vrijdag 12 april 2019

12 april 2019

Dag van:
.......De vader van Willem zou vandaag jarig zijn geweest....
Moment om even bij stil te staan...
Van......Babs kwam precies twee jaar geleden bij ons in huis....
Ook zo'n  momentje...
Van....... vandaag  hebben mijn drie jongste kleinkinderen Koningontbijt en dansen daarna het ontbijt er er af op muziek van de Pasapas......
Dat momentje krijg ik gezellig via de familie app mee.....
Dit jaar vind ik het een ontzettend leuk beweeg lied.....
Je merkt aan alle kinderen ook dat het lied van dit jaar behoorlijk in de smaak valt want ik zie filmpjes overal opdoemen, met dansende aftellende kinderen....
Toch altijd weer knap om zo'n kinder hit te schrijven....
Van...... vandaag is ook een oude schoolvriend jarig.....
Gek genoeg... of eigenlijk heerlijk genoeg... heeft onze middelbare schoolklas veel en intensief contact met elkaar. ..
De oude kern van weleer dan.....
Daar was de school van toen  dan ook wel naar... een IVO school... voor die tijd heel modern en baanbrekend...
We werkten met weekkaarten.... maakten toetsen als we daar zelf aan toe waren.... pakten die zelf uit de bak en keken die zelf ook na.... veel project werk en vooral veel tijd voor zelfontplooiing....
Geen werkweek maar vormingsweek......
Onze lieve klasgenoot is naar Terschelling..... even uitwaaien.... en dan dinsdag aan de zesde chemo beginnen.... alvleesklier kanker....
Het kankert om me heen...te veel. . te vaak....
Mijn hoofd tolt ervan. .. mijn hart huilt ervan.....
Sluipmoordenaar.....
Begon het met mijn lieve collega.... onze lieve vriendin van de kliek.... nu stierf onlangs één oude klasgenoot en twee leveren de strijd....
En ook de kringen om mijn directe vrienden heen.... kennissen.... ze vallen weg of leveren de strijd.....
En dan kan je Alpen beklimmen om geld in te zamelen.... kan je acties op touw zetten... doneren.... berichtjes sturen. .. vertellen dat je meeleeft..... het is en blijft niet jouw strijd... je bent en blijft machteloos aan die zijlijn staan toekijken....
En dan stuur ik toch maar weer een bemoedigend berichtje en felicitatie.....
Van....... dus probeer ik bewust te genieten vandaag... bewuster dan anders....
Alsof je bijna zou denken dat je zelf ook niet onder die sluipmoordenaar uit komt....
De honden zijn zo heerlijk aan het spelen....
Ze dollen met elkaar... met hun knuffels, hun botten, hun touw en met de poes Bengel....
Bengel staat haar vrouwtje wel....
Ze jent net zo hard mee....om daarna met een rotgang naar me toe te rennen en op schoot te springen...prrrrrr....prrrrrrr....
Van..... de Koningsspelen worden lustig gevierd....
Ook in de wijk zie ik kinderen in oranje gehuld voorbij huppelen...
'We gaan van 10.... naar 9.... naar 8...
We gaan van 7... naar 6.... naar 5....
Je hoort ze de Pasapas zingen op straat....
Bij mijn kleinkinderen in Haarlem is er een thema aan de Koningsspelen verbonden....Rembrandt....
 Ze kunnen in kledij uit Rembrandts tijd op de foto..... doen oude straat spelletjes... en schilderen op een heuse schildersezel, als een echte Rembrandt, de koning of koningin na....
Mijn kleindochter schildert de oude koningin...Beatrix......
Eerst denk ik nog dat het door een gerenommeerd schilder is gemaakt... maar het komt heus van mijn eigen kleindochter...
Er zit heel wat tekentalent in de familie..... na mijn dochter en Britt... nu ook Luna dus....
Luna en ik appen gesproken berichtjes..... en we hebben de grootste lol....
Van... ook bij Willem vieren ze Koningsspelen..... sport en spel op het sportveld....
Willem komt met ijskoude voeten thuis....
Maar om nou te zeggen dat dat tegen zijn zweetvoeten hielp.... nou nee....
En ook zijn humeur is er niet beter op geworden na, naar zijn zeggen, ongemotiveerde en ongeïnteresseerde CIOS studenten die de sport spelen begeleidden....
We gaan van 5 naar 4 naar 3 naar 2 naar 1 naar diep onder het nulpunt zal ik maar zeggen (zingen)......
Van..... de poes van mijn dochter is nog steeds niet bevallen....
De spanning stijgt.... van 8 naar 9 naar 10....
(Voor degenen die de Pasapas niet kennen... ik zou hem zeker even beluisteren op YouTube.... je krijgt 'm je hoofd niet meer uit).....
De poes (Bengels moeder)... drentelt.... en nestelt.... en verliest slijm.... drentelt weer.... kruipt aanhankelijk steun zoekend op schoot.... maar niks geen kittens nog....
Halfzusjes en broertjes van Bengel..... en ook ik ben ongeduldig.....
Van.... zie je wel... die bitcoin reclame met die bekende Nederlanders, was nep.....
Ooooh bijna was ik er ingetuind hoor... het klonk ook zo aantrekkelijk.... binnen drie maanden miljonair.....
En daar zat ik dan met mijn prijs in de staatsloterij van €20.00......
Nu blijkt het dus gewoon oplichting....
Het was ook bijna te mooi om waar te zijn....
Maar.... hoeveel mensen zijn er inmiddels misschien wél ingetuind....?
 Van.....de leerling van Willems school is door in de Voice battle....
En Willem maar verkondigen dat ze eruit lag....
Van.... en terugkomend op gisteren... wat er toe deed vandaag....?
Het fijne contact met die oude schoolvriend....
Het schaterlachen van mijn kleindochter en de woorden "oh oma dat is het liefste wat je ooit tegen mij zei".....
Mijn zoon die bij een top dokter was die hem "gekraakt" heeft waardoor hij nu geen pijn heeft....
Mijn dochter en ik samen in spanning om de poes die gaat bevallen....
De buurman die blij is dat we besloten het werk morgen in de tuin uit te stellen omdat hij zich niet lekker voelt en niet verwacht had dat we rekening met hem hielden....
Twee koolmeesjes in de tuin op zoek naar een broedplekje......
Dat beetje extra hulp van het meisje bij het postagentschap waar mijn niet bezorgde pakje ook niet was maar we dat nu, dankzij haar extra zoekactie, zeker weten....
De vrouw voor mij bij de kassa van de Aldi.... waar ik met mijn appelboom stond en zijn met haar doos bloemzaad voor bijen aantrekkelijke bloemen.... en hoe we samen over onze  liefde voor de natuur spraken.....
Het gezellige gesprek met de vrouw van de dierenwinkel....nadat ik de halve stelling leeg maaide met het onhandige appelboompje......
Het vluchtig maar oh zo intense contact met mijn oude schoolvriendin naar aanleiding van ons lange gesprek van gister....
De beste vriend van Willem die hem belde om telefonisch een borrel te drinken op pa's verjaardag....
Die leerling... die me even een fijn weekend wenste....
De knuffel van Willem na de woorden "oh lekker, we eten spinazie"....
En nu.....Bengel die aan mijn voeteneind ligt.... als één van de engeltjes die over je waken.... gepaard met de gedachte dat mijn oude schoolvriend nu heerlijk in Terschelling in een bed ergens aan zee ligt... en even niet aan kanker denkt....
Van... laatst las ik een mooie wijsheid:.... waarom zegt men altijd als iemand dood is dat hij gaat in vrede.... kunnen we misschien dat ook bij leven toepassen....?
Ik ga in ieder geval mijn best ervoor doen.... is helemaal niet eens zoveel werk.....





(Alweer 2 jaar geleden )



Geen opmerkingen:

Een reactie posten