zaterdag 31 augustus 2024

31 augustus 2024


Dag van: 
De laatste dag van de maand augustus...
Nog even en we duiken de maand van de herfst weer in.....
Maandag is dan echt voor heel Nederland de zomervakantie voorbij....
Zelf ga ik al de derde werkweek in....
En dat er een einde is gekomen aan al die vrije tijd, en dat we de drukke tijden weer tegemoet gaan, zullen we weten ook.....
De pepernoten liggen al een week in de schappen van de supermarkten....
Elk jaar vrees ik weer dat ze plaats moeten maken voor de kerstkransjes omdat Sinterklaas misschien ooit een keer in de vergetelheid raakt....
Maar dan dit jaar toch gelukkig nog niet...
Toch lopen we nog steeds in zomerjurkjes of shorts.....
De zon heeft nog niet echt zin in vakantie of donkere tijden....
Niet dat de zon dat zo graag wil natuurlijk...welnee, daar hebben wij mensen zelf wel voor gezorgd....
Opwarming van der aarde, gaten in de ozonlaag.....
En toch gaat de cyclus van een jaar gewoon door ...
Zomervakanties worden nog niet opgeschort naar een maand verder als de zon de regen heeft verjaagd en pas echt gaat schijnen....
Wij mensen lopen, zoals wel vaker, weer achter de feiten aan....
En eigenlijk gaat de cyclus van de zon ook door...

Ze gaat gewoon eerder onder, net als anders en ze komt ook steeds wat later op....
Het is eigenlijk alleen de temperatuur die ons ervan weerhoudt om aan de herfst te denken....
Soms ben ik er wel eens nieuwsgierig naar hoe dat over twintig jaar zal zijn....
Misplaatste nieuwsgierigheid vind ik het ook tegelijkertijd want eigenlijk is het toch te erg om nieuwsgierig te zijn naar iets dat om zulke foute redenen veranderen zal....
Zelfs helemaal niet had hoeven veranderen.......als we maar zuinig waren geweest op onze aarde en er meer zorg voor hadden gedragen....

Zou ik over twintig jaar nog blogs schrijven....?
Zou het dan over heel andere dingen gaan....?
Als ik mijn dagboeken van 50 jaar geleden doorblader, zal dat vast wel....
Er verscheen vandaag dan ook even een glimlach om mijn lippen toen ik over de geschiedenis van blogs las....

Eerst even dit.....(Bron: antagonist.nl)....
Een blog is eigenlijk niks anders dan een dagboek in het openbaar dat je wilt delen met anderen.....
In mijn geval kwam dat omdat ik ooit las dat je berichten van een actualiteit de ruimte in kon schieten in de hoop dat iemand of iets dat na heel veel jaren eens zou lezen en een tijdsbeeld kon krijgen.....
Dat tijdsbeeld wilde ik ook wel schetsen en delen.....voor later en nog veel later....
En met een openbaar blog heb je daar meer kans op dan wanneer mijn oude papieren dagboeken ooit eens gevonden worden....
Er zijn maar weinig dagboeken die bekend zijn geworden en een beeld uit die tijd gaven....

Anne Frank is een van de weinige dagboeken die ik ken....
Verder zijn het vooral fictieve dagboeken....logboek van de Onedin line ooit of het dagboek van een herdershond....

Het idee van bloggen is overigens ontstaan dankzij een groep mensen die in 1994 hun dagboeken online bij hielden......
De grondlegger, Jorn Barger, bedacht na verloop van tijd het woord ‘weblog’, nu beter bekend als de verkorte versie ‘blog’...... 
Bloggen raakte in een stroomversnelling door het bedrijf Blogger, dat in 1999 werd opgericht...... 
Tja, het mag duidelijk zijn waarom de naam weblog al snel in blog veranderde dus ....

Maar waarom die glimlach nou verscheen is om het volgende:....
In het artikeltje las ik tips over wat je moet doen om een succesvol blog te schrijven of een succesvol blog schrijver te worden....
Alleen van de naam succesvol kreeg ik al de kriebels, maar goed....
Er stond dus:....
--"Door met enige regelmaat verschillende onderwerpen te kiezen, zorg je ervoor dat je een breed publiek bereikt.......
Blijf echter wel binnen je straatje, het is logischerwijs niet interessant voor je bezoekers om te schrijven over onderwerpen die te ver uiteenlopen..... Schrijf je vandaag over voetbalwedstrijden en de volgende dag over ballet hebt, dan kan het zijn dat de doelgroep z’n interesse verliest"......--

Nou jaaaaaaaa.....
Leven jullie levens die elke dag hetzelfde zijn...?
Blijven jullie dagelijks binnen jullie straatjes...?
Liggen jullie gedachten, bezigheden, ontmoetingen, uitjes of andersoortige dag bestedingen, dicht bijeen....?
De mijne zeker niet....!
En om nou elke dag over school te schrijven, over huishouden of over handwerken om er maar een paar te noemen, lijkt mij juist uitermate saai  worden....
In mijn oude papieren dagboeken was de ik de ene dag smoorverliefd en de volgende dag stierf onze hond....
Dagboeken horen juist van de hak op de tak te springen om een idee van vroegere, huidige of toekomstige tijd te krijgen....
Hoe breder, hoe beter zou ik persoonlijk zeggen....
En altijd zal er wel ergens een rode draad doorheen blijven lopen om een mensenleven bij elkaar te houden....

Ik lees verder:...
---"Kies een onderwerp dat je ligt, waar je veel kennis over hebt en waar je vrijuit over kunt praten......
Wees er wel altijd bewust van wat je schrijft.....
Je bouwt een bezoekerskring welke met vertrouwen jouw mening en interpretatie van bepaalde onderwerpen lezen......
Bij een verkeerde interpretatie of het verschaffen van verkeerde informatie verlies je al gauw geloofwaardigheid......"----
Och lieve help....mijn leven bestaat wel uit eerlijke daden en gedachten maar niet uit allesomvattende waarheden of goede interpretaties....

Ik heb meer twijfels dan zekerheden....
Een leven is altijd in ontwikkeling en wat ik vandaag ervaren heb kan morgen wel weer heel anders zijn....
Maakt mij dat ongeloofwaardig....??
Het leven is een zoektocht, een ontdekkingsreis....
En ach, naarmate je ouder wordt denk je inderdaad wat meer antwoorden te hebben op levensvragen....want de ervaring leerde je immers....blablablabla....

--"Door in te haken op problemen en vraagstukken blijft je interessant en bind je bezoekers aan je weblog, zodat ze het langzaam als waardevolle informatiebron gaan beschouwen"----
En als ik nou een ding niet wil is dat ik een informatiebron zou willen zijn....
Daar heb je wel encyclopedieën voor....
Ik heb gedachten, ideeën, persoonlijke ervaringen, eigen oplossingen bedacht, overlevingsstrategieën misschien zelfs wel.....maar ze zijn allemaal persoonlijk....
Natuurlijk hoor je wel eens dat mensen weer eens veel aan een verhaal hebben gehad omdat ze een gevoel, een worsteling of een ervaring herkennen....en dat is fijn natuurlijk....
Gelukkig hoor ik ook vaak dat het gewoon vermakelijk was....en soms ook saai of stom...

En tja...dat is het leven denk ik ook wel...
Saai en stom..... ongelukkig of dolblij....liefdevol of juist in de steek gelaten....vol goede en minder goede beslissingen....vrij en begrensd.....vol wijsheid maar zeker ook twijfels....dan weer optimistisch, dan weer pessimistisch.....
Maar geen dag is hetzelfde....
Pffffft levensonderwerpen lopen zelfs heel erg uiteen....
En het is wat je er zelf van maakt....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten