woensdag 19 juni 2019

19 juni 2019

Dag van:
Bij tandarts wacht of dokters wachtkamers.... of vroeger bij de kapper...
Daar lagen ze altijd...
Ze zullen er nog wel liggen, maar ik let er niet meer zo op...
De Story, de Privé, de Weekend.....
Privé daar had ik het niet zo op....
Ik vond die Henk van der Meijden maar een naar mannetje....
De Weekend kwam veel later pas....
Maar die Story... die pakte ik wel eens....
Niet voor de headlines.... van die roddels kon je toch niet op aan....
Maar Mona.... lieve Mona... die rubriek bekeek ik wel...
Net als in de Libelle en de Margriet er altijd van die brandende vragen rubrieken staan...die ik ook wel eens lees....
Als kind begon dat al.... toen ik de Tina las....
Hoe moet je zoenen....?
Hoe vraag je verkering....?
En later in de Popfoto en de Muziekexpres (ja ja ik stam van heel wat generators terug)... was het van hetzelfde laken een pak.....
Waarom word ik ineens niet meer ongesteld....?
Hoe krijg ik mijn vriendje terug....?
Mijn moeder begrijpt mij niet, wat moet ik nou doen...?
Van... nou.... en later de Story dus....
Lieve Mona..... mijn aardappels branden altijd aan, hoe kan ik dat voorkomen...?
Lieve Mona... ik mis mijn hond nog steeds, zal ik een nieuwe aanschaffen of is dat te vroeg...?
Lieve Mona... wat doe ik tegen knobbelknieën....?
Lieve Mona... hoe vertel ik mijn partner dat ik 50.000 euro rood sta op zijn creditcard....?
Een mens heeft blijkbaar van nature de behoefte te weten dat hij niet de enige met problemen is....
 Dat er altijd lotgenoten zijn....
En je niet alleen staat in al je misère....
En voor degene die hun sores niet met de directe omgeving willen delen is het toch zalig om de vraag die op jouw lippen brandt maar die je niet durft te stellen, in zo'n rubriek staat....
Met antwoord van lieve Mona eronder natuurlijk...
Want Mona wist altijd raad...
En nu is Mona niet meer....
Waar moet problematisch Nederland nu heen met al zijn vragen....?
Van... gelukkig maar dat de halve wereld.... oké een kwart.... uit wijsneuzen bestaat... psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, life coaches, goeroes, praatgroep leiders, privé begeleiders, mind fulness juffen yoga voordoeners, anti stress regelaars...enz.
Allemaal Mona's..... maar dan met diploma's of benodigde certificaten...
Tenminste... dat hoop je dan maar....
Zelf prefereer ik altijd de mensen zélf.... de zogenaamde ervaringsdeskundigen...
Zij die zelf ook het een en ander meegemaakt hebben....
Misschien dan wellicht niet hetzelfde als jij... maar toch met gevolgen die gelijk uitgepakt kunnen hebben....
Maar goed.... geen Mona meer dus....
 Weer een tijdperk voorbij....
Van.... wat een onweer weer vandaag....
We speelden net buiten met de kinderen toen donkere dreigende wolken zich samenpakten....
We zien en horen de kinderen drukker en drukker worden....
Die onweer zit niet ver weg....
"Kijk eens... grijs hè juf"....
"Heel veel grijs"... zegt een ander weer.....
En inderdaad... het zijn wel heel veel gradaties grijs....
Dan valt de eerste klap donder....
Op het plein naast ons, waar de oudste kinderen spelen is het een gegil van jewelste....
"Waarom schreeuwen ze?"..... vraagt een jongetje naast me....
En nee... ik ga nu niet zeggen dat ze bang voor onweer zijn....
Juist zo heerlijk nog die onbevangenheid.....
Dus zeg ik "kom maar.... we gaan ook naar binnen... het gaat zo regenen en dan worden we nat"....
"Hoe weet jij dat?".....
Omdat het zo grijs is, antwoord ik... en in die hele donkere grijze wolk zit de regen verstopt..... daar komt de regen straks uit....
"Oh"....zegt de kleuter met een teleurgesteld gezicht omdat het buitenspelen nu voorbij is....en dan....
"Mijn opa is ook grijs"....
Ik probeer de logica te begrijpen....maar kom er niet uit...
Misschien was dat wel een goeie vraag voor Mona geweest....
Lieve Mona...... waarom komt de regen wel uit grijze wolken maar niet uit mijn opa....?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten