vrijdag 23 augustus 2024

23 augustus 2024


Dag van:
 Wakker worden en het eerste dat je dan doet, door het raam kijken of je auto er werkelijk staat....
En dat stond hij dus.....

Zo'n eerste schoolweek is weer voorbij gevlogen....
Het is niet qua werkzaamheden, want daaraan merk je heus wel dat het de eerste week is waar veel moet gebeuren om zo'n nieuwe schooljaar weer op poten te krijgen, maar het zijn de sfeer, de omgeving, het ritme, de kinderen, je collega's, de routine, de drukte en dat soort dingen, die je het gevoel geven dat je alweer maanden op school bent....
En nee, daar voeg ik dan niet aan toe 'en weer aan vakantie toe bent'....ik zou niet durven.....

En weet je wat me nou zo opvalt.....?
Ik schrijf dat er weer zoveel moet gebeuren om zo'n nieuwe schooljaar op poten te krijgen.....gezicht te geven....
Terwijl je toch zou denken dat ieder schooljaar weer hetzelfde in petto heeft....
Maar nee dus....
Misschien is dat in het regulier onderwijs wel min of meer zo, want die maken een nieuwe lijst met kinderen......het zijn echter dezelfde groep kinderen die vorig jaar ook bij elkaar zaten....
Ze hebben misschien andere gymtijden....maar verder kunnen ze zo het rooster van het jaar daarvoor weer overschrijven en de boekjes die bij de methodes horen weer oppakken.....
Bij ons is dat dus niet zo....
Elk jaar weer een nieuwe groepssamenstelling.....
Elk jaar weer nieuwe problematiek qua zorg/medisch/ maatschappelijk, leren, gedrag en dus nieuwe ondersteuningsbehoeften....nieuwe lessen die uitdagen, nieuwe roosters, nieuwe taxi busjes haltes, groepsdynamiek, verse afspraken.....

Dit jaar heb ik een 'bonte' klas.....

De problematiek strekt zich over alle gebieden uit....
Ik geniet van die uitdaging.....maar het blijft heftig....
Veel nadenken, observeren, overleggen, regelen.....
Bij ons op school begin je eigenlijk altijd weer opnieuw....
Niks geen draad oppakken maar van voren af aan beginnen....
En dat was dus aanpoten deze week....
En ik denk volgende week ook nog wel....
Wellicht het hele jaar wel...maar die eerste weken in het bijzonder extra ...

De eerste week zit er echter op.....
Glansrijk doorstaan en best over veel dingen al tevreden....
Mijn hoofd draait weer op volle toeren en elk medisch overleg, maatschappelijk overleg, collegiaal overleg, ouder overleg, vak overstijgend overleg staat genoteerd in een verslag en geef ik weer een plekje in een van de kamertjes in mijn hoofd op verdieping 'schoolzaken'....
Ik krijg er zelfs al een nieuwe leerling bij komende week.....


Wat me meer nekte zijn die files elke keer....
Soms best lekker hoor om even alles los te laten terwijl je eindelijk weer eens zes meter opschuift in de rij, maar soms ook heel irritant als je op tijd thuis wil zijn om te koken, eten en ook nog wat aan je avond te hebben....
Ik heb dan wel een sluipweggetje ontdekt dat de helft aan file scheelt maar .....
evenzogoed kom ik toch pas om zes uur thuis....
Willem heeft vanavond de oplossing.....
"Kom ik heb zin om uit eten te gaan"....
Ik twijfel nog....hij wil immers maar de 'vreetschuur'.....
Kom ik net uit het lawaai op school, moet ik het lawaai van zo'n wokrestaurant in ....
Maar vooruit, ik zie aan Willems ogen dat hij echt graag wil en dat hij mij denkt er een plezier mee te doen....

Wat een heerlijke verrassing dat het

restaurant nog niet voor de helft gevuld is terwijl je er anders op vrijdagavond over de hoofden kunt lopen.....
Ach natuurlijk..... vakantie voorbij....het geld is op.....
En zowaar kunnen we een gewoon gesprek aan tafel voeren zonder gekakel om ons heen die eigen stemmen onhoorbaar maakt....
Het wordt tegen alle verwachting in dus nog een heel gezellig ontspannen avond....
En pas dan merk je dat je dat ook even nodig had.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten