vrijdag 16 augustus 2024

16 augustus 2024


Dag van:
Emily in Paris......
Ja, natuurlijk heb ik s nachts nog liggen kijken....
Laten we zeggen dat ik een kort nachtje gemaakt heb....
En s morgens op school....?
Natuurlijk had de meerderheid het over Emily en haar nieuwe onhandige avonturen....
Alleen zij waren er eerder achter gekomen dan ik dat de serie weer begonnen was en dus waren hun nachten wat langer....

Oudergesprekken dag....
Wat moet je er van zeggen....
Alles is natuurlijk, gezien de privacy wet, onbespreekbaar hier....
Maar het waren mooie gesprekken, boeiende gesprekken, verrassende gesprekken, vernieuwende, verhelderende gesprekken, voorzichtige gesprekken, uitdagende gesprekken....
Het was vrijuit praten en luisteren tot oplettendheid....
En de kinderen weer zien voelde heerlijk....

Aan het eind van de dag een aanvalletje

maagpijn en ook nog eens een uur vast in de file....
Want, zoals we dat van Arnhem gewend zijn, hebben ze een aantal wegen inclusief de uitvalswegen opengebroken....
Er moet een snelfietspad komen...
Nou écht hè, als dit het tegemoetkomen aan fatbike bestuurders betekent dan snap ik mijn stad niet meer....
Waarom zó snel als dat de Rijn stroomt, langs die Rijn fietsen....?
Mensen verleren echt te genieten...
Ze hebben niet alleen haast.....er wordt ze ook nog eens haast aangeboden...
Het aanbod creëert de behoefte.....
Jammer Arnhem....!!

En misschien proberen jullie je inwoners allemaal op de fiets te krijgen om welke reden dan ook.....maar laat mij maar lekker rustig zonder haast in die file staan....
Ik kijk wel gezellig om me heen naar neuspeuterende mede bestuurders....
Of ik luister naar radio's die door open portier ramen heen schetteren....
Van Radio 538 tot Radio 1 en van Veronica tot klassiek fm....
Leuk die variatie....
En ik lach om mijn keuze van de verkeerde rijbaan, want natuurlijk sta ik op de traagst rijdende....zeg maar stilstaande....
Zoiets als de foute kassa kiezen zal ik maar zeggen....


En dan lees ik notabene op Autoblog.Nl dat vijftig grote en kleine gemeenten, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL, Artsen Voor Veilig Fietsen en de Fietsersbond een petitie hebben getekend....... 
Ze pleiten voor een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes......
Daarnaast willen ze een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd.........
Als derde het snel uitvoeren van een landelijke campagne om ouders en kinderen op de gevaren van een fatbike te wijzen.......
Tienjarige ukkies zie ik met zusje of broertje op zo'n kreng rond racen....dwars door de Jumbo zelfs ...
Maar nee hoor, Arnhem gooit een grote doorgangsweg van nu tot en met december dicht voor een snelfietspad....

En wat zegt de gemeente Arnhem dan:....
De fietspaden langs de Rijn worden omgevormd tot comfortabele en brede fietspaden, vanaf het Rijnhotel tot en met de Blauwe Golven.....(dat is de Nelson Mandela brug).....
De fietsroute maakt deel uit van het Nederrijnpad, de snelfietsroute van Wageningen naar Arnhem......
Dat is een behoorlijk stuk hoor....!!!!
Daardoor ontstaat er een goede en vlotte fietsverbinding tussen Arnhem, Oosterbeek, Renkum en Wageningen, als alternatief voor de auto.......
De werkzaamheden langs de Rijn zijn gestart en duren naar verwachting tot eind 2024....

"Het wordt een mooie groene entree naar de stad," aldus de wethouder duurzame mobiliteit....... 
"Veilig én comfortabel"........
Veilig ....??????.....met die race monsters????.....
Nee, en van die mooi groene entree zullen ze nogal gaan genieten in dat tempo waarmee ze zich voortbewegen ...
Dat wordt één lange groene waas.....

"Doordat er asfalt verdwijnt, komt er meer ruimte voor bomen en groen......
De weg wordt weer een mooie bomenlaan".......
Bomen waar ze met een vaartje van heb ik jou daar tegenaan kunnen knallen of degene waar ze met een noodvaart voorbij racen.....

Ik snap het hoor, dat wij automobilisten milieuonvriendelijker zijn....
Alhoewel....weet je wat het aan milieuonvriendelijke materialen heeft gekost om al die batterijen voor fatbikes en E bikes in elkaar te zetten?.....

Daarbij wil ik aantekenen dat twee jaar geleden 291 fietsers omkwamen in het verkeer en 225 automobilisten....
Het zijn er sowieso natuurlijk  516 teveel....en er zal heus gezegd worden dat het niet gebeurd op een fietspad maar op een strook langs de normale weg waar het de schuld van automobilisten was.....

Maar weet dan ook even dat daarvan in de eerste vier maanden van dit jaar 33 fatbikers omkwamen....
En we hebben nog 8 maanden te gaan hè......dat is, als dit zich doorzet, 99 fatbikers aan het eind van het jaar....
En dan heb ik het over jonge zéér jonge mensen....
Tel daarbij op 116 E-bikers die in het afgelopen hele jaar omkwamen, dus dit jaar ook zeker wel.....
Nee Arnhem ik zou echt een snelfietspad gaan maken....slim plan....ahum....

Zo klaar met kritiek leveren.....

Fietsen blijft natuurlijk schoner en milieuvriendelijker....
Maar waarom kan dat niet op een gewone ouderwetse oma fiets.....?
Heeft het leven zoveel haast dat je een half uur eerder thuis wilt zijn....?
Áls je al thuis komt dus.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten