maandag 22 april 2019

22 april 2019

Dag van:
Wat er ook gebeurd.... vandaag doen we niks....
Geen optredens... geen verjaardagen. . ook geen voorbereidingen daarvoor... gewoon niks....
Misschien wel nadenkend over wat we allemaal hadden kunnen of moeten doen... op bezoek gaan... sociale contacten onderhouden.... wat in huis doen...
Maar we doen het niét.... we gaan met ons luie gat in de zon zitten....
En zowaar voelen we na enige tijd de rust in ons komen....
Voor het eerst even dat vakantiegevoel. ..
Il dolce far niente....om maar even in een van de vakantieland talen te spreken...
De zon schijnt als een malle...
Insmeren is gewenst... voor Willem zelfs noodzakelijk wil hij niet zijn sterrenbeeld ram voor kreeft inruilen....
Al vind ik dan weer wel kreeft lekkerder smaken dan ram ....
Heb me trouwens nooit eens afgevraagd als je schapenvlees voorgeschoteld krijgt of dat nou ooien of rams vlees is....
Ben sowieso niet dol op schapenvlees.... beetje tranig smaakje...
Schapenkaas daarentegen, daar mag je me voor wakker maken... héérlijk...
Weet ik tenminste zeker dat het van de ooi komt.... een ram melkt wat lastiger...
Van... waar was ik gebleven....?
Oh ja... de zon...
Nou... ze schijnt dus....
En ze is warm...
En als Willem persé vandaag Paasbrunch wil, en deze zelf klaarzet..... in het tempo waarmee mannen dat kunnen....en hij eerst de boter op tafel in de volle zon zet, vraag ik me af wat er straks te smeren valt. ..
Maar goed.... ik ben niet van de brunch... ik ben wel een glas lauwwarme jus d'orange....
En och jee... kijk nu. .. de chorizo vertoond al zweetplekken....
Was misschien toch handiger geweest Willem als je éérst de eitjes had gekookt en daarna de tafel had gedekt....
Mannen.... euh... Willems.....i love them....
Enfin het wordt dus brunch met bezweette chorizo en kaas..... warme jus d'orange.... vloeibare boter...... koude koffie.... slappe croissants en beschuiten.... kleffe aardbeienjam..... maar... hete verse hard gekookte eitjes....
Brunchen op z'n Willems....
Hij geniet ervan....
En de eendjes en eendenkuikens ook...want het niét te eten brood gaat zo het water in...
Vrolijk Pasen water bewoners...!!
Van.... en Willem blijkt een fanatiek eendenvoerder ....
Fanatiek en gefrustreerd.... want vader en moeder eend pikken alle kleine kruimels voor hun kroost weg....
Willem op de knieën....
Hij leidt nu eerst het ouderpaar eend af en gooit dan snel wat naar het kleine wurm....
Het lukt niet....
Babeth en ik pakken het iets slimmer aan...
Wij gooien in één keer zoveel, dat er voor het kleine kuiken genoeg overblijft...
Nee wij zijn gek... we zullen met onze knieën in de brandnetels, die door de vlonder planken steken, duiken....
"Oh ja... zo kan het ook", horen we Willem zeggen....
Van.... na de brunch de zon weer in....
Tenminste, ik dan want Willem duikt op de bank...powernappen....
Maar och die wind... hou het maar op briesje...wat een spelbreker... elke keer waait ze de deur een beetje heen en weer....
Piep, ieuw... piep ieuw....
Daar gaan de hoog sensitieve alarmbellen al....
Powernappen lukt niet...
Stoelen tergen de deur...
Piep ieuw prgggg.... piep ieuw prgggg....
Iets zwaars op de stoelen zetten dan....?
Willem ligt weer...
Honden getrippel..... tik tik tik doen de nagels over het parket...
"Ga liggen"....
Tik tik tik...
"Ga liggen zeg ik"....
Piep ieuw prgrrrggg
Tik tik.. piep ieuw prgrrrgggg
"Ik geef het op".....
Daar gaat de powernap....
Dan maar Netflix.....
Van... ik lig nog in de zon....
Rugleuning naar achter.... beentjes op een stoel voor me....
Genietend van gekwaak.... gespetter... en het vreemde lok geluid van de fuut. ..
Af en toe de donkere schaduw van een vis... mijn ingehouden adem tot hij voorbij de eendjes is... en dan de zucht van verlichting dat er niet een kuiken mee de donkerte van het water werd gesleept....
In geval van de dichtstbijzijnde eenden familie zou dat een ramp geweest zijn...
Ze zouden op slag geen familie meer genoemd mogen worden ... ze hebben namelijk nog maar één eendenkind over....
Dan de ogen weer dicht en de zon de huid laten verkleuren....
Van... om vijf uur even wat te eten halen... maaltijd salades...
Doe es gek... doe es makkelijk....
En gelukkig is de zon rond etenstijd achter het huis verdwenen...
Geen brunch herhaling in ieder geval...
We eten verse knapperige salade met gerookte ipv bezwete kip...
Van... eten geeft energie...
Ik plant een appelboompje... nadat ik dus tegels weggesjouwd heb... en worteldoek moeizaam verwijder... een gat gegraven heb en dat gat heb bewaterd...
Dan plant ik nog twee fruit struikjes. . ... druif en braam ... wat ietsje makkelijker gaat... al moet ik er wel drie steigerplanken voor aan de kant sjouwen...
Dat dolce far niente was slecht van korte duur dus...
Nou ja... ach... toch zes uur volgehouden. .
Van.... nu wat steken op de breipen... er moeten baby slofjes komen...
En... Willem en ik willen de avond van de filmmuziek terug kijken....
Die hebben we gisteren gemist...
Maar de terugkijk functie van Ziggo heeft al maanden kuren...
En omdat Willem zich elke keer blij verheugd laat afschepen met een voetbal kanaal gratis... is dit ontbreken en disfunctioneren dus nog steeds niet verholpen...
Nou is Willem een technicus van 'gooi er maar met de pet naar'.... maar geef hem een afstandsbediening en hij kan alles....
Onze tv kent YouTube.... slimme tv... dus eens kijken of daar wat te vinden is denkt Willem...
Enkel opnames van kuchende en hoestende toeschouwers...
'Daar kan ik niet naar luisteren ' zegt Willem dus al gauw...
Slimme zet Willem maar de tv kent ook internet....
Oh ja...!
Maar dan de frustratie van niet weten hoe hij moet typen of hoe 'het handje' (Wat overigens een pijltje was) werkt....
Zich boos makend... en binnen drie minuten heeft hij het voor elkaar...
"Hier ben ik goed in hè ?"....
Ja Willem... heel goed!!....
Van..... we kunnen genieten...
Willem onderuit gezakt... ik breiend.... iets te fanatiek breiend want ik brei 4 toeren meer dan nodig was....
Je zou toch bijna zeggen dat de leeftijd zorgt dat ik als vrouw niet meer, meer dan twee dingen tegelijk zou kunnen doen...
Maar goed... de muziek verstomd.... en ik kijk morgen wel hoe ik het patroon weer goed krijg...
Morgen vroeg op want de auto móet voor de APK...
Volgens mij ben ikzelf ook wel aan zo'n beurt toe...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten