dinsdag 26 december 2017

26 december 2017 Tweede kerstdag

Dag van:
 Heerlijke nostalgie...little lord Fauntleroy kijken.... ik ben dol op Engelse series en zo de tweede kerstdag beginnen it's en cadeautje...
Willem en de meiden naar oma in Hengelo, zonnetje in mijn rug en me wanen in een groot Engels kasteel..... lange ingewikkelde jurken aan... en dan niet steeds in de linksige kamers boven blijven maar juist gezellig in de grote knusse keuken tussen de butlers en dienst-en keukenmeiden.... maar dan wel af en toe ook mar boven weer om in een grote balzaal in plechtige robe en hoed met veren en wals te dansen met een man in jacquet of rokkostuum....
Mochten vroegere levens bestaan hebben dan hoop ik dat ik in die tijd geleefd heb.....
Van.... gauw het huis aan kant... ja alweer... maar ja hè... vier huisdieren....
En dan.... oh wat een verwennerij....märchen (sprookjes) kijken op de Duitse zender.... jeugdsentiment....
Alles komt terug, goed en slecht, verdriet en geluk, alles komt terug.... vrouw Holle..... en daarna oh joy...Assepoester....
Eens en te meer wordt me weer eens duidelijk hoe belangrijk sprookjes en hun betekenis en boodschap zijn.. ze worden alleen nog zo weinig voorgelezen...
Ook de Efteling investeert liever in grote attracties dan in sprookjes in het sprookjesbos lijkt het wel, en Disney gaat me in zijn tijd van animatiefilms... mooi maar toch niet de sprookjes die ik nu zie... sprookjes van Grimm.... van Andersen....
Een wat kunnen die Duitsers het toch prachtig neerzetten....
Toch maar weer eens min sprookjesboeken verzameling tevoorschijn halen en gaan lezen... de mooie prenten bekijken en zwijmelen bij Anton Pieck taferelen....
Als ik mijn ogen dicht doe een denk aan de tijd van vroeger kan ik nog zo de stem op de Efteling lp's horen.... de sprookjes verteller uit mijn tijd tegenover de, ook leuke hoor, sprookjes boom van tegenwoordig....
Van... maar als het span hoor Hengelo thuis komt is het gedaan met dromen van Engelse Lords en in sprookjes geloven...
Schaatsen moet op..... ook leuk en niet ver van dromen verwezenlijken vandaan.... de olympische kwalificatie staat op het programma....
Breekt Sven Kramer zijn record terug?
Helaas.... dromen kunnen ook bedrog zijn en soms is het moeilijk in sprookjes te blijven geloven want Sven krijgt niet alleen zijn beste tijd niet terug maar hij wordt ook niet eens eerste....
Van.... ik moet direct denken aan mijn eigen ouder worden.... het stokje overdragen al dan niet bewust...
Iedereen om je heen lijkt jonger dan jij... posities die je vroeger bekleedde zijn ingenomen door tien, twintig jaar jongere gezichten....
Vaak geef ik zelf jongeren ook de ruimte door zelf een stapje terug te doen...
Het voelt niet als vergane glorie.... nog niet.... omdat wijsheid en ervaring een belangrijke rol spelen... nog spelen....
Maar hoe zal dat zijn als je niet meer nodig bent....
IK kijk naar Sven die gedesillusioneerd keer op keer naar het scorebord kijkt..... alsof hij daarmee de tijd kan veranderen... een tijd  van weleer kan terug draaien misschien wel...
In de sport ben je meteen van de troon gestoten.... je blijft een icoon .... er wordt een staat, plein of station naar je genoemd... maar langzaam doof je uit en staan er nieuwe iconen op....
Nog mooier zie ik het dichtbij in de dierenwereld...Bikkel heeft aanzien ook al ligt hij het grootste gedeelte van de dag op zijn kleedje... maar als het erop aan komt zal de roedel hem niet meer als leider accepteren en wordt hij alleen gelaten... niet meer van nut....uitgerangeerd....
Honden denken al helemaal niet in herinneringen... voor hen geldt het hier en nu...
Wel lekker duidelijk.... vooral ook omdat je weet dat Bikkel weet dat het zo werkt en er dus geen verdriet van heeft zoals wij mensen die te kort schieten op de 10 km op het ijs.... zoals wij mensen die soms vereenzamen door vergeten te worden...

IK sta
Mijn plek
Af
Aan jou
Maar
Vergeet mij
Niet
Ik doe
Een stapje
Terug
Voor jou
Maar
Kijk
Zo nu en dan
Eens om
Want daar
Waar jij
Staat en bent
Is de plek
Die je kreeg
Omdat ik
Er was....
                    Wampie

Van..... de soep pruttelt met notabene 3 mergpijpjes erin (voor elke hond straks één) en een pond gehakt....
Ik ben zojuist terug geweest naar de winkel... soepgroente vergeten....tja... toch nog wat vergeten...
De geur vult de kamer.....en verdrijft die van de geur kaarsjes die naar lavendel ruiken...
Geuren kleuren  mee met de dag.....
De soep beurt niet alleen lekker maar smaakt ook heerlijk en drie soorten soepstengels, twee soorten stokbrood ern drie soorten croutons kunnen erin gedoopt woorden..
Dát samen mét nog andere lekkere hapjes en en toetje ijs (dieet ijs is best lekker) zorgen voor een niet overdreven en voedzaam tweede kerstmaal...
Van.... alsof ik, die amper tv kijk, vandaag nog niet genoeg tv heb gekeken (vanmiddag nog home alone na het schaatsen) , bekijken we vanavond met de meiden de Gremlins én een stuk Oorlogswinter (Maar ik vind het boek nog steeds mooier)...
Ik geloof ook dat ik nu weet waarom ik de rest van het jaar zelden tv kijk...
Jaaaaaa natuurlijk omdat Willem een verhouding heeft met de afstandsbediening maar ook omdat ik in deze periode van het jaar voor het hele volgende jaar genoeg gezien heb....
Ik héb toch uiteindelijk meer met boeken dan met films.... ik heb liever mijn eigen fantasiebeelden erbij...
Daarbij zit ik veel meer in het gevoel van het verhaal als ik het boek lees dan als ik de film zie...
Het fijnste is trouwens dat een boek niet steeds door reclames onderbroken wordt...
Van.... nog even 's avonds een niet noemenswaardig puber akkefietje over tekort gedaan gevoeld worden... zucht... maar verder een gezellige avond...
Heel laat (dus nog later bij haar) appt vriendinnetje me... ze staat op het punt om een nachtelijke toer op zee naar walvissen te gaan maken...
Wauw wat zal die met veel verhalen straks in januari thuiskomen....
Van... ik lig goed en wel in bed of....Waaaaaaampieeeeeee!!!!!..... kun je even beneden komen?
Oh my... wat nu?
Ik zie Willem met de lamp schijnen op een voorover gebogen dochter....
Huh????
Kijk jij eens even..... wat is dit?
Ik zie een klein grijs iel beestje op Willems vinger en in het haar van dochterlief....
Ik constateer, als eerste reactie jeuk op mijn eigen hoofd......en stel dan de diagnose.... mijn oordeel is hard en meedogenloos..... haarluis....
Vette paniek in de keet....
Andere dochter... die van het akkefietje van vanavond.... geërgerd.... geïrriteerd... en hevig verontwaardigd want zij heeft het, na ons beider inspectie onderzoek NIET maar vindt dat zij het wel heeft....
Naja preventief behandelen morgen kan geen kwaad natuurlijk....maarrrrrrr.... mevrouw moet overmorgen op wintersport.... en al haar kleren dienen nu gewassen te worden.. vindt zij......
Aardige verontwaardigde dochter... allereerst dienen beddengoed en dergelijke van je zus gewassen te worden en haar jas en truien en..... aangezien wij geen droogtrommel bezitten zullen jouw spullen die ik daarna aanpak niet op tijd droog zijn voor jouw vertrek.....
Advies luidt.... haal kleren bij mama op... stop deze kleren in een afgesloten plastic zak... en niet moeilijk doen...
Oké... dat laatste is teveel gevraagd....
Ander advies.... blijf moeilijk doen.... gooi jouw kleren bij de spullen van je zus en neem ze nat mee dan weet je zeker dat ze stinken als je in Oostenrijk aankomt maarrrrrrr ze zijn wel vrij van luis...
Oké... geintje kan niet worden gewaardeerd...
Ander advies....
Ik snap dat je moeilijk doet... het is ook balen.... maar het is niet anders.... (noot van de schrijver: slachtoffer zelf staat er nog steeds beteuterd bij) .... en doe die kleren nou maar in een afgesloten zak...
Adviezen in de wind... ook goed.... ik neem de kleren van dochter met luis aan en gooi ze in de wasmachine annex luizen verdelger  en gooi de must have kleding (neeeeheeee geen witte trui... jaaaahaaaa dat kan wel... okeeeheeee maar dan op jouw risico) ook in de machine... die worden never nooit droog voor morgenavond....
Willem blijft op... die zal de was nog ophangen...
Pffft gedoe zeg.....
Oooh jee..... puber dochter weer in de bocht... 'pap je moet wel meteen om 9 uur dat spul halen want ik wil om 12 uur bij een vriendin zijn'...(U vraagt... wij draaien... ofwel your wish is my command)
Ik lach er maar om... vaders en dochters.... maar wat een verschil in pubers heb je toch...









Geen opmerkingen:

Een reactie posten