zondag 16 juni 2019

16 juni 2019

Dag van:
Nou vooruit dan maar.... vaderdag vandaag....
Twee dagen geleden kwam Willem er pas achter dat het vandaag vaderdag zou zijn...
Da's niks voor Willem want die kickt meestal op aandacht en cadeautjes.....
Gelukkig belt Marianne hem om te vragen wat hij doet die dag....
(Nog één keer voor de goede orde: 1e lichting dochters - 2e lichting... in die volgorde van oudste naar jongste....5 meiden..... je moet het maar kunnen 5x en dan nog geen piemeltje eraan)....
Van.... twee dagen van te voren krijg ik dus te horen dat we zondag visite krijgen en gisteravond laat wist ik pas hoeveel....
Da's lekker dan want Willem moet eerst optreden in Utrecht....
En ik ga niet én de boodschappen doen én het huis schoonmaken én de tuinstoelen boenen....óók niet op vaderdag.... ook niet omdat ik zoiets vroeger dus wel gedaan zou hebben....
Trouwens....vaderdag... ook weer zoiets....
Waar komt het vandaan?
Was het er eerder dan moederdag?
Nou nee dus.....
Naar wat ik lees is Vaderdag in 1909 geïntroduceerd door ene mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader, William Jackson Smart, wilde eren. Hij was een oude oorlogsveteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van hun zesde kind gestorven was. Een tranentrekker dus....
Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door.... dat heb je haar weer...... Anna Jarvis...die een jaar eerder een moederdag had gelanceerd.
Je zou het naaperij kunnen noemen maar ach....
De eerste Vaderdag vond werd gevierd op 19 juni 1910 in de staat Washington. President Calvin Coolidge (wie kent hem niet) steunde in 1924 pas het idee om een Vaderdag te vieren, maar het geheel uit mannen bestaande Amerikaanse congres wilde niet iets doorvoeren dat de mannen op dusdanige wijze in het zonnetje zette.....
Het effect hiervan was dat de dag pas officieel in de VS erkend werd tijdens het presidentschap van (jawel je kent hem wel) Richard Nixon in 1972.

In Nederland werd vanaf 1937 in oktober Vaderdag gevierd. .....
Op initiatief van de toenmalige Nederlandse Bond van Herenmodedetaillisten werd in 1948 afgesproken dat Vaderdag verplaatst zou worden naar de derde zondag van juni.
Nu de mode industrie dus... bij de moeders waren het de bloemen verkopers....
Slimme jongens...
Vandaar nog steeds die sokken en die stropdassen voor vaderdag.... aangevuld tegenwoordig met van die wanstaltige boxershorts met niet te begrijpen teksten en afbeeldingen die dus gelukkig onder de normale kleding zitten zodat je je er niet aan hoeft te ergeren....
Waar zijn de smetteloos witte zakdoeken gebleven... of die gekleurde met een strak en uiterst saai randje....?
Geldt trouwens ook voor de overhemden van tegenwoordig....
Waar vind ik nog een gewoon streepjes overhemd... of voor mijn part eentje met ruitjes........?
Nee mijn partner moet als een tropische verrassing in palmbomen rondlopen of als een schreeuwend felgekleurde wilde orchidee uit een of ander oerwoud....
We leven hier in Nederland mensen....!!!
Regen wind hagel sneeuw.....
Vorige week nog probeerde ik een normaal overhemd te scoren bij de C&A.....
Ik bedoel maar... niet eens een excentrieke herenmodezaak, die mijn levensgezel er als een aap tijdens carnaval uit wil laten zien...
Nee gewoon die heerlijk burgerlijke alom vertrouwde  C&A dus....
In de aanbieding.....Adam in palmbladeren...... een overhemd in drie kleuren.... zeg maar zoiets dat ik uit de wasmachine haal als ik de donkere bij de witte was heb gedaan....een oeps foutje noem.....
Hier noemen ze het 'aflopende kleuren'... voor mij dus een aflopende zaak.... en één of andere volière met kolibries maar dan volledig buiten de verhouding getekend....
Nou heb ik nog nooit een kolibrie in het echt gezien.... ze schijnen zo klein als je duim te zijn... maar deze kolibries hadden de snavel van een toekan, de poten van een nijlpaard en het lijf van een bultrug walvis.....
Nou zo zien ze er in de natuur documentaires op national geographics echt niet uit.....
Van.... gek he... bij schoenenmode heb ik dat dus helemaal niet....
Hoe gekker hoe beter....
Met een externe manlijke collega deel ik zijn liefde voor Mascolori schoenen....
Ik tip hem als we in het buitenland zijn en ik weer eens tegen een zeer hippe schoenenwinkel aanloop en ik weet dat hij daar binnenkort ook heen reist....of hij vraagt me of ik nog schoenenwinkels in het buitenland ken waar hij heen kan...
Gister nog tipte ik hem voor een waanzinnige vaderdagaanbieding bij Mascolori van het Hexalicious model nu maar €99 ......terwijl doorgaans de schoenen niet onder de €300 a €400 komen....
Ik doe voor hem ook mee aan wedstrijden als er bijvoorbeeld weer eens een excentrieke naam bedacht moet worden voor een nieuw model....
Had ik het geld dan zou ik alle schoenen voor Willem daar halen.... nou goed dan....2 of 3 paar is ook goed..... want Willem loopt liever op sneakers.... maar dan weer wel graag hippe....
Ach en weet je... boven zulke schoenen horen dan toch eigenlijk ook wel weer Hugo Boss overhemden terwijl mijn Willem toch het liefst in een t-shirt loopt.... wel met opdruk.... en surfplank mag....maar dan zonder palmbomen....
En teksten op t-shirts ook daar is hij zeer karig mee ....
Wel moet er dan weer op elke vakantie op buitenlands reisje een t-shirt gekocht worden als souvenir...
De t-shirts met Eifeltorens, Notre Dames, Arc de Triomphen en Sacre Coeurs zijn hier niet te tellen.... en als je Griekenland roept is de kledingkast leeg....
De Spaanse t-shirts mogen geen stier als afdruk hebben... ook geen palmboom (daar heb je ze alweer).... maar wel historische gebouwen....
Van..... en dan de grootste uitdaging....
Eeuwig dieet volgende Willem.... en dus eeuwig denkend dat hij afgevallen is... denkt in maat liefst l maar kan leven met xl .... maar ze moeten wel ruim zitten.......
Nou verkeert Willem in de xxl maten maar die zitten dan dus gevoelsmatig nogal krap.....
Je dient dus uit te wijken naar xxxl.....
Maar ssssst dit mag hij dus niet weten want.....
Zeg je niks zegt en hij past het t-shirt of overhemd dan verzucht hij dat dit zijn nieuwe lievelings shirt wordt....
Zou ik zeggen dat het een 3xl is dan hoor je....veeeeeeel te groot Wampie.... dat zie je toch zelf ook wel......
Zucht.... mannen.....!!!
Hoe tactisch moet je zijn om je relatie in stand te houden.....
Van... enfin.... we hadden vandaag dus vaderdag...
En paps Willem kreeg sokken.... één paar gestreepte en één paar polkadot (zeg maar stipjes), la chouffe bier en Drentse droge worst (we lopen alweer richting de 4xl).... een prachtig gegraveerd glas met beste papa, een voetbalblad... Hannas cadeau was ze vergeten... lag nog in de koelkast....en verder is hij bedolven onder kleinkindertekeningen....
Van.... belde mijn dochter nog dat ze gezellig naar het foodtrunk festival gingen.... wens ik ze nog veel plezier en mazzel dat het droog blijft.... krijg ik nog geen 5 min uren later een telefoontje of ze mogen komen opdrogen want het hoost....
En nog geen minuut later is de bui boven ons....
En vaderdag of niet... vader die de hondjes uitlaat, krijgt hem ook op zijn hoofd....
Doornatte Willem..... drijfnatte stinkhonden.... en de kamer voor niks gedweild....
Van.... maar goed.....het was dus een drukke boel vandaag.... maar gezellig....
Mocht echter iemand nog eens een idee hebben om zulk soort dagen te bedenken.... laten ze dan niet zoiets een derde zondag van een maand doen ......maar om de drie jaar of zo.....
Net zoiets als bij de olympische spelen....
Lijkt me nou toch echt zo'n goed plan....!
Kan ik trouwens ook gespreid sparen om ook eens mascolori's voor Willem te kopen....













Geen opmerkingen:

Een reactie posten