vrijdag 30 augustus 2024

30 augustus 2024


Dag van:
Of ik Paralympics kijk.....?
Jazeker kijk ik daar naar....
Misschien is het wel omdat ik op een speciale school werk waar ik ook heel wat rolstoelen of andere handicaps zie rondlopen, maar Paralympics vind ik net zo gaaf als de gewone Olympische Spelen....
Jammer dus dat het niet de hele dag wordt uitgezonden zoals vier werken geleden bij de Olympische Spelen....

Vanavond heb ik de basketbal wedstrijd gezien...
Jemig wat ging dat snel en behendig....
Ik moest alleen meteen denken aan een artikel dat ik vandaag las op ons interne school netwerk....
(NOS): --Een rolstoelbasketballer die omvalt, een blinde triatleet die zijn fiets niet kan vinden; het TikTok-account van de Paralympische Spelen valt op met gewaagde video's. Een zwemmer die met zijn hoofd tegen de badrand knalt, of een boogschutter zonder armen die tijdens een medailleceremonie toch een hand krijgt aangereikt. De video's leiden tot discussie. Sommige mensen die op de filmpjes reageren, noemen ze respectloos en pesterig, anderen vinden ze juist hilarisch en zeggen dat ze nooit geïnteresseerder in de Paralympische Spelen zijn geweest. De filmpjes zijn populair, maar niet iedereen kan ze waarderen.--

Nou denk ik in eerste instantie 'wat

smakeloos' maar eigenlijk nog geen seconde later denk ik 'waarom eigenlijk smakeloos?'......
Ik heb immers twee weken lang Olympische Spelen gekeken.....heb fietsers over elkaar heen zien rollen, vurige overtredingen gezien, tennissers zien struikelen, hardlopers op hun gezicht zien gaan, een ruiter van z'n plaats zien knallen enz enz.....
Nou ben ik al helemaal niet iemand die om zulke dingen kan lachen want ik schrik me in eerste instantie altijd een bult....
Ik kan de lijn bijna meevoelen....
Brrrrrrrrr.....
En dat er dus rolstoelen botsen en omrollen, tja.....
Dat valt voor mij onder dezelfde categorie....
En zoals ik een lange dweil van een sporter zie lopen en zeg "met die  zevenmijlslaarzen kom je nog eens ergens " zo zeg ik ook bij de binnenkomst van de sporters tijdens de Paralympics bij het zien van iemand met een wandelstok of kruk "kijk die heeft zijn polsstok alvast bij zich".....
Of zoals ik die magere dames zie bij de marathon en zeg dat die niks mee te sjouwen hebben, zo zeg ik bij de sporter met de in overdreven O vorm vergroeide benen, "die zal wel paardrijden".....
Wat is daar eigenlijk mis mee....?
Is het nou zo dat alleen omdat deze sporters een beperking hebben, grapjes ineens een zieligheidsgraad hebben....?

Raar eigenlijk....ze trainen net zo hard als welke sporters dan ook....
Ze zweten hetzelfde sportzweet.....
Ze worden net als alle anderen eerste, tweede of derde....
Ze beoefenen net als de anderen zo goed als alle sporten.....maar ze worden dus zielig bevonden....nog steeds....anno 2024....
En vanuit welk perspectief dan ..? 


--Het is een bewuste keuze van de organisatie geweest om scherpe video's te maken, zegt woordvoervoer Craig Spence van het IPC tegen persbureau AP. Hij vindt de inhoud niet te ver gaan. "Paralympiërs hebben een geweldig gevoel voor humor. Ze lachen graag om zichzelf. Daarom hebben we geprobeerd heel edgy te zijn op ons TikTok-account."--

Maar stel nou dat je het voorstukje 'para' eraf laat ...
Dus, "olympiërs hebben een geweldig gevoel voor humor. Ze lachen graag om zichzelf".....
En nou zet je het woordje para er weer voor...
Paralympiërs hebben een geweldig gevoel voor humor. Ze lachen graag om zichzelf.....bespeur je dan enig verschil?....
Ik eigenlijk niet....
Kijk naar dat soort programma's als funniest home videos....daar wordt door de mensen zelf én door anderen toch ook hard gelachen.....het zogenaamde geweldige gevoel voor humor....?!

Ik krijg dus eigenlijk van dit soort

berichten alleen maar het gevoel dat we nog geen stap verder zijn en de Paralympiērs toch weer in een zielig hokje plaatsen....
Terwijl ze notabene een miljoen keer sportiever en behendig zijn dan ik....

En blooper heeft toch niks met wel of niet gehandicapt zijn te maken....?
Of bekijk ik het nou weer te simpel....?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten