maandag 2 juli 2018

2 juli 2018

Dag van:
Iets in mij zegt dat ik niet moet blijven liggen maar best wel eens zou kunnen beginnen met opruimen en het huis zomervakantie klaar te maken...
En dát iets in mij wordt steeds groter en groter en neemt het heft in handen...
 Aankleden,  was in  de machine...want dan is de mand leeg en kan ik het mooi bijhouden de komende week,  alle losse opgevouwen was wegwerken... nog wat winterdekens ook... panty's in een curver..sjaaltjes opgeruimd staat netjes in een curver. .. dressoir aan kant.... handdoeken netjes in de kast... poezenspullen lekker naar buiten want voorlopig regen t het niet...
Van... nu gauw de honden eten en beneden de weekend zooi aan kant.....
Waar laat ik al die potten drop, chocolade, kaarten, Feyenoord douche gel (8 stuks) etc. die nog rond slingert....
 Nu de honden speelgoedjes in de mand.... het versplinterde taakje van de druiven struik... de aangevreten tak van de appelboom...
Nee...Flipje uit Tiel  zal ik nooit worden zo...
Geen appel druiven jam... nou ja misschien net een potje van 100 ml...
Zo'n pillenpotje... hooguit...
Van.. nu eerst Tamara helpen met hotels of huisjes zoeken voor hun vakantie...
Of een trekhaak...
Het lijkt niet te met elkaar te maken te hebben maar heeft  toch heus allebei als overeenkomst de vakantie...
Trekhaak betekent met eigen vouwwagen weg... geen trekhaak betekent duur huisje of hotel...
Dan gaat de telefoon... he... huh. ..Isa???....
Ze klinkt bedrukt... oh wacht die gaat natuurlijk vertellen dat ze niet over is en nu naar de MAVO moet....
Maar dan begint ze ineens heel hard te lachen... en ze roept...IK BEN OVER ÓMÁ!!!!!
Echt????. Eerlijk????? heus.... meen je dat....TE GEK.... jeetje Isa... jeetje Isa....
 Van....Het klinkt zo mooi: hoogbegaafd!
Maar de wereld erachter is zó anders.
Mijn oudste kleindochter is visueel ruimtelijk hoogbegaafd. Ze leest een boek in een uurtje uit en weet dan precies wat er in staat en op welke bladzijde. Ze zoekt alle achtergronden op. Ze heeft een zeer rijke fantasiewereld, is oplossingsgericht, hanteert een geweldig volwassen taalgebruik, houdt van complexe opdrachten en ideeën, houdt van kunst en cultuur, geschiedenis, biologie,  aardrijkskunde en is dol op katten waar ze dus ook alles van en over weet en is dol op gamen ....
Maar...... tijdsbesef,  plannen,  ordenen,  concentratie,  afmaken van schoolwerk, fluitend eenvoudige dingen doen, sommige sociale interacties, zijn haar allemaal "vreemd"....
Een vreemde eend in de bijt maar dankzij alle steun van haar mama en papa (jij bent gewoon Isa) toch iemand die er bij hoort...
Een hoogbegaafde gewone puber die moet knokken voor  goede cijfers.....
Maar knokken is haar vreemd want het gaat haar  immers altijd zo makkelijk af, en hoe plan je dan zoiets als leren tijdens een toetsweek als je  beeldgedachten verder zijn dan de lesstof...
We gingen er vanuit dat ze zou blijven zitten of een niveau lager zou gaan... zoals zo vaak bij deze kinderen gebeurd..
En toch kreeg deze oma dus vandaag een telefoontje "OMA IK BEN OVER" !!!!!
En hemeltje lieve Isa..... wat is oma allemachtig trots op jou !!!!
 Van... pffft opluchting...  we kletsen nog even msar dan moet ik toch weer Tamara verder helpen... en naar de Action voor gootsteen ontstopper ....en zo...
Dat 'en zo' daarin schuilt het gevaar. ..
Dus loop ik drie kwartier later naar buiten met honden en katten spul... een parasol... een klok voor in de kamer want ik ben er klaar mee dat die kapotte er nog steeds hangt... 3 flessen ontstopper....en een bolletje wol voor babysokjes voor mijn zwangere oud stagiaire...en de baby van Pascal (oud leerling) die binnenkort geboren worden...
Op de parasol na bleef de schade beperkt...
Van. . een rozenboog is nergens.. niet bij Praxis... noch bij Gamma en die bij Intratuin is belachelijk duur. .
Van... mijn telefoon geeft de laatste weken steeds aan dat die vol zit....
En aangezien ik aan alles dacht behalve een sd kaartje... ga ik NU de telefoon leegmaken... en bewaar alles op de pc (die ook al bejaard is en bijna vol zit)
Snel lees ik nog even een berichtje.... of het niet zielig is dat de andere kleinkinderen niet genoemd worden...
Ach ach ach... vast lief bedoelt, maar hoe vaak schrijf ik niet over de andere drie...
Van...over Michael zijn hoog gevoeligheid en de pestende juf.... ja heus... de juf pest...
Ze is niet van plan rekening te houden met één  kind terwijl er nog 29 andere in de klas zitten .... ze aait hem over zijn bol terwijl ze een uitbrander geeft... altijd en altijd is Michael de boosdoener... ze hoeft de oorzaak.. vindt ze zelf.. dan ook niet uit te zoeken...
Graag zet ze hem vóór de klas neer als slecht voorbeeld voor de anderen...
Hoe pedagogisch kan je zijn...
Dat leert hij van vindt ze...
En nee.. het ligt allemaal niet aan haar want ze doet het al 40 jaar zo....
Gelukkig is de coach van Michael nu stappen aan het ondernemen... inspectie... bestuur... etc...
De coach ziet wel het verschil tussen Michael thuis (druk maar gezellig en sociaal) en Michael op school (zogenaamd onhandelbaar)...
Zij geeft aan nog nooit zoiets meegemaakt te hebben als wat daar gebeurd...
Geen enkel jaar problemen gehad en nu... op z'n minst vreemd...
Vreemd en vooral kwalijk...
Toch wel raar juf dat wij Michael allemaal niet als zodanig herkennen...
En een andere school zou je denken.... nee hoor... geen optie...wachtlijsten...!
Van...Britt hoort toch ook iedereen vaak genoeg haar wijze uitspraken... haar vergaande liefde voor dieren... haar altijd buitenleven...
Van... en over Luna die de waterpokken heeft nu... altijd lief, behulpzaam, zorgzaam en sociaal is... oma's engeltje...
Van... niet bij stil staan meer....
Aan de slag met de telefoon...
Wel een paar foto's op de mobiel bewaren......
Ik wil wel kunnen pronken met mijn kinderen, kleinkinderen, Willem en beesten bende...
Jeetje... stond dit allemaal op dit kleine telefoontje...?...
Van... eten koken en even tussen te voetbalwedstrijden door een tukje doen...
Dan in bad....
Maar dat ik nou kan zeggen dat ik rustig lig..... nee ...
België Japan is aan de gang en ik hoor van beneden, tussen de oefensessies fluitspel door, Willems gegil... geroep.... geschreeuw...
Als ik uit bad ben en mijn nagels lak schiet ik  uit met het kwastje bij de 5e oerkreet...
3-2...
Van... trouwe lezers van de vakantie verhalen kennen vast onze Belgische vakantievrienden Bettina en Marc, van vorig jaar in Torremolinos nog wel...
Met hen is Willem nu aan het appen...
Ze staan in Bornem hun woonplaats, op een plein waar t zwart ziet van de dorpsbewoners die  daar allemaal de wedstrijd op grootscherm bekijken gezamenlijk...
Haar antwoord op de app:  "allee... ik zijt aant sterven"... ha ha ha ha....
Ik hoor het haar zeggen. ..
Ik vraag na afloop toch maar even of ze  nog leeft...
Na een kwartiertje komt het antwoord... zo héérlijk Belgisch..."dank u wij zijn fier"
Van... goed zo... dan kan ik rustig naar bed... morgen begint de laatste schoolweek voor de zomervakantie...
Ik mag er wel aan denken dat ik morgen een andere weg neem want de normale weg erheen is afgesloten in verband met asfalteren....
Gedoe.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten