maandag 26 augustus 2024

26 augustus 2024


Dag van:
Ik geloof dat ik vanmorgen voor gek verklaard werd door mijn mede autoweg gebruikers....
Ik werd in ieder geval vreemd aangekeken en niemand reageerde....
Kan natuurlijk zijn dat ik de enige was die de auto radio aan had staan en ervan wist....
Oh jullie hadden het ook nog niet gehoord misschien??....

Op 26 augustus 2024 roept men alle Nederlanders op om naar elkaar te zwaaien......
En waarom......
Nou gewoon omdat je door te zwaaien laat zien dat je omziet naar elkaar......oog hebt voor elkaar.....
Een klein gebaar met een groot gevolg, namelijk het maken van contact......en dan weer eens anders dan via sociale media......
Een klein geluksmomentje verpakt in een begroeting noemen de organisatoren het.....
Maar ja....die grote gevolgen bleven dus uit....
Wel oog voor elkaar, maar dan wel ogen die blijk gaven van onbegrip en je het gevoel gaven alsof je van een andere planeet kwam.....

Mijn ervaring is dus dat zinloos zwaaien van generlei betekenis is...
Zwaaien moet een doel hebben....
Uitzwaaien bijvoorbeeld, als je visite vertrekt....
Zwaaien als je met een mijter op je hoofd, wit gehandschoeid vanaf je schimmel langs de rijen kinderen met ouders galoppeert....
De zwaai (wuif mag ook) waar je je hele

jeugd op hebt geoefend, zwaaiend vanuit je gouden koets op weg naar daar waar je troon staat waar vanaf je het zoveelste politiek sprookje gaat vertellen....

Of niet eens zwaaiend maar je hand opstekend naar die bekende aan de overkant van de weg, waarvan je waarschijnlijk blij bent dat hij of zij, aan de overkant loopt.....

En ach.....bij bejaardencentra de Reestoord in Meppel en Nijenstede in Steenwijk vind ik dan één bepaald initiatief nog wel leuk.....
Er ligt daar namelijk een zwaaisteen......een soort tegel in de stoep......
 

Hiermee willen ze voorbijgangers stimuleren om te zwaaien naar hun bewoners.......
Dit zorgt voor een momentje van spontaan contact en voor minder eenzaamheid.....
In Harlingen is zelfs een zwaaisteen route....
Oké, ik zeg: leuk initiatief.....

Maar nu dat zwaaien....
Je zal maar langs de route van die gouden koets staan....je de armen uit de kom zwaaiend met zo'n pokkevlaggetje in je hand....maar mooi niet dat je opvalt bij de koning of koningin.....
Meer kans loop je bij de intocht van de Sint....
Als Sint zijn algemene zwaai de lucht in

wuift zonder jou persoonlijk te zien, is er altijd wel een Piet in de buurt die zorgt dat je zwaai handje vol pepernoten gestopt wordt....
En met een beetje mazzel stopt die Piet ook de tekening voor Sinterklaas, waar je zo op hebt zitten zwoegen, in de zak.....
Heb je toch niet voor niks staan zwengelen met je arm....

Nee dat zwaaien dat werd m niet vandaag....
Alleen onze vakleerkracht gym herkende mijn gebaar...."heb het vanmorgen gehoord op de radio ja" was het vrolijke antwoord, zijn niet zwaai hand in de kraag van een ondeugende leerling grijpend.....
Oké, het niet terug zwaaien heb ik daarom vergeven.....

Ook nog zoiets....heeft toch ook een beetje met zwaaien te maken....
Als ik bij ons de straat in kom rijden staan er op het eerste stukje als je bocht neemt om de straat in te draaien, aan één kant auto's....

Onmogelijk kun je op dat stuk met twee auto's op de weg langs elkaar rijden....
Meestal wacht ik dus netjes als ik iemand zie aankomen....de obstakels staan immers op mijn weghelft....
Andersom gebeurt dat zelden, maar de term 'zelden' houdt in dat het soms toch ook wel gebeurd....
En ook al weet ik dat het verkeersregels zijn die je hoort te kennen om te stoppen, toch steek ik dan altijd even mijn hand op....dankjewel dat je de regels kent en in acht neemt....
Andersom gebeurt het soms ook....en zeker niet altijd....
Toch is dát nou een moment dat ik me gezien weet, en van mijn kant uit, ik een teken geef dat ik de ander zie.....!
Vreemd voorbeeld misschien, maar in deze tijd dat iedereen in zijn of haar haast voorbij raast, toch een betekenisvol voorbeeld.....

Nee....dan een glimlach.....
Ik moest er vandaag aan denken toen een kleuter in de klas tegen me zei ,"jij lacht altijd zo lief"....

Kun je je voorstellen dat ze zou zeggen " jij zwaait altijd zo lief".....
Iets minder persoonlijk ook toch....?

Een glimlach ja.....
Ik loop immers niet op straat of in de winkel, naar iedereen die ik niet ken, te zwaaien.....
Ik denk dat ze de crisisdienst zouden bellen om me op te laten halen....
Of in het gunstigste geval zou ik als Gilles de la Tourette tics hebbende, de boeken in gaan en als zodanig getolereerd worden....

Maar een glimlach accepteert iedereen....
Een enkele man met andere ideeën daarover daargelaten, maar daar hebben ze tegenwoordig dan ook wetten voor bedacht....
Stop ik vandaag glimlachend voor dat lastige stuk splitsing bij het winkelcentrum, waar niemand nou werkelijk weet wat de regels zijn, om een vrouw over te laten steken, en ik krijg een prachtige glimlach terug....
Sta ik vrijdag weer in de file en glimlach ik tegen de persoon in de auto naast me, die dan weer mij voorbij rijdt en dan weer ik haar....en ik krijg een glimlach terug....
Komen vandaag nieuwe ouders hun kind naar de klas brengen met hun bijna 1 jarige tweeling waar ik tegen lach.....krijg ik een paar spierwitte voortandjes te zien door de lach die ik terug krijg....
Glimlach ik tegen de vakkenvulster van het Kruidvat, krijg ik een glimlach terug....
Stel nou dat ik naar haar gezwaaid had.....
Ze was waarschijnlijk meteen naar de medicijnen afdeling gelopen om te kijken of er wellicht een middeltje was tegen ongewenste stuiptrekkingen....


Bij deze dus:....
Ik ben heus niet tegen een zwaai steen voor een bejaardentehuis of verzorgingstehuis.... 
Ik snap dat ouderen met minder zicht vanuit hun raam, eerder een hand omhoog zien gaan dan een mondhoek.....
Maar.......mag er op elke hoek van het trottoir dan ook een "glimlach eens wat vaker" tegel tussen de stoeptegels komen....
Misschien ook een glimlachverkeersbord onder elk verkeerslicht......of om de honderd meter op zo'n kilometer paaltje langs de snelweg.....
Wat zou de wereld er dan binnen no time gezelliger uitzien.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten