maandag 25 december 2017

25 december 2017 Eerste kerstdag

Dag van:


Of hoe dat heet 

Gelukkig dat
Het licht bestaat

En dát het met
Me doet en praat

En dat ik weet
Dat ik er vandaan

Kom; van het licht
Of hoe dat heet

Hans Andreus

Eerste kerstdag.... ik geef niet zoveel om " hoe dat heet". Ik heb wel iets met geloof dat ik graag "houvast" pleeg te noemen... of liever nog "troost".... dat wat er is als niets of niemand mij meer troost kan bieden.... dat wat er onvoorwaardelijk altijd is...
Anderen geven het een naam... maar ik merk dat er zo vaak ruzie of oorlog om/ uit al die namen ontstaat..
Voor mij is het een gevoel
Een gevoel dat zich zich ook heel erg veranderd en ontwikkeld heeft...
Was ik er vroeger nog bang voor..... nu omhels ik het en wandel er naar toe...
Vóór mij is dat gevoel zo vaak herboren  dat ik het nou niet persé op 25 december moet vieren en dan de dag erna nog een keer...
Temeer ook omdat de inhoud van tegenwoordig meer op eten en commercie gericht is dan om wat er werkelijk speelt...
Ik vier werkelijk wanneer het maar kan kerst als het daar om draait; gezellig samen eten, spelletje doen, liefde vieren....
En de geboorte van "hoe dat ook heet" daar ben ik, misschien niét dagelijks maar, zo vaak bij om...
Vandaag is gewoon een gezellige vrije maandag en de kinderen komen, zoals ze zo vaak komen, en er zijn lekkere hapjes, zoals ik die altijd haal als ze komen, en we hebben mooie gesprekken en lachen met elkaar, zoals we dat altijd doen als we elkaar zien en we hebben weer iets leuks bedacht met eten.... we hebben een pizzarette en iedereen maakt zijn eigen pizzaatjes die we gezellig gewoon in de kamer oppeuzelen..
En ik maak gewoon weer het huis schoon omdat Bikkel 2x alles laat lopen....
Het enige dat anders is, is dat de Top 2000 de hele dag aan staat omdat dit evenement nu eenmaal alleen rond deze tijd van het jaar plaatsvindt zoals  zoveel evenementen 1x per jaar plaatsvinden...
Oh ja, en ik heb mijn nieuwe kleren aan... maar ach dat heb ik wel vaker ook eigenlijk...
Van.... na het ontbijt... ietsje uitgebreider dan anders.... sop ik het huis....
Ik kan nog net 5 minuten even uithijgen of de eerste familie staat voor de deur...
Jenneken en Jim zijn de eerste vandaag.... ze hebben een gebruikte nieuwe stoel voor Willem meegenomen...
Die man verslijt niet alleen schoenen maar ook stoelen...(en vrouwen... geintje!)
Was hij na 3 maanden al door de spiksplinternieuwe bank gezakt...na 6 maanden is nu het kussen van zijn stoel zo versleten en plat dat hij er een zere rug van krijgt...
Nu dus een bruine stoel (Ik wil deze vakantie toch alles in bruin tinten verven thuis met vintage groen details) en ik ben benieuwd hoe lang die mee gaat...
Van..... kleine Britt is ziek... de Didam clan komt dus wat later....
Eerst even rustig aan de dag en deel van de middag op gang komen... en als ze er dan zijn krijg ik een knuffel van een heel lief maar oh zo warm bolletje....
De vaak gezellig aanwezige ondeugd is nu een heel klein gloeiend heet stil meisje die met grote ogen naar me kijkt en zegt..."Ik ben niet ziek hoor oom"....
En dan duikt ze onmiddellijk op schoot....
Isa heeft haar Eragon boek meegenomen en zit direct met Willem in een diepgaande fantasy discussie verwikkeld...
Willem neemt haar mee naar boven om zijn fantasyboeken collectie te laten zien, waar Isa natuurlijk van smult.....
Ze ziet de delen die na Eragon komen al staan... en Willem  raadt haar daarna 'de wetten van de magie aan'
Ik geef die reeks boeken de lees duur van anderhalve dag...
Bijzondere Isa bezit namelijk de gave om een boek van circa 500 pagina's in nog geen dag uit te lezen en dan tot in detail na te vertellen... iets met fotografisch geheugen....en hoogbegaafdheid....
Ze verslindt dus boeken....
Leuk om het heen en weer gesprek vol fantasie ervaringen aan te horen...
Nóg lekker om te zien dat Isa ondanks al het bijzondere toch ook nog gewoon kind/ puber kan zijn.... met bijzondere trekjes ja... maar toch een anders dan anderen heerlijke puber....
Van... geen Brittje voor het raam die de vogels bestudeerd (en er ook letterlijk alles van afweet)... geen Brittje die gekke bekken trekt of springt op oma's en  Willems schoot...of met de honden en de poes in de weer is...
T is even wennen zo'n ziek klein aapje...
En oma heeft nog wel kippenpootjes voor je gehaald..... en cherry tomaatjes....
Van..... eten voorbereiden.... joehoeeeeee jippie... geen kalkoenen... geen rollades....geen 5 gangen menu's maar gewoon lekker pizza deeg klaar maken (zo gedaan) en alle kant en klare spullen (zo gekocht) op tafel zetten....
Pizzarette in elkaar... stekker in het stopcontact en jullie kunnen pizza's maken....
De mooiste creatieve creaties zien we voorbij komen...
Tonijn pizza... salami pizza.... champignons pizza... pizza met brie en camembert... olijven en kappertjes... ham pizza met ui en paprika....
En de mooiste namen worden erbij verzonnen..... pizza di rotzooitje.... pizza di Tilburgia.... pizza di gooiermaarwatopsia .... pizza fantasia (natuurlijk!) .....
De kippenpootjes komen gelukkig ook op maar niet door Britt maar natuurlijk doet oma er een paar in een zakje voor als Britt morgen beter is (of overmorgen)
Dan hoor ik een heel zacht stemmetje uit een 40 graden koortsig (de thermometer was mee) warm mondje vragen...
"Oom heb je nog van die lekkere  echte feta"....
Nou en die heeft  'oom' wel.... als ze maar een beetje eet....
We zijn met z'n allen zo een paar uurtjes in de weer.. bewonderen elkaars creaties... lachen om de combinaties.... en zitten toch nog zo vol dat een toetje er niet met bij kan....
Beter... want ik zag dat het ijs dat ik had gekocht, dieet ijs was....
Ach, had geen kwaad gekund na deze culinaire uitspattingen natuurlijk....
Dan is Britt zo warm aan het worden dat ze in slaap valt... zelfs oma's wonder aspirientje wil niet helpen... op naar huis dus....
Jenneken en Jim volgen niet veel later...
Nú gauw alles opruimen want M komt ook nog na haar avonddienst langs...
Van... we genieten van de Kerstmis show Justin Scrooge als de bel om half elf gaat...
Marianne op de stoep.... en wéér gezelligheid...
Drankje... hapje.... gesprekken....
HSP (hoog sensitief persoon) net als je vader zijn is soms niet makkelijk... niet voor je omgeving en niet voor jezelf...
Ik weet er alles van want ik leef inmiddels al heel wat jaartjes samen met zo iemand...
Soms kan je dan meer antwoorden geven dan ze zelf hebben...
Vanavond ook weer even zo'n momentje....gouden momentjes zijn dat...
Na het zoveelste " ja maar" merk ik op 'ja maar M jullie kunnen jezelf met niemand vergelijken... hou daar nou eens mee op..."
"Jullie kunnen alleen maar voelen en hoe kun je je dan met een denker vergelijken?"
"Wees gewoon uniek... voel en doe.... kijk waar het schip strand... of wat je koers kan wijzigen... verspil je energie niet aan "ja maar anderen" want dan hou je geen tijd over om te genieten...."
Daar kan ze voorlopig mee  verder..... ze neemt nog een olijf... een slok Baileys en vertrekt....
Rust in huis....Willem en ik kijken terug op de dag.....
Zo'n gezellige dag .... of hoe heet dat....zoals we die zoveel hebben... (en soms ook niet).....





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten