zaterdag 24 augustus 2024

24 augustus 2024


Dag van:
Genieten aan het water.....
Als ik érgens tot rust kom is het hier wel.....nou ja, en de poesta ook ontdekte ik deze zomer....
De poesta kende rust en stilte, hier aan de waterkant is rust en gezellig kindergeroezemoes.....
Het bestaat écht nog hoor, kinderen met hengels en schepnetjes of kinderen die hutten bouwen....
Ook kinderen die zelfs hier in het water zwemmen, suppen of gierend van de lach omdat ze als kanten op gaan behalve de goeie, proberen te roeien in een opblaasbootje......
Maar lang kan ik er niet van genieten.... Willem wil naar Duitsland.... boodschappen doen en tanken....
Het loont de moeite nog steeds....

Richting Duitsland is het boven verwachting goed te doen qua rijden.....
Maar oh als je de andere weghelft ziet.....het noorden heeft de vakantie erop zitten en zij die richting oosten op vakantie waren, zeg maar Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Duitsland, die keren nu terug....

Da's even fijn, je laatste vakantie uurtjes in de file staan.....
Dag zorgeloos ontspannen vakantiegevoel.....
Welkom in stress van alledag land.....
Want ook al rij je dan stapvoets, het blijft opletten geblazen.....optrekken....afremmen....en weer optrekken....
Het is 29 graden en de kinderen jengelen dat het zo warm is in de auto, ze willen drinken of liever nog een ijsje.....ze moeten plassen, jijzelf trouwens ook, maar dat betekent dan weer achteraan in de file aansluiten....
De batterij van hun tablet is leeg dus spelletjes spelen of filmpje kijken gaat ook niet meer op....en samen alle rode en blauwe auto's tellen heeft ook geen zin want je staat continu achter en naast dezelfde auto die ook geen meter verder komt....
Nog maar niet te denken aan de vragen "zijn we er al?" of "hoe ver is het nog?".....nu en dan misschien afgewisseld met de nog hopelozere vraag "duurt het nog lang?"......

En wij sjezen er met een vaartje dat je in Duitsland nog zelf voor het kiezen hebt, voorbij....
Emmerich eraf....Kleve in....afslag Kaufland, waar het wel lijkt of alles er vandaag gratis is....
Mensenkinderen wat een drukte.....
Dan heeft Willem het toch maar weer goed bekeken door zijn visjes te halen bij de, volgens hem, beste viszaak van Europa en daarna op Blitz te passen die mee is, terwijl ik tussen de mensen in de immense supermarkt sjok.....
Geen straf hoor....ik kijk er altijd mijn ogen uit....
Je kunt het zo gek niet bedenken of Kaufland heeft het wel....
Korter dan een uur in die winkel ben ik nooit....ik loop elk gangpad op mijn gemakje door en neem mee wat ik nodig heb....
Hier denk ik ook altijd in voorraden omdat je natuurlijk niet elke week naar Duitsland gaat....
En aangezien hier veel dingen toch heus goedkoper zijn, ben je een dief van je portemonnee als je er niet wat meer, voor nu en straks dus, in je winkelwagentje gooit....


Na zo'n anderhalf uur kom ik bij de kassa en zie Willem er al heen en weer ijsberen....
Op het eerste gezicht denk ik "hij is het alweer zat' maar het is een ander soort ongeduld....
En ja hoor ...als alle boodschappen weer in de kar zitten na afgerekend te hebben, en we richting uitgang lopen, begint hij zijn stappen in te houden....
"Euh....ik was net visjes eten maar ben ook even de schoenwinkel ingelopen"....
Ik voel 'm al aankomen.....
Meneer heeft schoenen gezien.....
"Ik zag mooie schoenen, maar ze zijn wel een beetje duur"....
Tja Willem, ik koop ze niet voor je dit keer....moet je nu toch echt even bij jezelf te rade gaan....
Hij loopt de schoenwinkel in waar ik met de boodschappenkar niet verder dan een meter voorbij de ingang kom, en houdt een paar schoenen omhoog....
Witte sneakers met een beetje lichtgrijs en een felblauwe Nike schicht aan de zijkant...
Tja.....
"Ze zijn tachtig euro".....
Ik val bijna achterover....dat heb ik nog nooit aan schoenen voor mezelf uitgegeven....en de snelheid waarmee Willem schoenen slijt geeft me te denken....
"Ja maar goede dure schoenen slijten minder snel ...
En ik vraag me af of dat eigenlijk waar is.... Zweetvoeten zijn en blijven zweetvoeten, of je nou schoenen van veertig of tachtig euro draagt......leer blijft leer en Willem zweet blijft Willem zweet.....
Daarbij is, welk paar witte schoenen hij ook kocht, wit nog nooit wit gebleven.....
Hij heeft zichzelf echter overtuigd en....
"Oh Wampie ze zitten heerlijk".....
Zo zijn binnen vijf minuten de schoenen van eigenaar verwisseld....
De schoenwinkel is een paar schoenen armer maar tachtig euro rijker en bij de nieuwe eigenaar, zijnde Willem, is dat precies andersom....

Maar waar we vandaag het meest naar

uitkeken, dat was natuurlijk het Prinsengracht concert....
Staat echt nog op mijn to do lijstje om nog een keer mee te maken ...
Een podium voor klassieke muziek, op een bijzondere plek in de open lucht, en het allerbelangrijkste: voor iedereen toegankelijk......
In 1981 was dat het idee van ondernemers Hans Duijf en Theo Inniger, destijds directeur van Hotel Pulitzer......
Het Prinsengrachtconcert was geboren en groeide uit tot een jaarlijks terugkerend spektakel......
Maar liefst 10.000 bezoekers genieten elk jaar vanuit hun bootjes, raamkozijnen of op de kade van de prachtige klanken op de gracht.......
Het evenement is inmiddels het best bekeken klassieke muziekprogramma op de televisie......en ook wij kijken ieder jaar weer.....
Gitarist MILOŠ en zijn muzikale vrienden accordeonist Ksenija Sidorova en saxofonist Jess Gillam vullen samen met ensemble Fuse de avond.....
Nou zijn we niet echt ondersteboven van de gitarist, maar van zijn vrienden des te meer.....
Op het programma staat muziek van onder andere van Piazzolla, John Dowland, Boccherini en Telemann, maar ook The Beatles en Fazil Say...... Traditiegetrouw wordt het concert afgesloten met ‘Aan de Amsterdamse grachten'.......

Kennen jullie trouwens de mythe van de geheime tunnel die onder de Prinsengracht door (die daar 3 meter diep is) zou leiden naar de schuilkerk die zich vanaf 1687 in het achterhuis van Prinsengracht 7 bevond.....?


Wisten jullie ook dat het water in de Amsterdamse grachten is nog nooit zo schoon geweest als nu en het alleen maar schoner wordt......
Dit komt onder andere doordat de grachtenpanden in de jaren 80 zijn aangesloten op het riool en sinds kort ook alle woonboten......

De Prinsengracht is overigens in 1614 gegraven......
Maar goed daar ging het vandaag, 410 jaar later, niet om.....
We hebben gewoon voor de buis genoten van heerlijke muziek.....terwijl tienduizend mensen in de stromende regen en melding code geel live aanwezig waren daar....
Ook zij hebben ondanks de regen genoten, dat kon je heus wel zien....
Maar als ik ooit bij punt 'Prinsengracht concert bijwonen', op mijn to do lijstje beland, dan kijk ik toch eerst even naar de weersvoorspellingen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten