zaterdag 22 juni 2019

22 juni 2019

Dag van:
 Een ieder ons weegs dagje...
Willem gaat met drie oud collega's uit de Westerhaarse tijd naar het kerk café Jopen in Haarlem....
Een bier dag dus....
Zo'n 'morgen eet ik de hele dag niks en ga weer op dieet maar vandaag maak ik plezier' dag.....
En ík ga met mijn vriendinnetje een jurk voor de bruiloft komend komend weekend van vrienden  zoeken en gewoon lekker terrasjes pakken en van de sfeer daar genieten.... in Kevelaer....
Van... het lijkt wel of Willem op schoolreisje gaat...
Een half uur van te voren jengelt hij al of ik hem niet al naar het station kan brengen....
Nú al klaar met dat gejengel zou ik dat ook het liefst doen maar aangezien hij me wel erg laat wakker schudde, ben ik nog niet klaar met aankleden en vooral koffie drinken....
Van.... maar die kop koffie leegdrinken kan ik wel vergeten....
Meneer wil weg.... en wel nu!.....
Je zou hem toch een rolletje snoep voor onderweg meegeven en in de auto, op weg naar het station, "en we gaan nog niet naar huis" meezingen om hem vervolgens ook nog even erop te wijzen dat hij bij terugkomst niet onder de treinstoel hoeft te gaan zitten om net te doen alsof hij er niet is, want die grap ken ik al en daar trap ik dus niet in....
Maar wedden dat hij op de terugweg in de auto na 500 meter al in slaap valt... ik ken hem immers....
Van... enfin... hij staat nu op het perron en laat hem daar maar tegen andere wachtenden die te vroeg van huis gingen, aan zemelen....
Ik ga naar huis om mijn koffie op te drinken... en om daarna snel mijn dinnetje op te halen....
Van.....dit keer geen gedoe van ergens anders heengaan dan we van plan waren want ik heb dus die missie.... een jurk scoren...
Willen Annet en ik uitgebreid een dag uit dan wordt het meestal iets in Nederland....
Voor snelle tussendoor uitjes of shop drang, tuigen we meestal naar Duitsland....
We hebben daar zo onze winkeltjes....
Van.... maar toch is het raar, want Annet en ik vinden Duitsland eigenlijk vreselijk...
Nou ja.... vooral dat gebied net over de grens bij ons....
De vreselijke steriele saaie levenloze ongezellige huizen.... de 'bonk wegen'..... betonnen platen met naden zijn het.... de sfeer....
We beginnen al met commentaar leveren als we nog geen 20 meter de grens over zijn....
Net over de grens leeft Duitsland niet....
Alsof de wereld ineens stilstaat...
Het is er doods en grijs....
Nog geen bloemetje hangt er aan de buitenmuur.... niks voor de ramen .... alles potdicht met van die vreselijke ijzeren rolluiken....
De enige kleur is een grote plastic aardbei aan de kant van de weg... zo om de 1500 meter.... waar ze aardbeien en kersen verkopen....
Zelfs het dode vosje dat we aan de kant van de weg zien liggen heeft met kleur en 'leven'  in zich,  dan die onogelijke grijze op elkaar gestapelde stenen.... nog geen millimeter afwijkend... die een huis vormen....
 Van... maar kom je dan in Kevelaer aan dan wordt het beter....
Bloemetjes....aan de lantarenpalen.... leuke etalages.... levendigheid op het plein waar de kerken staan en de pelgrims zich verzamelen...
Kevelaer is tenslotte niet voor niks een bedevaartsoord...
Waren er vroeger enkel winkels te vinden die iconen, kaarsen, heiligenbeelden, priester kledij en bijbels verkochten.... tegenwoordig zijn er talloze cafeetjes, conditoreis, ijs salons en kleding-en schoenenwinkels dus...
In 1641 hoorde Hendrick Busman op drie opeenvolgende dagen een merkwaardige geheimzinnige stem zeggen......"bouw mij een kapelletje"....
En dat deed de brave Hendrick....
In 1643 genas een Huissense vrouw op een even merkwaardige geheimzinnige manier van haar open benen....
Inmiddels zijn er een biechtkapel... en kaarsenkapel... en Mariakerk...nou ja... voor ieder wat wils dus....
Er heerst dan ook een gezellige drukte op het pleintje....
Daar staat een priester te oreren.. de stem schalt door luidsprekers over het gehele plein.... iets verder staan en zitten een zestigtal mensen te zingen.... weer wat verder is het een drukte van jewelste van mensen die kaarsen opsteken.... er lopen processiestoeten ...... van gewone bezoekers of mannen en vrouwen in gilde kledij en ander onherkenbaar kostuum.... en wij lopen er dus....
Van... ik heb zojuist een jurk gevonden... wauw wat is ie chique en mooi....
Ik heb er bijpassende schoenen bij... jawel... met strassteentjes.....
We hebben wat hebbedingetjes gehaald in hebbedingen winkeltjes en we zijn gevuld met cappuccino en appel walnoten kuchen...... mit oder ohne sahne?......doe maar 'mit'....
We genieten van een Italiaans ijsje en zitten op de rand van een bloembak naast  de ark van Noach fontein als de stoet vaandels en hoeden met pluimen en in dirndl jurken gehulde vrome dames,  voorbij trekt....
Ze gaan vast de kruistocht doen...
Die hebben Annet en ik al twee keer gelopen.... indrukwekkend langs al die mooie beelden.... maar nu blijven we dus lekker zitten....
Van.... daarbij hebben Duitsers gedisciplineerde gewoontes... en één daarvan is de zaterdag sluitingstijd...
Stipt om vier sluiten de winkels....
Dan maaien de mannen het gras en de vrouwen lappen de ramen en bakken de 'kuchen'...... want op zondag mag er niks... echt niks gedaan worden....
Behalve dan de kerkgang en tussen 2 en 3 bij elkaar op de koffie gaan om de 'kuchen' te verorberen....
En de Duitsers houden zich daar ook aan....
Het is een wonder.... euh eerder heiligschennis... dat er supermarkten zijn die op zondag hun deuren toch stiekem openen....
Je zult er amper een Duitser zien winkelen... het zijn meestal buitenlandse Duitsers of toeristen....
Van... en het is niet dat Annet en ik daar tegen zijn... maar het is vooral die halsstarrigheid.... die 'gründlichkeit' .... wat ons tegenstaat....
Een Duitser is weinig flexibel....
Regels zijn regels....
Brrrrrrrrr
Van... we duiken dus nog snel een winkeltje in.... een kaarsen winkeltje....
Zo'n huwelijks kaars is nog best een leuk cadeau om te geven komend weekend aan het bruidspaar.... en tjonge ze zetten ook nog de door jou gewenste tekst op de kaars....
Je wilt het niet geloven , maar je hebt de keuze uit kaarsen van tussen de €145.00 en lager....
Mag het ietsje lager dan....
Ik vind een mooie kaars... met harten en trouwringen erop... en laat de namen en trouwdatum van het bruidspaar erop zetten....
Ze brengt de kaars snel even naar de werkplaats want de wax letters moeten een uurtje drogen en we hebben nog maar een klein uurtje....
Ik zoek nog een mooie standaard uit en ga betalen....
Nou heb ik nooit meer contant geld op zak dus pak ik mijn pinpas....
Oh NEIN... dat gaat niet... ik kan 'nur mit Deutsche karte zahlen'....
Nu breekt mijn oerhollandse klomp....
Een bedevaartsoord....1 miljoen bezoekers per jaar..... van allerlei pluimage... van allerlei nationaliteiten.... en daarvan verwacht je dat ze allemaal een Duitse betaalpas hebben.....?
Ja of contant geld maar dat heeft ook bijna niemand meer....
Van... kan ik dan met creditcard betalen...?
Ja dat kan maar 'nur von ein Deutsche bank'....
Kan ik dan ergens bij een bank geld pinnen....?
Ja dat kan... maar de enige bank in Kevelaer die buitenlandse passen accepteert is aan het eind van de kruistocht 'an die Pustenstraße'......
Nu breekt mijn andere Hollandse klomp....
Annet staat zich enorm op te winden....
Op dat moment komt er iemand uit de werkplaats met de kaars....
Prachtig geworden....!!
Nú nog drogen....
Komt u hem om 5 voor 4 (STIPT!!!!) maar ophalen....
5 voor 4 ja.... want om 4 uur gedisciplineerde tijd, moet de deur in het slot....
Annet is woest en eigenlijk begin ik ook wel behoorlijk kriegel te worden....
De Pustenstraße is niet te vinden....
Wij moeten alle moeite doen terwijl zij te beroerd zijn om een internationaal pinapparaat aan te schaffen....
"Ik verrek het" zeg ik tegen Annet....
"Zij hebben een probleem.... jij niet".... zegt Annet....
We kijken elkaar aan, draaien ons om en lopen de Hoofdstraat in....
Eerst iets drinken....
Maar de helft van de winkels en cafeetjes zijn de terrassen al aan het ontruimen.....
Vijf over half vier.... ja ja om vier uur gaat de deur dicht....
Dan moet alles opgeruimd en schoon zijn....
We vinden nog een terrasje...
Nee de sprankel rosé is op....
Kersen bier ook....
Bitter lemon heeft ze wel....
Van... als ze de bestelling komt brengen, valt net voor ze bij ons is, het flesje om...
Ze heeft een goed reactievermogen... het flesje valt niet van het dienblad... maar er is wel de nodige hoeveelheid het flesje uit gevallen...
"Alles gut... ich habe es geschaft".....
Nee muts... je hebt niks geschaft......
Ze komt een nieuw flesje brengen....
"Daß habe ich geschaft".....
Ja.... dat wel ja....
Even later brengt ze de man achter ons zijn bier...
"Ich habe es geschaft"....
Ach... je zal maar zelf bevestiging nodig hebben hè....
Van... dan willen we betalen...
Daar moeten we een ander voor hebben... want dat 'schaft' ze niet....
Dus vragen we het de andere dame....
Ja, ja, gleich.....jeder möchte jetzt zahlen,  es ist gleich 5 zu 4....en of ik een Deutsche karte habe...????
NEIN heb ik niet....
Dus grabbelen Annet en ik onze laatste munten bij elkaar....
We staan op.... lopen weg.... kijken bij een bloemen stalletje.... en als we ons weer
omdraaien wordt net het laatste tafeltje naar binnen gebracht...
Het is 4 uhr....
En écht.... alles is dicht.... óók de supermarkt....
Van.... dus maar gauw weer naar ons eigen bruisende landje waar Nijmegen in de file staat... de terrasjes vol zitten.... de winkels hun deuren wijd open hebben....en de kebab eigenaar ons vriendelijk welkom lacht....
Nord Rhein Westfalen..... Duitse gewoonten... we zullen er wel nooit aan wennen....
Maar de jurk en de schoenen zijn binnen.... yes....!
Van... snel naar Babeth die zich stierlijk heeft verveeld vandaag zo alleen thuis.... de honden eten geven.... eventjes bijkomen... en dan Willem halen....
Aan de appjes een berichten te zien heeft hij genoten....
Vier onderwijs mensen en dan aan het bier dat 'meesterstuk' heet....
En nog een aantal bieren waarvan je de naam niet zelf had kunnen bedenken....
Van.... overstap gemist in Amsterdam....?
Tja, dan de volgende trein maar....
Welk perron?.....
Ja zeg....kom nou....sta jij of sta ik in Amsterdam centraal....?
Van..... half elf komt hij aan....
Ik sta (5 voor half elf..... Deutsche gründlichkeit) klaar voor de achteruitgang....
Zoals afgesproken....
Half elf geen Willem....
Vijf over half elf geen Willem.....
 Kwart voor elf geen Willem....
Laat ik eens bellen....
Verdwaald in het station....?
Dat kan alleen Willem overkomen....
Nee Willem... je staat nu bij de voorkant.... ergens.....
Zie je dat groene gebouw aan je linkerhand....?
Oh... aan je rechterhand...
Nou dan moet je dus omdraaien...
Ja en dan maar weer de poortjes door....
Zie je nu het gebouw niet meer....?
Dan zou ik het even vragen aan iemand.....
Nou, kijk aan.... fijn....
Je hebt dus nu het groene gebouw aan je linkerhand....?
Doorlopen Willem....
Nee niet linksaf gaan grrrrrrr.... rechtdoor lopen....
Naar die trap onder de boog...
Je ziet geen boog...?
Kijk eens omhoog dan....
Ja... dat is een boog ja....
Daar moet je naar boven....
Nee niet naar links...NAAR BOVEN....!!!!
Met de roltrap ja....
Of met de trap ja....
Zie je nu nog geen uitgang...?
Ik zou mijn hoofd eens bewegen.... naar rechts of zo.....
Ja bij die poortjes is de uitgang....
Nee Willem.. niet naar links nu... kijk ik zwaai.... en knipper met de lichten....
Pffft... Willem zit in de auto...
Of eigenlijk... de bierwalm zit in de auto en Willem zit er ergens tussen....
Maar het was een leuk 'schoolreisje' voor meesters....
Van.... Willem veilig thuis afgeleverd.... honden blij.... drie koppen koffie en een sinaasappel en hij is weer de oude....
Nou ja.... een beetje dan....
De walm is opgetrokken en Willem zichtbaar herkenbaarder....
Van... het is genoeg voor vandaag....
5 voor 1.....
Om 1 uur moeten we erin  liggen.... stipt.....
Sonntags ruhetagzeit.....















Geen opmerkingen:

Een reactie posten