vrijdag 15 december 2017

15 december 2017

Dag van:
Tussen al het nieuws over geweld; onderzoek naar het inslaan van ruiten van een Joods restaurant, iemand die een man en vrouw de kelen doorsnijdt in Maastricht etc., komt ineens het bericht van een hondje die de trein instapte onvast ze niet aangelijnd was en zo ineens in
Eindhoven belandde.....
Nou snap ik noch bericht 1 over geweld maar ik weet dat de mensheid nu eenmaal soms niet anders is, noch bericht 2 behalve dan dat ik het een slecht bericht vind als dit als tegenhanger van de ellende in de wereld is bedoelt...
Dan volgt de opmerking dat het wel en mooie kerst commercial lijkt...
Van... nou vind ik al dat er teveel Amerika ons kan insijpeld want behalve alle daar bestaande feesten en black Friday toestanden apen we veel en veel meer na zoals bijvoorbeeld ook de reclames...
Tot voor nu heb ik me dan ook nog niet gemengd in de discussie omtrent de kerst commercial van Plusmarkt....
De meningen over deze reclame zijn behoorlijk verdeeld..
Sommige verafschuw de reclame, waarschijnlijk omdat ze niet geconfronteerd Willem wouden met de spiegel die deze reclame voor zou kunnen houden...
Anderen roemen de reclame om dit, vaak verborgen en onuitgesproken onderwerp aan te kaarten...
Ik vind het een nogal dubieus geval...
 Zeker als ik hoor zeggen dat Plus met die reclame het maatschappelijk onderwerp van kinderen als zijnde de dupe van scheiding zijnde wil aankaarten en wanneer kan dit mooier dan met kerst...
Bullshit natuurlijk want op de eerste plaats staat voor hen winstbejag...
Je gaat mij niet vertellen dat een supermarkt keten een dure reclame laat maken louter en alleen om een maatschappelijk probleem aan te kaarten om de wereld bewust te maken of mensen weer tot elkaar te brengen omwille van de kinderen...
Mijns inziens is er gezocht naar een tranentrekker die mensen bij de tv houdt om zo de dag erna hun (kerst) boodschappen te laten doen bij de bewuste supermarkt...
Dé tranentrekker moest el aansluiten bij iets dat speelt bij velen want velen moeten bereikt worden... hoe meer 'geraakte' klanten, hoe meer inkomsten...
En dát bewuste kinderen, die zich herkennen in de reclame en zich daardoor gekend weten, ook aan ouders trekken om boodschappen te doen in de supermarkt van de reclame, is mooi meegenomen....
Er heeft op het bureau niet een psycholoog of maatschappelijk werker gezeten die dacht... kom laat ik dit moeilijke en lastige probleem eens aankaarten zodat mensen zich bewust worden van wat ze mee bezig zijn.... misschien gaat men dan niet zomaar scheiden.... misschien zullen er minder vechtscheiding van komen.... wellicht begrijpen kinderen nu dat ze niet alleen in hun verdriet staan maar dat er veel meer kinderen zijn die allemaal hetzelfde voelen en zouden wensen....
Was het daarom te doen geweest dan was het een spotje geweest van een 'postbus 51' of een of andere instelling die iets duidelijk wil maken.... maar dit is niet het geval...
Het is reclame.. puur reclame... uit op winst....
Bedacht door een reclamebureau dat er vet voor betaald is voor een keten die er vet winst mee  wil maken....
En dat zit me dwars...
Ik wil best uitgaan van goedbedoelde en zuivere gedachte toen creatieve koppen bij elkaar aan tafel zaten om een tranentrekkende kerstgedachte te bedenken die veel mensen raakt...
Ik wil ook nog wel bewondering hebben om juist dit veel spelende onderwerp en idee op deze manier uit te voeren.... maar ik kan niet geloven dat het alleen ouds gedaan om mensen bewust te maken van wat ze mee bezig zijn en kinderen ermee te helpen...
Daarbij komt nog dat heel veel kinderen hetzelfde denken en zoden willen als de reclame doet voorkomen maar de realiteit is anders...
Je schept kinderen een beeld dat een desillusie kan zijn....
 Dat doet me zeer....
Áls ik nou en briefje/ kaartje bij papa of mama onder de boom leg, dan komt alles wel goed...
Gelukkig was de reclame maken wel zo snugger om de nieuwe vriend/man van mama ook in beeld te brengen maar dat is iets waar kinderen gemakkelijk overheen kijken.... zij willen immers niets lever dan dat papa en mama weer bij elkaar komen en zijn niet bezig met het feit dat twee ouders  die on speaking terms zijn ook al heel belangrijk en voldoende is...
WIE willen ze bereiken in deze reclame...?..... de kinderen... de ouders... nieuwe partners...hulp instanties.... of..... willen ze gewoon geld verdienen....
WAT willen ze bereiken met deze reclame...?.... gelukkige kinderen... ouders die bij elkaar komen.... ouders die als vrienden met elkaar om kunnen gaan...  een maatschappelijke aloude discussie als kerstgedachte naar voren brengen....mensen bewust maken.....of.... willen ze gewoon geld verdienen...
WAAR... op tv dus tijdens het reclame volk op de meest bekeken tijdstippen van de dag... om zoveel mogelijk mensen te bereiken in je eigen huiskamer... de huiskamer waar het probleem zich afspeelt...
HOE ze het willen bereiken is wel duidelijk... in een steengoed in elkaar gezet toneelstukje dat in een paar minuten het hele probleem inclusief al het verdriet en de pijn en de dromen blootlegt....
WANNEER ze dat willen is ook duidelijk... namelijk met kerst.... de tijd van wapenstilstanden... bezinning... samenzijn....etc.... en dus niet gewoon lopende het jaar waarin dit probleem elke dag, elke week, elke maand speelt...
Tja... dubieus dus.....

Van.... en dan staat even je wereld stil......
Je krijgt dat vreselijke bericht dat al het bovenstaande weer relatief doet maken...
Dochtertje van de beste vrienden van mijn kinderen in Haarlem is onder en vrachtwagen terecht gekomen op weg naar school....
Mijn maag krimpt samen... mijn keel doet zeer... de grootste nachtmerrie van elke ouder...
Ik voel het verdriet en de onmacht van mijn kinderen.... en ik kan nauwelijks bij wat de ouders moeten voelen... Dit moet verschrikkelijk zijn...
Nóg erger wordt het als mijn voorstelling in beeld wordt gebracht door maar liefst 8 foto's in het Haarlems dagblad op internet...
8 Foto's..!!!!!!! Welke fotograaf maakt en publiceert zoveel foto's van een kind onder een vrachtwagen... en fiets verkreukeld onder een vrachtwagen..... een kind op de grond... op de brancard... politiewagens... ambulance.... het is echt ongelofelijk....
Elke verjaardag kom ik deze lachebek en haar zusje tegen...en zie haar op menig foto voorbijkomen op Facebook bij mijn kinderen of haar ouders.... en nu....
Ik héb contact met mijn kinderen die helemaal ondersteboven zijn en stuur de ouders een bericht dat direct beantwoord wordt...
Wat kan ik meer doen....
Ze leeft in ieder geval en is buiten levensgevaar maat als ik die foto's zie vraag ik me af hoe.... daar moet een afschuwelijk sterk beschermengeltje op de bagagedrager gezeten hebben...verdere details hou ik maar even voor me... of laat ik am het Haarlems dagblad over...8 gruwelijke foto's.... hoe bestaat het..... wie kan zoiets???.

Van... maar we hebben vandaag nog een weg te gaan... de weg naar de dierenarts...Babs ziek...Blitz inenting... en wat te doen met Bikkels laatste fase???
Onze dierenarts is zó verschrikkelijk goed dat het altijd verschrikkelijk druk is...
Echt verschrikkelijk druk... we hebben wel soms 2 uur en 3 kwartier op onze beurt moeten wachten...
Vandaar dat we vandaag om 4 uur vertrekken om er om half 5 te zitten om dan om half zes aan de beurt te zijn ALS EERSTE!!!
Het lukt... we zijn de eerste... maar nog geen 5 minuten later is de 2e er al een 2 minuten later de 3e.....
Om half 6 eerst een spoedgeval dat voor mag... dan een hondje dat ingeslapen moet worden die voor mag... ach wat een verdriet... en dan wij met ons  B drietal...
Henk vertelt weer honderduit..... genieten... en tussendoor beantwoord hij een telefoontje van een collega dierenarts.... controleert de honden... heeft opdracht voor medicatie... zet spuiten en maakt een röntgenfoto van Bikkel... lees: Er zijn al 3 kwartier verder en de mensen staan al buiten omdat 3 wachtkamers vol zitten...
Babs heeft dikke darm ontsteking en... geloof het of niet, ik wist ook niet dat het kon....  opgezette amandelen plus 40 graden koorts....Blitz wordt ingeënt en blijkt en korte onderkaak te hebben en dan is Bikkel aan de beurt...
We bekijken gezamenlijk de foto.... diagnose lumbosacrale instabiliteit of wel in het midden en aan de achterkant versleten rug wervels...
Honden rollators bestaan niet.... corsetten evenmin... en toch is er nog kwaliteit van leven zegt Henk... met pijnstillersen met cortisonen...
Dé opluchting is van Willems en mijn gezicht te lezen... we kunnen hem wel om zijn nek vliegen....
Met een stapel medicijnen lopen we een uur later buiten... blij en opgelucht en nog steeds met onze trouwe Bikkel...
Op Babs na hebben de honden zich voorbeeldig gedragen....
Het is kwart over zeven als we de voordeur weer instappen...
Nu nog boodschappen doen en..... vooruit Chinees halen dan maar...
Eerst de zachte hondenbrokken in blik voor Babs want die kan amper slikken....
Bij de Chinees ben ik de enige... ja wat wil je om deze tijd... het schiet lekker  op in ieder geval...

Nú eerst even de kinderen bellen om te vragen hoe het gaat met K
Ze zijn in het ziekenhuis... hun vrienden bijstaan.... zusje en oma zijn bij de moeder van mijn schoondochter... gelukkig goed opgevangen...
K moet nog steeds geopereerd worden en ja hoor als ik om 22.00 uur bel wordt ze net onder narcose gebracht...
De hele dag vanaf vanmorgen gewacht behalve dat er een algehele MRI gemaakt is...
Alle wonden en breuken zijn nu aan  de beurt....
Ach ach ach wat een verdriet....
En wat zijn ze dapper allemaal....

Van... ik ben moe van alle emoties...
Het zijn me wel weer tijden; lieve oude schoolvrienden met borstkanker...Annet ver erg met eem dubbel gevoel....K overreden door een vrachtwagen... zorgen om Bikkel en bang hem te verliezen.... nieuwe indrukken op school...
IK duik nog even in een heel andere wereld... de wereld van Dan Brown.... het wordt zo spannend en ik wil even mijn gedachten verzetten...
Éérst zo nog even vragen of de operatie al klaar is..
We zijn nu 2 een en half uur verder...
Wordt vervolgd....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten