dinsdag 19 december 2017

19 december 2017

Dag van:
Hoe kan het toch dat bejaarden tehuizen wel avondrust heten maar geen ochtendrust....
Ja ik snap het wel... je zit in 'de avond periode' van je leven... laatste restje en zo...
Maar persoonlijk ervaar ik de ochtendrust, met name in de winter, pas als echte rust...
'S avonds hebben mensen vaak nog het gehaaste van de dag in zich... je voelt je moe van een dag werken... je sloft... je ploft.... je zucht...
'S ochtends daarentegen zit je, als het goed is, na je ochtendritueel in alle rust op je stoel met een kop koffie.... neemt de eerste geluiden van de dag in je op.... voelt de donkere stilte voor de hectiek begint... dat is pas rust... voor mij dan.... de haast nog niet in je.... de hectiek nog voor je.... de slaap rust nog in je lijf... heerlijk...
En zo zit ik genietend vanmorgen de dag te beginnen...
Alles en iedereen heeft eten gehad.... Willem is met de honden al vertrokken... vogeltjes maken gezellige geluidjes... poes bedenkt hoe hij de vogeltjes te grazen kan krijgen (niet dus)...Bikkel ligt te ochtend soezen en ik geniet van mijn koffie...(mis zomaar ineens een krantje)...
Rust dus....
Van.... maar dan is het toch echt tijd om de hectiek in te doen...
De hectiek van de tweestrijd waarin de balans dan eens de ene, dan weer de andere kant opgaat...
Vanmorgen oudergesprekken... zorgen... verwachtingen... ervaringen delen.... vragen met en zonder antwoorden... trots... maar ook verdriet.... vertrouwen...
En natuurlijk geweldige kinderen... ze hebben allemaal weer iets eigen moois...
Bij elk kind zie ik weer de uitdaging... zie ik weer waar aan te sluiten...heb ik meteen in gedachten om dat eruit te halen wat onmogelijk lijkt....
Tja en heerlijk om te merken dat er twee toch echt niet mee nadr huis willen maar meteen willen boven...
Niet alleen voor mij maat vooral ook voor ouders voor wie vaak de stap naar de volgende school groter is dan voor de leerlingen...
Ik weet immers zelf nog hoe ik de hele ochtend op min nagels zat te bijten en me afvroeg of het wel goed ging.... huilt hij/ zij niet... mist hij/ mij.... wat zouden ze nu doen...?
 Van... verder met de klas inrichten....mist het winkeltje ga ik echt niet in elkaar zetten.... ik kan niet eens alle plankjes tellen dat dit bouwpakket bezit....
En Ikea ledikant tot dat aan toe maar dit winkeltje in losse planken nee echt niet... klusje voor de technische dienst...
Van... ben je net de klas aan kant, wordt er een bed box gebracht....
Waar zet ik die nou neer?
Euh.... morgen weer een dag...
Snel maar de Action voor wat spulletjes voor in het kerstpakket voor de honden opvang en de laatste spulletjes voor in de klas...
Willem is al thuis en zijn dochter appt of ze gezellig kan komen en mee eten...
Natuurlijk!
Lekker even Serious Request kijken maar de rest van de avond vullen we met het sportgala...
Van.....sorry Willem.. darten red ik niet meer... ik ben op!
Barney  red het vast wel zonder mij....
Dat bedoel ik nou met rust.. niks 's avonds rust ...'s avonds moe....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten