donderdag 28 december 2017

28 december 2017

Dag van:
Ik zwijmel weg op de zoete klanken van Lionel Richie die op nummer 1023 zijn nummer Hello in de top 2000 laat horen terwijl de honden als dwazen door de kamer sjezen...
Ze stoten zich tegen stoelen die een meter verschuiven, tegen de boekenkist die geen millimeter toegeeft, tegen de tafels waar de kopjes afvliegen en voor er erger gebeurd gooi ik de terras deuren maar even op zodat ze hun energie buiten kwijt kunnen... waar ze dus door planten bakken op en af springen.... langs het water glijden over de glibberige vlonder, terwijl ik wacht op de grote plons die niet komt....
Zo krijgt Lionel weinig grip op mij en ik vind het nog wel zo'n mooi nummer.... dan maar even van Enya proberen te genieten...
Ik zie de honden elkaar nat maken...Babs duwt haar snuit in de waterbak voor de vogels, gooit haar snuit omhoog en ja hoor...Blitz weer onder... honden pret dus.....
Dat wordt weer een kliederboel in huis straks.... maar stiekem geniet ik er wel van..
Dé deurbel... schoonzoon... afvalpasje halen... bij hun in Didam betaal je voor grof vuil als je het brengt en ach een beetje Didams vuil in Arnhem waar je er niet voor betaald, kan geen kwaad...
Hanna vertrekt naar moeders huis om haar koffer voor de wintersport te pakken... zij vertrekt vanavond... nog één dochter over in huis dus...
Nou ja.... en morgen weer twee kleinkinderen erbij want Isa en Britt komen dan logeren!
Oma en Willem een keer niet op vakantie betekent... gebruik ervan maken!
Ook Willems kleindochter komt in januari een dagje met opa en tante Marianne schaatsen...
Zo gaat dat dan!
Van.... de honden zijn uitgeraasd... ik heb de terrasdeur nog niet open of ze ploffen met natte lijven en modderpoten op het parket.... tja.....
Schoonmaken doe je hier echt voor Jan met de korte achternaam....
Van.... een appje.... oma ik heb morgen een verrassing voor je... daarom had ik mijn capuchon op in de auto.... gniffel gniffel... iets met haar dús... krullen had ze met kerst al dus er zal wel een fel kleurtje in zitten...
Nou deze oma kan wel wachten tot morgen....
He weer een appje..
Berichtje van kleinzoon uit ver Haarlem.... een lief gif plaatje van een hondje... en hup oma stuurt en Mario gifje terug....
Ik ben zelf niet op gang nog maar wordt behoorlijk aan de gang gehouden zo!!
Van.... Willem HSP en al, is overprikkeld aan het raken merk ik... geluid te hard... beweging teveel... gemopper op honden.... zijn draai niet vinden... van de hak op de tak... vermoeiend....
Zaak is nu het vooral bij hem te laten en niet op jezelf te betrekken... er rekening mee houden maar vooral ook proberen jezelf te blijven en je eigen ruimte in te nemen...
Zelfs mijn goed bedoelde raad even een uur te gaan liggen boven wordt afgekapt.... zover is het dus al....
Geen land mee te bezeilen dus...
Lastig voor ons? Ja!.... maar vooral lastig voor hemzelf...
Hij probeert het van zich af te schrijven.... mooi spiegelend verhaal over Bikkel.... hij probeert tv te kijken en luisteren.... elke prikkel is er echter een teveel....
Het blíjft bij mopperen .... afwijzen..... tv zacht en dan weer harder.... weer mopperen... naar de honden schreeuwen.... koffie maken maar niet opdrinken....
Van....Babeth is al naar boven... ik pak min breiwerk....
Laat hij nou niks in zijn handen nemen wat mis kan gaan denk ik nog.. want alles gaat namelijk altijd mis bij overprikkeling.... en ja hoor.... hij doet 'iets'... geen idee wat... en de tv valt uit... het eerste kwartier niet aan de gang te krijgen.... eindelijk na een half uur..
Hij heeft Babeth beloofd naar de bios te gaan en wil reserveren... kan geen telefoonnummer van de bioscoop vinden... boosheid... irritatie... ergernis...
Probeert dan maar online te reserveren maar snapt niks van 'blokjes' en rondjes en.... grrrrr alles onduidelijk.....
Na drie kwartier gelukt.... wallen onder zijn ogen... verbetenheid om de lippen.... en tot overmaat van ramp ook nog eens bij de extra check of reserveren gelukt is, de constatering dat de zaal is uitverkocht en dus overvol vanavond...
Dan de (dom dom dom) opmerking van mij nadat ik vraag of alles gelukt is, dat het niet zo slim is om de laatste voorstelling te nemen omdat ze morgenochtend om kwart voor vijf op moeten omdat Babeth oliebollen voor een goed doel moet bakken in Giesbeek, waar ze om 6 uur's morgens moeten zijn....
 Van.... weet je wat... we gaan met de honden wandelen....
Maar een hoog sensitief persoon (HSP'er) die overprikkeld is, daar helpt niets bij....
Want de honden zitten niet rustig om de riem om te doen..... ze blijven niet naast elkaar lopen zoals anders... maar dat komt omdat ze zijn spanning voelen.... ze reageren angstiger... zijn zenuwachtig.... er lopen teveel mensen... ik sta te lang met iemand te praten.... ik sta op de verkeerde plek om foto's te maken.... Babs durft de bal niet te halen omdat Bikkel gromde en Willem kan niet tegen zwakte nu.... en ga zo maar door....
Willem voelt alles... Willem ziet alles...Willem hoort alles... Willem ruikt alles... Willem prikkelt alles..... en het lukt hem niet meer zich er voor af te sluiten....
Van... ik heb medelijden met Willem maar laat het vooral niet blijken..... vol blijven houden aan zijn zijde is wat ik nu moet doen omdat ik weet dat dit later... veel later... goed was....
Willem haalt een ov kaart en eten.... broodje kebab... laat hem maar even... zelf nu vooral even ademhalen...
Tijdens het eten schaatsen kijken... Willem verliest zich helemaal in zijn held Kramer... hij schreeuwt op elke slag mee....oh oh oh.... vermoeide vermoeiende Willem wat doe je jezelf aan....
Dan valt hij twee minuten in slaap... rent daarna weer naar boven... ergert zich aan gestoei van de honden ....van de terechtwijzing die ik de honden geef...wil koffie maar er is geen tijd meer..... kan zijn schoenen niet vinden... krijgt de rits niet dicht.. vindt het koud...
En dan is hij vertrokken met Babeth in zijn kielzog... Babeth die heel rustig blijft....
Even bijtanken... leven met een HSP'er is vaak mooi... en vaak ook heel vermoeiend....
Van..... eerst maar eens een 'wie is de mol' familiepoule 2018 aanmaken...
En dan een stukje breien....
Van telefoon.... Willem... sorry ik ben overprikkeld vandaag.... (goh)....
 Wel heel lief.....
Van....ik kán op tv nu kijken wat ik wil maar ik heb van mijn leven niet zoveel armzalige televisie bij elkaar gezien als vanavond.... dus maar top 2000 aan...
Ik ben alleen zelf moe van vandaag....een overprikkelde partner naast je is voor degene die ernaast leeft minstens zo prikkelig.....
Ben benieuwd hoe het morgen gaat met het tekort aan slaap wat hij dadelijk ook nog heeft!
Laat ik maar zorgen dat ik in ieder geval uitgerust ben morgen.....zoiets van Hoog Slaap Percentage' er.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten