zaterdag 1 juni 2019

1 juni 2019

Dag van:
WAMPIE!!!!!!!!!!.....het klinkt ijzig rustig maar ik voel alleen maar dat wat eronder klinkt...
Het is tien voor half zes in de ochtend.... en ik zit recht overeind in bed.....
Mijn hoofd is een warboel van slaap, schrik, en vraagtekens...
"Babeth is gedrogeerd,...... ligt in het Health Centre (ziekenhuis) in Portugal... met ambulance gebracht.... vriendinnetje belde net....."
Ze hadden moeder al steeds geprobeerd te bellen maar die slaapt waarschijnlijk nog....
Dus nu toch maar papa....
Van.... zo rustig is mijn dappere Willem... zo ontzettend rustig.....
Ik pak mijn mobiel en typ Transavia in een op een nieuw tabblad TUI...
Ik ben meer van schrik omzetten in actie....
 We krijgen weer telefoon.... Babeth is bijgekomen.....
Ik hoor Willem met haar praten....
Zo rustig .... zo knap.....zo liefdevol....
Babeth kan zich niets herinneren.... ze heeft het ijskoud..... en mag zo met een taxi naar haar hotel.....
De rommel lijkt uit haar lijf te zijn.... maar ze is moe... verward en zo koud....
Koud in een land waar het nu zeker 30 graden is....
Ze gaat slapen.... haar vriendinnen groep zal niet van haar zijde wijken...
Zoals afgesproken....
Daar is waarschijnlijk nu ook haar redding geweest...
En wij zullen over een paar uur weer bellen....
Van.... maar dat houdt Willem dan toch niet vol...
Als hij denkt dat ze in de hotelkamer zou kunnen zijn aangekomen, belt hij weer...
Hij krijgt te horen dat ze slaapt....
Laat maar slapen.....
"Goh  dat hakt er wel in" zegt hij eindelijk wat onrustiger....
En nou.... dat doet het zeker....
Fysiek hier maar in gedachten constant in Portugal gaan we voorzichtig verder met onze dag....
Van slapen komt niks meer.....
Douchen, koffie en honden uitlaten....
Dan belt Babeths moeder .... het verhaal wordt weer verteld.....
En bij mij licht mijn mobiel ook op....
Een foto van mijn jongste kleindochter verschijnt in beeld..... in het ziekenhuis....
Dit ga je niet geloven....
Mijn kleine meisje.... kokend water over haar voet... na drie waarschuwingen "ga weg hier er staat kokend water"...."uit de buurt"....."Niet hier komen".... En dan toch....
Zoonlief blijft niet rustig... die raakt in paniek.....
Schoondochter handelt.... onder de douche ermee..... boegem balsem erop en naar het ziekenhuis....
Goddank.... goddank.. dankzij snel handelen van schoondochter gaat het goedkomen....
Constant smeren en verband verschonen.... en schoon houden....
Ja er zullen flinke blaren komen... maar het valt mee... het valt mee....
Van..... het is nu 9 uur in de ochtend...
Het voelt alsof ik er al een week op heb zitten....
En mijn akelige latent maar toch aanwezige angst van bijgeloof, jammert maar in mijn hoofd 'alle slechte dingen gaan in drieën'....
Laat het alsjeblieft een keer niet zo zijn...
Laat mijn bijgeloof me alsjeblieft een keer in de steek laten....
Van... en wat doe je dan op zo'n dag... de na-shock blijft de hele dag bij je...
Ondanks dat ik weer fotootjes krijg van een waterballonnen gooiende kleindochter...
Ondanks dat we Babeth om twee uur weer aan de telefoon krijgen...
 Ze is wakker... hoofdpijn... duizelig... kan zich niets herinneren.... weet niet wat er gebeurd is....
Ze gaan aangifte doen.... straks.....
Van... toch maar even mijn dochter bellen dat zij het daar in Didam vandaag wat voorzichtiger aandoen....
Gelukkig is daar alles goed....
Isa helpt mee bij het festival van Didam op stelten...Britt computert, en zij twee fröbelen een beetje aan beider hobby's....
Vanavond gaat ze naar de Toppers.....
Op zich is dat al ramp genoeg voor nummer bijgeloof drie....
Dat is een fenomeen dat totaal langs mij heen gaat behalve dat ik jaarlijks uitzinnige mensen op foto's te zien krijg op mijn Facebook met kleding in één kleur....
Dit jaar dus rood...
Ik heb er niets mee..
Min dochter ook niet maar... personeelsuitje.... enz enz....
Ze zullen best wel schik hebben die handwerk beurs meiden...
Maar....RIJ VOORZICHTIG straks....
Van.... Willem bereidt de preek voor die hij 30 juni in de dienst gaat vertellen....
Dat voorbereiden verzet de geest...
Nou... het lijkt wel of de heilige geest in hoogst eigen persoon in hem is getreden want allemensen... of zoals je wilt... Allerheiligen..... overal liggen bijbel boeken... bijbel encyclopedieën... tekst boeken.... bijbel interpretaties... preken van lang geleden...
De tafel ligt vol...
Het verhaal van Job in het hier en nu....want zo preekt Willem.... uit verhalen, gebeurtenissen, ervaringen in het hier en nu....
En ik mag niet storen... maar ik móet hem wel tien keer dingen aanhoren....
En dat doe ik gedwee... al snap ik er soms geen heilige snars van....
Maar dat schijnt juist goed te zijn want zo krijgt Willem een beeld hoe hij het anders kan vertellen....
Van.... de zon waarin ik lig te bakken buiten... om hem binnen niet te storen, wordt me te heet....
Je zou bijna denken dat God het er zelf warm van krijgt met al die uitzoekerij van Willem....
Ik vertrek.... ik ga bloemetjes halen.... om de boel wat op te vrolijken.... dat hebben we wel verdient.....en dan ook  bloempotten bij de Action halen....
Oei oei... gevaarlijk terrein....
De Praxis heeft een ruim assortiment bloemetjes en plantjes....
Doe het zelven doe je immers ook in de tuin...
Dan nu naar de Action.....
En daar slenter ik even later..
Slenteren is een zeer zeer verraderlijk tempo als je in zo'n winkel als de Action loopt...
Je ziet zo alles.... vindt bijna alles leuk en kunt ook heel veel gebruiken van wat je ziet....
(Alweer) een oplaad kabeltje voor de mobiel.... tuinstoel kussen.... en opblaas bootje voor op het water.... zo leuk voor de visite morgen met haar kleine dochter....
Oh ja... wasverzachter... meteen ook maar snoepjes en bellenblaas...
Speeltje voor Bengel..zooooo leuk....
Och kijk en 'geslaagd' spulletjes...
Die neem ik mee voor Babeth als ze 12 juni hoort dat ze geslaagd is....en de volgende dag bij ons is...
Sneaker sokken voor Willem... hij zeurde er gister nog om....
Deo.... ja... en vis netjes... ok zo leuk voor die kleine meid morgen....
En daar hebben we de bloempotten....
Hmmmz en een rekje of opzet tafeltje heet dat geloof ik.... waar de potten op kunnen....
Ook maar meenemen...
Zo... kar vol.... kan niks meer bij....
Boodschappen nu en klaar....
Maar oeps... niet erg snugger Wamp om plantjes te halen... die vervolgens in een snikhete auto te laten staan als je zelf een half uur in de Action doorbrengt...
Daar houden plantjes niet van....
Zo mooi als ze er daarnet nog bij stonden voor de praxis... zo hangen ze snakkend naar water en frisse lucht nu met de kopjes naar de beneden....
Van..... thuis....
Eerst die planten uit de auto....
En in de verse potgrond ermee...
Water erbij....
Zo plantjes... kom maar weer bij hoor....
Van.... Babeth belt weer... ze klinkt al wat frisser....
Vier meisjes van een andere groep....ook gedrogeerd met iets..... verkracht vannacht....
Je hoort toch wel de schrik in de stem van Babeth....
Ze is er goed vanaf gekomen..... het had ook anders kunnen aflopen... a la die vier Annette meiden....
En dat alles.....dankzij de afspraak dat ze als vriendinnen áltijd bij elkaar zouden blijven....
En gelukkig heeft ze een enorm lieve vriend in Nederland, dus net andere knullen ooit mannen,  zou ze nooit meegaan...
Maar tja... dan nog... als je buiten westen bent en er zijn geen vriendinnen in de buurt....
Mijn gedachten gaan heel even uit naar de ouders van die meisjes die vanmorgen een heel ander bericht kregen...
Gedrogeerd... verkracht... en dan je dochter ver weg hebben zitten.....er niet direct heen kunnen... om bij haar te zijn...
Maar zoals dat in de mens werkt ben ik vooral na die gedachte,  alweer snel zo vreselijk blij dat Babeth ongedeerd is...
Van.... honderd appjes met nog meer goede raad sturen, dan die we al gaven toen ze ging begin deze week...
Geen drankjes aannemen.... hand op je glas houden en opdrinken.... nooit je glas onbeheerd laten staan....en altijd áltijd bij elkaar blijven.....
Van..... de tuin is een stuk gezelliger....
En nu maar hopen dat de honden er af blijven....
Mijn kleindochter slaapt al als ik haar wil video bellen...
Moe van al haar commotie....
Willem kijkt champions league....
Venus Williams ligt uit het Garros toernooi....
De preek zit in de grondverf zoals Willem dat noemt...
Die hoeft alleen nog maar uitgeschreven te worden....
Babeth gaat het nachtleven weer in......
Och laat het goed gaan.... alsjeblieft....
Willem galmt beneden het lied van Liverpool...
Ze hebben dus gewonnen....
En mijn dochter rijdt voorzichtig naar huis....
Walk on walk on... you never walk alone klinkt het nu luid beneden...
Pffft.... wat een dag.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten