donderdag 8 augustus 2024

8 augustus 2024


Dag van:
Laat ik nou eerst eens aan mezelf denken vanmorgen....
Ik kijk, volgens mij, net als de helft van de Nederlandse bevolking, B en B vol liefde, maar dan nog lekker even in bed....de zon piept immers nog maar net tussen de gordijnen door....
Als ik weer 'bij' ben en alle liefdes perikelen tot me heb genomen, én er dus over mee kan praten, sluit ik Videoland af en zoek de contacten in mijn mobiel op....
Ik heb het nummer van de tandarts nodig....
Na vier keer de in gesprekstoon gaat de telefoon over en vrijwel direct neemt Ellen, de vrouw van tandarts Jeroen, de telefoon op....
Ik leg haar het verhaal uit; kies los, tand afgebroken....
"Oei, zegt ze, en we zijn nog zo druk voor we zelf op vakantie gaan"....
Na volgende week gaan ze zelf namelijk drie weken er tussenuit....
Ik vertel haar dat ik niet echt pijn heb, behalve als ik per ongeluk op die losse kies bijt, maar dat het allemaal gewoon alleen maar lastig is, dat pijnstillers goed helpen.....en dat het heus geen haast heeft....
"Volgende week donderdag" stelt ze voor....

Oei, maar dan beginnen de vergaderingen op school weer, zeg ik....maar jammer dan...mijn gebit gaat voor....
"Komt goed, zegt Ellen, woensdag mag ook, om half tien dan".....
Ik wilde mijn klas gaan inruimen, maar dat zeg ik maar niet, ik ben al blij dat ze zo meegaand is....
En ach, na de tandarts kan ik ook de klas wel inruimen.....
Deze afspraak staat in ieder geval....

De dokter wordt lastiger....geen tijd, geen ruimte....gatsie..... wachten op iemand die uitvalt, dan zal ze me bellen....
Dan nog maar even met de zere en tintelende arm blijven lopen....
Ik ben niet van deze tijd maar van een vorige oergeneratie waarin men nog zei "gaat wel over voor je een jongetje bent"....


Verder hoef ik vandaag even niks....
Nou ja.....ik vind van mezelf dat ik het bloemengedeelte in de tuin onkruidvrij moet maken....
Ontvlucht ik meteen lekker dat sportgeweld op tv waar Willem de hele dag naar kijkt....
Twee weken Olympische spelen, twee weken gejoel en gejuich aan mijn hoofd....twee weken leven volgens een sport schema...." Kunnen we wat later/ vroeger eten want....."......."de honden laat ik straks wel uit, eerst....."....
(Ja ook op de camping en sinds deze week maar liefst 16 uur per dag)....

Heerlijk dat onkruid wieden en de bloemen weer zichtbaar maken...
En eigenlijk is het een fluitje van een cent....
Kijk de Cosmos plant toch eens weelderig bloeien....
De jasmijn bloeit ook nog uit haar laatste knoppen en de lavendel en de jasmijn doen een wedstrijd in wie het lekkerste ruikt....

De hortensia is er wel klaar mee....volgend jaar weer....
De rozenstruik heeft dan wel geen rozen meer maar de stengels groeien uit hun voegen boven de schutting uit....
Toch eens opzoeken of en wanneer ik die dingen moet snoeien....
En tja.....ons appelboompje..... 
Wat een appels draagt ze dit jaar.....
Nee rijp zijn die nog niet....dat duurt nog even.....
Meestal pluk ik ze pas in september of zelfs wel oktober....
De appels die gevallen zijn, zijn een weldaad voor insekten zie ik....
Vliegen, bijen en zelfs een vlinder doet zich tegoed aan de, al half door de slakken opgegeten, gevallen appel.....
Als ik de camera wil pakken vliegt de vlinder weer op.....

Vlinders laten zich liefst door niks of niemand vangen en vastleggen....
En als je ze al op de foto krijgt, dan nooit zo mooi als de kleur die ze in het echt hebben....
De vlinder vliegt naar de kunstvlinder op de schutting....
Het is een koddig gezicht die vlinder op vlinder....

Dan begin ik aan de klus die ook fout kan aflopen....
Mijn goedkope Action rozenboog van al drie jaar oud, zit al met tape, buizen en tirewraps aan elkaar.....maar nu hangt ze helemaal naar voren....
Nog één windje en de boog duvelt met druif, jasmijn en al om......te zwaar geworden om de last nog te dragen....

Misschien dat als ik de boog met een touwtje aan de schutting bevestig,  het nog een half jaartje meegaat....
Tja of hij breekt al de roestige buisjes op het moment dat ik ga trekken....
Maar het valt mee....
Ik hoor hier en daar wel krak....en zie wel wat buisjes losschieten maar voor de rest blijft de boog overeind....
Ik krijg hem zelfs iets rechter getrokken....
Nu toch maar even bedenken hoe ik een goede gedegen boog kan halen en neerzetten terwijl ik de druif en jasmijn die zich om de oude hebben geslingerd, los kan krijgen zonder al teveel schade aan te richten....

Mijn tuinwerk zit erop...
Willem switcht van beachvolleybal naar kogelstoten en van waterpolo naar handbal....en hij blijft maar over vanavond praten want dan moet Femke Bol aan de bak....

Ach, ik vind het soms wel leuk hoor....roeien vond ik geweldig, turnen en synchroon zwemmen en zo ook wel....zelfs sommige atletiek onderdelen kunnen me wel bekoren....maar om nou dag en nacht te gaan kijken.....mijn bed er zelfs eerder voor uit te gaan ...nou nee....
En Femke Bol levert geweldige prestaties maar als ik dat stemmetje van haar hoor, dan haak ik direct af ....
Laat mij maar lekker nu in de tuin gaan zitten haken....
Esther heeft al foto's gestuurd van haar vorderingen dus ik moet ook nodig aan de bak....
Andere jaren bleven we altijd twee weken op de camping....tijd genoeg om een haakproject, zittend in of voor je tentje, af te krijgen....
Maar ja, in een huisje zitten doe je maar niet even zo twee weken....daar is de prijs niet naar als je ook nog naar Hongarije wilde....
Zeker niet als je ook nog eens voor je vier honden het hondenhotel' moet betalen....
Aan de haak dus.....
Achterpand klaar, nieuwe steken opzetten...
En aan het geschreeuw te horen heeft Nederland er weer een gouden medaille bij....
Ja dus....voor het open water zwemmen....
Hoe verzinnen ze het hè....
Al moet ik eerlijk zeggen dat natuurlijk niet veel mensen kunnen vertellen dat ze in de Seine hebben gezwommen....
En daar ben ik dan stiekem wel weer een beetje jaloers op.....
Jammer dat ze alleen het zwemmen en het Seine water laten zien....

Ze mogen van mij de camera wel zo nu en dan even naar de kades richten....
Heerlijk even de Parijse sfeer meekrijgen....
Al lijkt het me wel heel raar om nú in Parijs rond te banjeren....
Overal in de stad zijn streng bewaakte sportterreinen, sportvelden etc neergezet....
Je kunt nergens meer gewoon rondlopen....
Ik vraag me zelfs af of je de Eiffeltoren nog wel op kunt met al die sport toestanden daaronder....
Het Louvre is wel geopend zag ik....maar even slenteren over de Place de la Concorde is er niet meer bij....
En toen ik een glimp opving van de dames wielerwedstrijd zag ik ook dat je Montmartre bij de Sacre Coeur al niet meer op kon.....
En toch zal het wel wat hebben denk ik....

De laatste vakantie wassen zijn gedraaid...
Droog zijn ze binnen no time met dit weer....
Voorlopig kan ik even geen was meer zien....
Eerst die koffers vol Hongarije was en nu weer campingwas met daarbij natuurlijk ook nog eens de nodige handdoeken, theedoeken, vaatdoeken, want die moest je allemaal toch nog zelf meenemen.....

Ik wiebel net als een kleuter nog maar eens aan de kies, in de hoop dat die eruit valt voor ik woensdag naar de tandarts moet....dat scheelt namelijk een hoop gewrik in de kaken....

En weet je wat ik nou vandaag vergeten

ben.....?
Vandaag 8 augustus is het 'Internationale Kattendag' (World Cat Day)......
Deze dag is een soort Dierendag, maar dan alleen voor katten, waarop ze extra verwend worden.......
Nog maar even snel dan de katten verwennen met extra lekkers...
Nou die ik dat elke dag wel....maar vanavond voor de tweede keer....
Wedden dat ze nou morgen ook twee keer kopjes komen geven.....zo slim zijn katten wel.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten