maandag 22 januari 2018

22 januari 2018

Dag van:
Stressy morning..... ik die 10 minuten langer uitslaap omdat ik studiedag heb.....
Willem díe nog wil douchen voor hij de honden uitlaat en bang is dat hij ook nog zijn eigen
brood moet klaar maken..... en tot overmaat van ramp Babs Bij wie na het uitlaten de ketting zo verstrengeld is geraakt dat die niet meer af wil..
Reden genoeg voor Willem om biiijjjjjna in paniek te raken...
De gedachte dat op de boerderij waar de honden tegenwoordig opgevangen worden, vast wel een beton- of ijzer schaar is omdat daar toch ook hekken gerepareerd moeten worden, stelt hem weer iets gerust....
Met vastgelopen ketting en al vertrekt Babs met Blitz in het kielzog en zijn ietwat gestresste baas richting opvang ....
Van.... en ik vertrek iets later, zij het in dé andere richting, ook....
Éen studiedag waarin we veel kunnen doen in de klas...
Ja handelingsplannen en rapporten moet ik ook nog schrijven maar nu eerst de klas op orde...
Vandaag wordt de bedbox in elkaar gezet en wordt de kast leeg gehaald....
En ja hoor..
Als ik binnenkom zijn twee technische mannen (hadden natuurlijk ook vrouwen kunnen zijn maar in dit geval waren het mannen) al druk bezig en staan er al drie wanden...
Oeps wat een joekel van een ding.... slik...
Maar hóe grappig is het dat als je dan achter je bureau gaat zitten, en het object van een andere kant aanschouwt,  het formaat ineens reuze meevalt.... optisch bedrog of gewoon te snel conclusies getrokken??
Van.... dat we het ding achteraf toch op een andere plek willen hebben, zeggen we maar even niet.... we verslepen het ding zo wel....
Belangrijkste is dat het in elkaar zit!
We halen zelf de kast maar leeg en sjouwen de inhoud naar elders... nee geen illegale dump!
Dan charteren we zes redelijk sterke vrouwenarmen en beginnen aan de klus box verplaatsing....
Gelukt!!!
Nu de klas definitief vorm gaan geven... en wat wordt het al snel knus en gezellig maar toch genoeg prikkelarm....
Van.... volgende klus... kast inpakken... alles waar vooral geen kinderhandjes bij mogen, komen in de kast; lijm, verf, mappen, papier... en zo vullen we nog even door..
Maar nu is dit natuurlijk niet de enige kast... wel de enige vaste inloopkast.. maar er staan nog zes verrijdbare kasten die gevuld moeten worden én we hebben er een ladenkast bij sinds vanmorgen...
Weer een stapje dichterbij structuur want deze laden uit de kast, mogen de kinderen na jas ophangen en tas uitpakken pakken om met de inhoud ervan aan tafel te gaan spelen..
Én elke week zullen wij die inhoud veranderen...
Zo kun je een stuk rustiger de dag beginnen..
Van.... met zorg zoek ik inhoud voor de laden... maar ik ben snel uitgezocht...
Eerst maar eens her en der, uit kasten en andere klassen, materiaal halen...
Er is vast wel iets dat we gebruiken kunnen of dat we lenen mogen...
Zoveel lokalen, zoveel materialen... en ons kent ons... juffen verzamelen graag veel want ze kunnen aaaaalles gebruiken....
Eén uur later heb ik de kasten én de laden vol...
Van... en nu lunch.... heerlijk broodjes en fruitsalade...
We babbelen wat over kerstpakketten... wat heb jij gekozen... en jij....?
En we praten na over... hoe kan het anders...'de luizen moeder'....
We lachen om de herkenbare nooit  uitgezwaaide vader en moederhanden... maar dan niet alleen als juf maar ook als die moeder die zelf alsmaar bleef zwaaien....
Én die juf die maar niet aan de dagopening toekomt...
We gieren om de verstrooide directeur die uitgebluste pogingen doet de propjes gooiende  kinderen, een halt toe te roepen... en de conciërge die ze met zijn gitaar binnen en paar seconden stil heeft...
Alles zo uitvergroot maar daarom juist des te leuker..
Van.... nog even wat kleine dingen en dan vergadering...
Leuk schoolreisje....en nog wel op mijn werkdag ook... gelukkig maar dat de tijd vliegt... voor ik het weet is het mei en kunnen we gaan..
Dan uitleg over de themaweken... thema liefde...
Lastig thema?...
Niks ervan... je kunt er alle kanten mee op.... van verliefdheid.. tot liefde, liefde voor dieren/ dingen/ eten/ familie...
Én in mijn lieve kleuter groep gaan we het vooral hebben over 'lief' zonder de....
Het thema daarna is kleuren en vormen....
IK heb meteen al honderd ideeën in mijn hoofd... gekleurde rondjes over elkaar leggen en zo ontdekken dat geel en rood oranje worden.... vormen inkleuren... vormen herkennen in de school (driehoek dak) en natuurlijk lesjes over kleuren.... kleuren domino maken...
Ik kan niet wachten....
Dan worden de leerteams bekend gemaakt en yessssss ik zit bij het team leerroute en streefkwaliteit....
Best wel mijn ding want ik heb onlangs nog als taal ontwikkelaar de complete leerlijn taal uitgewerkt naar leeftijd... niveau... en materiaal....
In het team ontstaan direct ideeën voor scholing, voor schoolgids uitleg, voor verdieping  zoals in mijn uitwerking voor taal als basis arrangement.. en nog veel meer ideeën...
Van... nuttig onze tijd besteedt...
Nú nog wat dingen in de klas doen....want er is áltijd wel wat te doen...
Én met een heel tevreden en voldaan gevoel draaien we om 5 uur de lichtknop om en keren huiswaarts....
Van.... boodschappen willen doen en..grrrrr jakkes... mijn portemonnee op de keukentafel laten liggen...
Éérst naar huis dus....
Dan ook maar direct Bikkel uitlaten...
Half zes.... hup naar de winkel...... Keuzes keuzes...AH, Coop of Aldi ....
Ons winkelcentrum wordt momenteel verbouwd en rondom de bouwput staat één groot hekwerk...
Het is dus sowieso al iedere dag een puzzel om bij je dagelijkse boodschappen te komen...
En dat duurt ook nog wel even .....tot 2019 geloof ik....
Ik worstel me om de hekken heen.... en kan vandaag niet kiezen tussen spinazie of rode kool... hé wel leuk voor thema kleur en vorm....
Ho nu niet juffen maar huisvrouwen......
Van.... ik neem ze gewoon allebei... de een voor vandaag de ander voor morgen... scheelt me morgen weer een rondje hekwerk ...
Aangezien ik al niet zo'n vlees mens meer ben de laatste tijd, moet ik weer even diep nadenken...
Én dan maar eens gewone aardappeltjes erbij.. nou ja... wat heet tegenwoordig nog gewoon hè....gepofte aardappeltjes in rozemarijn... krieltjes in alle soorten en maten en smaken...
Nóg even wat yoghurt, en klaar!!!!
En morgen lekker geen boodschappen te doen....
Dat scheelt weer een klein half uurtje....
Nu nog even de dag doorpraten met Willem die natuurlijk hele verhalen heeft over zijn Babs avontuur en de doorgeknipte ketting... die dus uiteindelijk doorgezaagd werd....
Nee Willem... oké Willem..... geen kettingen meer maar Caesar Milan touwtjes...
Haal jij ze morgen dan zelf even want ik leef nog in de euforie van direct uit mijn werk naar huis kunnen rijden...
Van.... voordat Willem zijn avond afsluit met Netflix, kijken we nog even naar 'het pronkstuk van Nederland'...
Het zoveelste programma naast alle 'beste' 'mooiste'  'duurste'  'snelste' etc en wel dit keer het pronkstuk...
Soms word ik er wel moe van hoor....
Waarom mogen niet al die prachtige schilderijen... ontwerpen.. iconen... naast elkaar blijven bestaan als mooi... goed....
Wie gaat er nou kiezen tussen Anne Frank en Nijntje.... Dit is toch kolder!
En waarom kiezen tussen Rembrandt, Vermeer, van Gogh of Escher.... allemaal prachtige kunstwerken...
We kijken het programma niet eens af...
Én scharen dit onder de categorie 'zonde van je tijd'...
Liever had ik een programma gezien met de achtergronden van elk van deze mooie kunstwerken... ontwerpen.. iconen...
Och och och... een keuze maken tussen Anne Frank of Nijntje... of toch Delfts blauw..
ik raak er niet over uitgedacht.... en mijn brein blijft zich verbazen...
Je zou bijna zeggen 'hoe durven ze'.....
Door welke bril worden deze keuzes nu weer gemaakt straks..
 Ik hou het voor gezien vandaag...
Willem mag Netflixen.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten