maandag 24 juni 2019

24 juni 2019

Dag van:
Eigenlijk best wel te warm om uitgebreid te schrijven....
Al moet ik zeggen dat dat flesje shower foam salt menthol van de Etos (en ik maar denken dat het scheerschuim was), dat Willem ooit van een leerling voor zijn verjaardag kreeg, een weldaad onder de douche is na zo'n warme dag.....
Ik kan het jullie aanbevelen...
Ik voel me er even fris door...
Even maar natuurlijk...
Zoals vandaag alles 'even' was....
Als je je teveel inspande was het al niet meer te doen....
Van.... en vanmorgen heb ik me direct bij binnenkomst in school aan het hitteprotocol gehouden....
Deuren en ramen wijd open... zonnescherm naar beneden....computers op 1 na uit.... want zelfs die stralen nu teveel warmte af....
Het eerste deel van de ochtend was ook heus wel te doen....
Rustig en eventjes spelen...
Rustig en eventjes in de kring....
Rustig en eventjes een filmpje kijken...
En in hetzelfde tempo fruit eten en vooral veel drinken....
Dat laatste overigens iets dat we veelvuldig en niks rustig eventjes deden....
Net zoals de zoektocht naar zonnebrandcrème.... ook zo'n paniekerige druk maak actie want.....waar ligt dat spul als je het nodig hebt....en ál die kinderen al buiten in de zon aan het rood worden zijn....
Van.... geen dag om te werken in ieder geval....
Bakken water dus maar naar buiten....
En vooral elkaar nat spetteren...
Ja de juf mag ook dit keer nat worden....(graag zelfs)....
Van... en wat kan je dan toch jaloers worden op dat aantal leerlingen die zich niks aantrekt van die hitte...
Die als razenden op fietsjes en stepjes voorbij sjezen met zo'n kreet van..."warm hè juf"....
De kreet is alweer verwaaid eer ze voorbij zijn....
Van... zo zijn ze niet allemaal hoor...
Sommigen houden het alleen bij het water uit,  anderen verschansen zich onder de bomen met emmer en schep (maar oohh jee die eiken processie rups!!!!).... en weer anderen hangen liefst binnen met het hoofd op de armen....
 Van... tegen de middag wordt het pas écht benauwd....
Alles weer in stand rustig en eventjes....
Niet teveel bewegen....
Je zou toch blij zijn dat de dag erop zit....
Zelfs worden er ouder gesprekken afgezegd..... papa en mama liggen ook in zwembadjes in de tuin....
En wat een geluk dat er zoveel mama's op elkaar lijken... merk ik als ik vraag of een leerling straks met zijn zusje in het zwembadje gaat....
"Ja... en met papa"... antwoord hij....
Mama niet? vraag ik...
"Nee mama niet... die is bang dat haar haren nat worden"....
Hoe herkenbaar....!!
Van.... thuis hebben de buurman en buurman zonnescherm creatie van witte lakens het goed gedaan...
Het is (maar ook dat is zeer betrekkelijk) ... redelijk koel in de kamer gebleven....
Totdat je gaat koken dan...
Nou is een Griekse tomaten basilicum salade niet iets waar het stoom van  af komt.... al word  je van al dat gesnij ook niet echt koeler....
Maar vlees dat kan je moeilijk rauw eten....
Nou ja... wij in ieder geval niet...
Dus die in de pan sissende tartaartjes die doen het zweet er op je voorhoofd groeien.... en de kamer (lang leve een open keuken)... Is binnen no time een sauna....
Tuindeur dus maar open....
En ja hoor.... daar komt de sauna van buiten ook binnen....
Sahara wind... wie verzint er zoiets....
Laat die lekker in zijn woestijn blijven hangen.... de habitat waar hij hoort...
Woestijnwinden horen niet in kikkerlandjes.....
Van.... maar de salade; tomaat in blokjes, komkommer in blokjes, ui ringen, feta, basilicum, olie, balsamico, zout en peper.... smaakt heerlijk verfrissend....
Zeg maar vakantie fris.....
Van... en nee... we hebben nog steeds geen vakantiekeuze gemaakt...
Vanavond hebben we ons wel georiënteerd op het meer van Ohrid in Macedonië....
Maar toch niet doorgezet....
Van.... poes Bengel blieft het buiten te blijven... ik krijg haar niet binnen...
De honden plonzen weer in het zwembadje...
En wij baden in het zweet...
En zo gaan wij de nacht tegemoet....
En velen met ons denk ik....
Maar tja.... zoals mijn schoonzoon vanavond chatte...."gelukkig sneeuwt het niet want je zal maar sneeuw moeten schuiven met dit weer"......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten