zaterdag 27 april 2019

27 april 2019 Koningsdag

Dag van:
Oranje boven.... leve de Koning....!
Wat een oranje massa is er weer op de been...
Het beeldscherm kleurt oranje.... over de brug loopt van alles in oranje....zowel van boven als van onder....
Maar een 'oranje boven Koning' zie ik niet....
Enkel een Koning die vandaag één met de anderen van het volk is.....
Niet erboven staat maar ernaast....
En dat voelt elke toeschouwer en handschudder vandaag....
Van... een heerlijk feest daar in Amersfoort....
De prachtige upside down dansers tegen de kerkmuur.... de operazangeres.... de dansertjes uit de dierentuin,  de quizmasters, de rapper en ga zo maar door.... ze zorgen voor een waar Koningsfeest.....
'Verbinding' zegt Willem.....
En dát is het zeker...
Ik weet toch zeker dat ik nooit republikein wil worden......
Ik kan deze traditie echt niet missen.... en de Koning eigenlijk ook niet....
Van... en dit is nog maar het eerste deel van deze Koningsdag...
Op naar deel 2....
Koffie en oranje tompoucen bij de buren van 64.....alwaar het radio 538 feest dat uitgezonden wordt op SBS6 luid.... té luid.... door de kamer schalt....
En we wippen op onze stoelen... we galmen de liedjes mee....
Maar eigenlijk krijg je alleen maar meer zin om de stad in te gaan....
Van... oh gut.... een brug waar één rijstrook afgesloten is... nog maar één brug open....
Een volle parkeergarage en de stad niet in mogen dus over de afgesloten brug voor één richting weer terug en over de oude brug weer heen maar nu een andere afslag af...
Het klinkt ingewikkeld en dat is het ook...
Van... maar wel een wondertje want we vinden zonder enig gezoek een parkeerplaats tegen het centrum aan.... en nog betaalbaar ook....
Koningsdagmazzeltje......
Van.... op naar de dochter en schoonzoon van Willem...
Naar het dance gebeuren....
De grond trilt over onze voeten....
De muziek dendert door je rammelende botten....
Je trommelvliezen staan op knappen....
Dit kan nooit gezond zijn...
Van... een terrein bewaker biedt me oordopjes aan...
Ik wijs hem op het feit dat mijn oren al gevuld zijn met doppen.... maar dan van mijn gehoorapparaten...
En zelfs al is hij een dance en trance liefhebber.... zelfs híj schijnt nu medelijden met me te hebben.....
Van... onder de oude brug door... in een walm van wietlucht.... langs de, op een elektriciteitshuisje, coke snijdende opgefokte trance dancers.....
(Het blijft Arnhem hè)
Door naar het volgende kabaal....
Enorm kabaal....
Maar in ieder geval iets met een melodielijn erin....
Waar is het feestje... hier is het feestje....
Tal van bekenden komen we tegen....
Maar de vraag is... blijven we in herrie sferen verkeren of zoeken we de rust....
Na tien minuten wachten bij een overvolle dranken tent... besluiten we het laatste...
Handiger ook... want dan kan ik tenminste verstaan wie wat wil drinken....
De Rijnkade is een oase....
Gezellige drukte op terrasjes....onder grote parasollen...
En dat is wel nodig ook want de zon  schijnt weliswaar maar de lucht dreigt....
Van... en zo kunnen er eindelijk weer gesprekken gevoerd wotden...
Ze gingen diep... zal jullie er niet mee vermoeien....
Maar zoals de regen de zon afwisselde, zo wisselde de diepe gesprekken naar luchtig mee lallen met het lang zal ze leven voor de Koning die ons toch niet kon horen...
En laat hij daar ook maar blij om zijn....
Van... ik drink eigenlijk niet vaak.... maar Koningsdag is zo'n dag dat ik negens op let... bier en wijn vloeien dus rijkelijk....
Dan ook maar eten dus....
Van... en weer de feest drukte in.... boem boem boem.... boem boem boem....
En de volgende drukte dreun dreun dreun.... dreun dreun dreun......
Swingen en zingen...
Dansen en sjansen.....
Gassen en wild plassen....
Van.... weet je wat....?
Tijd om naar huis te gaan...
Zetten we daar het feest wel voort....
Lang zal hij leven in huize gloria.... van de falderaldera.....
Van.... mooie gesprekken en verhitte gemoederen .....
En zo word het drie uur.....
Willem Alexander het was weer een top feestje...
Morgen dreun ik nog effe na....
Zal de alcohol nog wel zijn naweeen doen voelen bij die Lindemannen....
Maar ben ik in ieder geval weer fit om mijn koffer te pakken...










Geen opmerkingen:

Een reactie posten