vrijdag 26 januari 2018

26 januari 2018

Dag van:
Ooooh wat is de verleiding vanmorgen groot om te blijven liggen...
Warm bed... zachte kussens... spinnende kat... en de badkamer toch al bezet door Willems meiden....
Ik heb het gevoel dat ik te lang heb liggen nadommelen maar als ik beneden kom, blijk ik nog zeeën van tijd te hebben...
Vrijdag ADV dag dus rust op de weg en..... nog maar 5 minuten aan de rust plakken hier  thuis....
 Aan dé parkeerplaats te zien hebben meer mensen dit gevoel misschien wel gehad vanmorgen want het is nog behoorlijk leeg...
Van.... en als je dan de gang inloopt... de lichtknop omdraait... en je klasje ziet... voelt alles ook weer goed.....
 Het is net even als het verhaal van Sneeuwwitje en de 7 dwergen...; 7 kleine stoeltjes..
7 kleine tafeltjes...7 kleine bakjes....
En even later...7 kleine kleutertjes....
Én om het verhaal dan een andere draai te geven; 2 grote papa's en een grote zus die de klas van haar broertje wel eens wilde zien....
Van... het is duidelijk vrijdag... de indrukken van de afgelopen week maken dat zo'n láátste toch anders verloopt...
We gymen heerlijk rustig, ze luisteren aandachtig naar het verhaal van 'Jip wil vliegen', dat ze al voor de derde keer horen deze week maar ze kunnen er geen genoeg van krijgen met dat interactieve gebeuren op het digibord...
Sowieso kun je dingen eindeloos herhalen... steeds weer een succes ervaring doet wonderen.. steeds hetzelfde dat je na elke herhaling makkelijker af gaat, voelt goed...
De kracht van de herhaling... automatiseren of beklijven... en succes beleven... eigen maken... er plezier aan beleven...veiligheid van het bekende... groeiend zelfvertrouwen...
Tot ze dat punt bereiken van...'ja nu weten we het wel' .... en dan wat nieuws aanbieden... of juist de verdieping aanbrengen...
Fixed mindset (hulpeloosheid) krijgt nu nauwelijks kans.... ze maken zich het zo eigen dat ze vertrouwen hebben de volgende stap te zetten....( competentie...-...autonomie)
Saai? Welnee... juist genieten om te zien wat het met kinderen doet...en het proces in de gaten houden.... niet te vroeg aanbieden maar zeker ook niet te laat...
Lesgeven is ook een kwestie van de juiste timing.... zeker in het speciaal onderwijs...
Altijd weer nieuwe uitdaging!!
Van...
De middag wordt echt even moeilijk... ze zitten vol van de afgelopen week...
De zachte klei maar tevoorschijn halen... allemaal een eigen kleurtje... kneden, rollen, stukjes snijden (en ondertussen toch nog zonder dat ze doorhebben dat het leren is, ze vertellen dat het mes maar aan één kant snijdt).... plukken.... balletjes maken.... tot ik mijn inval assistente hoor zeggen 'tjonge ze zijn er al 20 minuten mee bezig'...
Twintig minuten, denk ik... jeetje... dat was drie weken geleden écht nog niet denkbaar...
Van.... dan is het tijd voor een kleed op de vloer... kussens erop... tv aan.... hangen... niks doen... en je laten vermaken door Ernst en Bobbie, Bumba, Jokie van de Efteling en Hoelahoep...jaaaa weer die met de auto wassen juf (weer die herhaling dus)....
Van... we gaan naar huis toe... we gaan naar huis toe... fijn weekend allemaal...we gaan naar huis toe... we gaan naar huis toe... tot maandag allemaal....
En daar gaan ze...7 kleine jasjes...7 kleine rugzakjes....7 blije glimlachen....van 7 lieve kleutertjes....
En de juffen.... die vergaderen/ overleggen nog even... over carnaval... over schoolreisjes
'Zwoegen' nog op de laatste overdracht van de week.... beantwoorden mailtjes... ruimen de klas op...en hebben dan zelf 'de knollen op'...
Ze gaat naar huis toe... ze gaat naar huis toe....
Van.... we gaan uit eten, de meiden hebben hun eigen dingen vanavond,  zegt Willem als ik thuis kom...
Strak plan zeg ik...
Én dan vallen we allebei in de stoel in slaap... twee snurkende oudjes.....
Gelukkig worden we nog vroeg genoeg wakker om op een redelijke tijd naar het restaurant te gaan...
Lieve Willem die altijd het liefst gaat wokken... zegt nu dat we tapa's gaan eten... omdat ik dat het gezelligste en lekkerste vind....
En...ooooh heerlijk!!..... Spaanse muziek... Spaanse sangria..... Spaanse smaken.... totale ontspanning...
We hebben het over zoveel dingen samen dat ik het hier niet eens allemaal meer reproduceren kan...
Áls we thuis komen ben ik zo ontspannen dat ik zo mijn bed ik kan en wil...
Nog één week full time werken.... dan de ADV dagen weer....
Het gaat me lukken.... ik wil en ik zal.....
Maar nu eerst weekend!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten