zaterdag 6 april 2019

6 april 2019

Dag van:
De ISO ( internationale organisatie standaardisatie) is een organisatie die normen vaststelt....
En zo het deze organisatie dus ook het weekeinde oftewel weekend vastgesteld...
Het betreft hier twee dagen die de meeste mensen vrij zijn....
Ik betwijfel soms wel eens of het tegenwoordig om de meeste mensen gaat trouwens....
Maar ik ken de cijfers niet...
De Europese Unie heeft de algemene maximale 48 urige werkwerk vastgesteld....
Vijf dagen werken.... twee dagen vrij....
Zelfstandige ondernemers werken veelal 60 uur per week....
Vroeger... met de invoering van de christelijke kalender, kende men een zesdaagse werkweek......
De zondag was rustdag....
Alleen de hoogstnoodzakelijke arbeid mocht verricht worden....
Koeien melken.... en dan weer gauw naar binnen naar de mooie opkamer die alleen op zondag gebruikt werd een waar alleen op zondag uit de mooie kopjes gedronken werd een waar met de zilveren lepeltjes geroerd werd.....
Of de verpleegster en dokter die dat dan weer niet hoefde.....
Zij waren immers druk doende in hun altijd steriele ziekenhuizen of praktijk.....
Van.... er waren (en zijn nog steeds) culturen die maar één dag weekend kennen..... de vrijdag of de zaterdag....
Ze worden ook wel als anderhalve dag geteld omdat het al 's middags begint.....
Rond de tijd van de industrialisatie kwam de roep om de vijfdaagse werkweek....
Fabrieksarbeiders maakte lange dagen.....
Zelfs kinderen werkten mee....
Gelukkig kwam er in 1874 het 'Kinderwetje' van Van Houten. ..
Kinderen tot 12 jaar mochten niet werken....
En in 1889 kwam er een wet voor vrouwen en kinderen van 12 tot 15 jaar waarin stond dat ze 'maaaaaar' een 11 urige werkdag mochten hebben en nacht- en zondag diensten werden verboden....
Arme mannen.....
Terecht werden die boos... en ja hoor...1911 kwam de 10 jarige werkdag en zelfs in 1919 de 8 urige werkdag met een maximum van 45 uur per week....
Hé.... tegenwoordig is dat 48 uur.....
Gaan we er weer op achteruit....?
Jazeker.... en de internationale concurrentie is daar de schuld van...
Andere landen werkten immers langer een hadden dus meer tijd om te produceren....
In de tweede wereldoorlog werkte men zelfs weer 55 uur pr week maar na de oorlog kwam dat weer goed...
Nou ja....48 uur dan..... want je weet wel.... de wederopbouw en zo....
In 1955 kwam de arbeidsduur verkorting en zo kwamen er ploegendiensten van 2 of 3 en bij volcontinue diensten zelfs 4 ploegen....
In 1960 gingen we weer 40 uur werken per week.... en in de jaren 70 opperden de vakbonden zelfs dat 35 wel genoeg was....
De VUT kwam... de deeltijd banen....
En zo modderen we nog steeds met werktijden....
Over onze pensioenen maar helemaal gezwegen...
Maar het weekeinde bleef lekker.... en voor ons zelfs twee dagen....
Wist je alleen wel dat het weekend eigenlijk uit heel commercieel oogpunt is ontstaan en niet alleen om werknemers te ontlasten...?
Economisch gezien is het zeer prettig dat mensen twee dagen vrij zijn...
Dan hebben ze namelijk ook twee dagen om hun geld uit te geven...
In winkels... restaurants...... uitstapjes..... enz....
 En dat spekt de economie dus weer....
Van.... nou laat mij die economie maar spekken dan....
Weinig spek trouwens want zolang ik de zon niet zie, blijf ik mooi in bed liggen. ..
Sterker nog.... ik ben bijtijds wakker.... maar slaap een half uurtje later zo weer in....
Mijn weekend begint dus pas ongeveer tegen de middag....
Maar dan begint die ook goed want de buurman belt en stelt voor er een klusjesdag van te maken....
Van. . nou is in ons huis waar drie honden medebewoners met vandalistische neigingen zijn....altijd wel wat te klussen... dus kom maar op buurman....
En daar staat hij dan even later..... in de kamer met gereedschapskist... en Willem ernaast...
Dat zeg ik... buurman en buurman.... een bron van inspiratie die twee voor de werkelijke filmpjes zal ik jullie zeggen....
Maar buurman en buurman gaan eerst aan de koffie alvorens de klus ter hand te nemen....
Koffie en voetbalverhalen....... koffie en werkweek verhalen.....
Nee... niet nog meer koffie....
Ik ben aan de schoonmaak... dus jullie ook aan de gang nu....
Keukenkastje repareren.... drempel fiksen..... deurpost vast lijmen....
Ja nu mag er weer koffie gedronken worden....
Koffie en tuin plannen maken....
Koffie en schilder werkzaamheden doornemen...
Oké... en nog een kop koffie dan... en afspreken dat we vanavond uit eten gaan....
Van.... was dat alles heren buurmannen....?
Oh morgen gaan jullie verder....
Jullie gaan je nu voorbereiden op het eten van vanavond....
Ik begrijp het.... of eigenlijk begrijp ik het niet.... maar goed..... mannenlogica is niet mijn ding....
En jullie hebben natuurlijk je eigen weekend...
Van.... of ik nog even die Paas PowerPoint wil maken voor jouw school...?
Tja.... ach.... mijn weekend klusje.....
Ik ga naar weer eens achter de pc zitten en bedenk een mooie presentatie...
Plaats de bijdragen van de groepen erin...
Ziet er gelikt uit....
Klaar....!!
Nu snel opfrissen...
We gaan immers uit eten...
Van... half zeven lopen we een overvol wokrestaurant in....
Ze noemen het wereld keuken....
En ik moet zeggen... dat gevoel krijg ik er ook wel bij als ik een Chinees een pizza zie maken... en een andere Chinese kok een suikerspin zie draaien....
Hoe werelds wil je het hebben...
We worden tussen honderden tafels met nog meer gasten gepropt en kunnen plaatsnemen achterin de rij voor de wok... de grill...de terryaki.. ....
Van... ach... we nemen de tijd en laten ons niet gek maken....
Weer hebben ook wel plezier...
Naast ons staan de familie tafels....
Van die lange, Duits aandoende bier tafels... je kent dat wel....
Tafels waar tussen de 20 a 30 man aan kan zitten....
De familie tafel naast ons viert de 80ste verjaardag van oma....
Het vuurwerk op het ijs komt eraan en we zingen en applaudisseren luid mee.....
Zo dat hebben we ook weer gehad....
Nou niet dus.....
Familie tafel twee heeft natuurlijk ook niet voor niks zoveel mensen uitgenodigd....
Mama wordt 50..... hoppa.... daar komt het ijs met vuurwerk....
We zetten weer in.... hoeraaaaa......
Dit keer gaat het gepaard met de klanken van zaghrata...... het speciale tong geluid dat vrouwen maken bij feesten.....
Bijzonder.....!
Van.... en neeeeeeee niet nog een keer....
Ja hoor.... tafel drie viert een zoveel jarig huwelijksfeest. .. weer vuurwerk.... en nog meer mensen die het lang zullen ze leven aanheffen... en de zaghrata geluiden van tafel 2....
Tafel 4.... het verste van ons af... valt helemaal in de prijzen.... want écht..... een paar minuten later ook daar vuurwerk (en het rook al zo naar kruitdampen).... en nu zingt volgens mij het halve restaurant mee.....
Ook de bediening moet nu wel lachen om al dat enthousiasme...
Ik niet meer als ik een paar mede gasten van andere tafeltjes nu het zaghrata ,jammerlijk mislukt probeer te horen nadoen.....
Van..... maar dan keert de rust toch enigzins terug. ..
Voor zover men van rust in zo'n overvolle vreetschuur vol feestgangers aan lange tafels kan spreken....
Dit hadden we nog niet eerder meegemaakt in ieder geval...
Niet zeuren...... je gewoon verwonderen en samen blij zijn...
Van.... ver over tienen.... en dan Willem...
"Gaan jullie nog even mee voor een afzakkertje"...
(Nee Willem.... please Willem....en ja dus)
Nog één borrel dan.... luisterend naar de naam....'Arnhems rondje"....
Héérlijk .... dat dan weer wel.....maar... ik wil naar bed.....
 Van.... half twaalf....
Vandaag een 11 urige weekend werkdag.....
En wedden dat ik morgen ook niet niks doe.....
Van.... morgen toch eens lezen in de boeken waar de term 'vrij' voor staat....
En of dat ook geassocieerd wordt met de term weekend....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten