zondag 7 april 2019

7 april 2019

Dag van:
Vandaag zou mijn opa jarig zijn.....
En direct moet ik terugdenken aan gisteravond en de lange tafels bij het restaurant waar we uit eten waren....
Niet dat wij dat ook deden... vuurwerk op ijs en zo.... integendeel....
Maar zo'n grote familie was het wel....
Opa en oma hadden immers 9 kinderen (heel gewoon toen)...
En die kinderen kregen aanhang... en met die aanhang kregen ze dan weer kinderen. ..
Een viertal kinderen met grote gezinnen wonen in Canada en een vijftal kinderen met kleinere gezinnen wonen hier in Nederland... maar desniettemin kwamen we toch gauw uit op 26 mensen hier in Nederland... en later met achterkleinkinderen nog meer....
Eens in de vijf jaar kwam dan de familie uit Canada over....
Dan waren we met z'n meer dan 60en ..... en later met achterkleinkinderen nog véél meer....
Dan moesten we een zaal of Centerparc gedoe afhuren...
Van.... feesten betekende feest vieren... maar nooit zonder de bijbel in de hand...
Speciale kerkdienst....dan koffie met taart.... spelletjes spelen.... bijbel lezen... bidden... eten... bidden. .. naar huis....
Niks geen vuurwerk... niks geen zaghrata.....
Wel zo rustig eigenlijk....
Toch altijd best gezellig...
Maar goed.... mijn opa leeft natuurlijk allang niet meer....
Al stierf hij trouwens wel ná mijn eigen vader....
Maar goed... die twee verschilde in leeftijd dan ook niet veel....
Het verschil zat hem erin dat opa doorging tot God hem riep.... en mijn vader het leven zelf tot een halt riep.... ofwel hij God zelf riep....
Van.... eerste zondagochtend gedachte dus.... mijn opa die jarig zou zijn....
Tweede zondag gedachte....
Ik zou vandaag het woord vrij eens onder de loep nemen....
Nou.... mijn mond viel open....
Ruim 10 definities van het woord vrij....
En om te zeggen dat ik na me het lezen ervan vrij voelde... nou nee....
1) vrij ofwel single zijn....
Dat ben ik dus al niet.... val direct buiten de boot....
Maar.... ik zou met de schrijver de discussie aan willen gaan of je je als single ook daadwerkelijk vrij voelt...
En of ik, als gelukkige eenling van een stelletje/setje, dat niet voel...
Ik ken namelijk heel wat gefrustreerde vrijgezellen die maar al te graag een partner zouden willen en zich het klimbim daarnaar zoeken. ..
Elk 'vrij' momentje steken ze daarin.... door op dating sites te kijken... uit te gaan....op het el rond te neuzen...
Me dunkt... je kan er maar druk mee zijn....
2) Vrij is ook een gemeente in Limburg....
Ik woon er niet dus ik kan er niet over meepraten... maar alleen al het feit dat je huis daar staat lijkt me dat je aardig economisch gebonden bent....en je bed pak je niet zomaar op om overal mee naartoe te nemen....
Nou hebben ze in Limburg nog aardig veel plekjes in de natuur... maar zelfs in de natuur wonen kent zijn beperkingen kan ik uit ervaring vertellen...
Je werkt je uit de naad om al het onkruid van zaden uit de bomen en planten die in het bos groeien en overwaaien..... en nét bij jou tussen de tegels van je achtertuintje kruipen,  er telkens tussenuit te halen...
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het te laten woekeren maar geloof me... dan woon je al snel in Vrij niet zo vrij meer .......
3) Vrij in de betekenis van ongebonden... niet in beweging beperkt....
Bestaat dat vraag ik me dan af.... ik denk aan rolstoelen.... de obesitas of zieke mens.... de eenrichtingsverkeer borden op de wegen... niet keren op de weg. ..verboden te fietsen.... op de paden blijven.... de 'don't try this at home' waarschuwingen.... de 'pas op, kijk uit, anders breek je je nek' kreten.... de ouderdom... de rollator....de gestalkden....en nog wel honderd redenen die de beweging beperken....
En wat er ook uitgevonden moge worden... het is allemaal ontstaan uit bewegingsbeperking.....
Ook bewegingsvrijheid is wat mij betreft relatief....
4) Tja.. en dan vier... ik gooi hem er maar even letterlijk in want ik kan hem niet onthouden....
eigen, van zichzelf, als zichzelf, bloedeigen, vertrouwd, geliefd, bemind [= vrij ‘ongebonden’, in Vrije, vrijen, vrijmaag, vriels, 
Ga d'r maar aan staan.....
Voel ik me vrij als ik me bloedeigen voel.... me vertrouwd voel....?
Volgende vraag.... vertrouw je überhaupt zo blindelings dat je je daarin vrij kunt voelen....?
Ik niet dus....
En het lijkt wel dat hoe ouder ik word, hoe minder ik vertrouw omdat je vertrouwen zo regelmatig geschonden werd.....
En bloedeigen.... wat is bloedeigen...?
Ieder mens kent immers zijn of haar kameleon momenten... de rol die gespeeld wordt....
Voel ik me vrij wanneer ik bemind word....?
Och hemeltje ... ik de pleaser die altijd bang ben anderen tekort te doen...
Nee... neeeeee......daar voel ik me heus niet vrij bij....
En die woorden vrijmaag en vriels ken ik niet...noooooit van gehoord....
5) Vrij in de zijn van de lijn is vrij....
Die lijn is nooit vrij..... achterhaalde onzin.... ons mobiele verkeer is 24/7...... Internet... tv... telefonie.... radio.... noem het maar op... elke lijn is 24/7 in de weer....
Behalve de uren dat ik slaap komt er informatie binnen....
En zelfs die uren probeert mijn onderbewuste energie mij nog te tergen....
Nee.... de lijn is nimmer vrij....
6) Niet belemmerd of bezet. . is de volgende verklaring...
Nou ben ik niet zo'n plasser.....
Ik ben eigenlijk zo'n ''tot het laatste toe ophouden' plasser....
En ik er niet of je het herkend..... maar als je zo iemand bent.... en je loopt met je benen ivf elkaar richting wc.... dan is juist dán dat ding bezet.....
In een vliegtuig ben ik ook nooit de eerste die opstaat....
Ik moet altijd achteraan aansluiten...
En dat terwijl ik mezelf had voorgenomen pas we op het volgende vliegveld te hoeven plassen....
Ben ik op een festival... of in een toiletgebouw van de camping..... dan plas ik al helemaal niet onbelemmerd....
Of de vloer glibbert van de drek... of er zit viezigheid op de bril... of er zit een remspoor in de pot.... ah jakkes.....
Nog maar te zwijgen over de geluiden om je heen.... naast je én de angst zelf een wind te moeten laten of met bij geluid te poepen.....
Het gekletter van plas daar heb ik me inmiddels overheen gezet....
Ook hier geldt voor mij dus geen vrij gevoel....
Het belemmerd mijn stoelgang ten zeerste...
Laxeer tabletten zijn dan ook een must in mijn koffer....en dan wakker blijven tot ver over middernacht om te gaan.....
7) Vrij als uit de gevangenis....
Tja.... dubieus geval..... je kan je buiten de gevangenis soms minder vrij voelen dan daarbinnen....
Ik weet niet of jullie Penoza gekeken hebben..... maar die onderwereld dat is me een ellende....
Dan wens je toch snel die vier muren weer om je heen....
En zo gaat het lijstje maar door; vrij besteedbaar inkomen, vrije uitloop, vrij pensioenrecht,  vrij beroep,  vrij geblazen glas....
En dan..... dan valt je blik op: (Ik neem hem weer even letterlijk over....)
vrije dag of vrij moment op het werk of op schoolVoorbeelden:   `Helaas, ik kan geen vrij krijgen.`
En dat bedoel ik dan..... die uitleg erachter..... dat dus....
Alsof het de meest normaal zijnde associatieve uitleg is van vrij....
Van..... maar alle gekheid op een stokje.... ook vandaag was vrij niet vrij te noemen...
Alles wat blijft liggen omdat je werkt en niet vrij bent, blijft liggen voor dat vrije weekend....
Je huis moet schoon...
De boodschappen gedaan.....
De auto moest door de wasstraat....
De auto moest uitgezogen worden....
Er moest een tuinstoel kussen bijkomen...
Willem en ik moesten lessen voorbereiden...
Het balkon/ dakterras moest schoon en opgeruimd worden...
De vuilniszakken moesten naar de buurt container....
De slaapkamer moest opgeruimd worden...
De was gedraaid....
De poes gaf over op het sprei en dus ook die in de was....een tweede was....
De oude tv moest aangesloten worden boven en de oude oudere tv moest datzelfde ondergaan op de logeerkamer...
Druk.... vol..... niks vrij..... niks op je luie gat in de zon.....
En dus... krap bij kas of niet... besluiten we tóch in de meivakantie maar een paar dagen naar Parijs te gaan....
Voor zo'n bijna echt vrij gevoel.....
Van... ik ben nu dus héérlijk aan het neuzen naar budget hotelletjes..... en bekijk de Instagram foto's van Parijs in de bloesem tijd....
Van oeps.... Willem komt boven.... hij heeft optredens in de tijd wij naar Parijs willen....
Dag bijna vrij......
Vrij zijn..... misschien is dat wel het gevoel dat ik ervan mag dromen..... of de dingen die je in vrijheid allemaal mag doen.... en denken.... en schrijven....
Misschien is vrij wel minder tastbaar en omschrijfbaar dan we willen....
Is het alleen maar voelbaar....
Vrij.....'t is me wel een dingetje hoor.....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten