkt 'uit'.....
Terwijl... heus... een nieuwe pen en papier heb je eerder gepakt dan een nieuwe laptop aangeschaft...
Als mijn potlood valt breekt de punt af en in het ergste geval het grafiet middenin mijn potlood waardoor ik tot grote ergernis de punt wel kan blijven slijpen...
Áls je laptop of mobiel valt.. och lieve help... het leed zou  voor velen niet te overzien zijn....
 Ik weet nog dat mijn mobiel deze zomer gestolen werd... zonder mobiel kon ik goed leven maar in de avondwinkel heb ik direct een notitie boekje en pen gekocht.... zo'n echt kitsch ding uit Spanje met zeewater erin (tenminste dat stond erbij) , waar een nog kitscheriger nep zeepaardje in op en neer ging als je je pen neerzette om te schrijven...
Enfin... schrijfonderwijs... goed schrijfonderwijs.. ik ben vóór!
Juist omdat het van alle tijden is....
Én omdat het zo fijn zou zijn als alle dokters nou eens leesbare recepten gingen schrijven.... och nee... kriebel handschrift blijft natuurlijk ook van alle tijden...dat cliché houden we er in!
Schrijven is ook een of ander natuurlijk proces... van de week nog zag ik een van de kleuters de eerste pogingen wagen haar naam op haar tekening te zetten....
De letters kent ze nog niet maar het was prachtig om te zien hoe in het hoekje van de tekening krulletjes en streepjes gekrabbeld stonden.... ik had het lef niet haar naam er goed onder te zetten en heb dat later stiekem op de achterkant gedaan...
Kleuters moeten vooral kriebelen en krabbelen voordat een juf ze gaat leren hoe het volgens de regeltjes moet.....
Van... tjonge wat een gedachten allemaal weer... en straks in bed natuurlijk ook weer 1000 en 1...
.Nu eerst even voorbereiden voor morgen en mijn gedachten daarbij houden...
Daarna weer vrije uitloop gedachten... maar daar heb ik het dan morgen wel weer over...
Jip wil vliegen.... en volgens mij vindt Janneke dat niet zo'n goed idee.... ik maak er maar een Prowise les verhaal van.... aan de slag....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten