maandag 11 oktober 2021

11 oktober 2021


Dag van:
 De dag van 'nog één vraagje"....

Het begon vanmorgen al toen we nog amper uitgeslapen waren...
"Wat moet jij doen vandaag?"....
Nou Willem, ik wil graag aan mijn studie opdracht werken en ik wil nog wat oefeningen voor dat fonemisch bewustzijn verzamelen...
"Ah....oh....euuuuuh..... ik moet de liturgie maken voor aankomende zondag.... een uurtje werk maar....."
Nou oké lieverd... doe jij maar eerst dan haak ik ondertussen aan de entrelac knuffeldoek....
"Maar ik ga eerst de honden uitlaten"....
(Ook dat nog.....)
Ach, dan haak ik wat langer.... schiet nou maar op....

En dan hé....
"Zullen we nog één kopje koffie doen.... die ene James Bond film is zo afgelopen en zooooooo spannend?".....
(Hij volgt de complete serie Bond films van rtl7... hij is nu bij Spectre)....

Een half uurtje later.....

"Ik ga nu de honden uitlaten hoor..... nog even geduld"....
Nou is geduld iets dat ik me in mijn leven al behoorlijk eigen heb moeten maken dus dat is geen enkel probleem....

Een uur later.......
"Ik geef de honden nog even eten en dan begin ik"....
"Zullen we nog één kopje koffie doen?"....

Het is ondertussen twaalf uur....
Willem begint aan de liturgie....
"Ik moet de collectes invullen en kan ze niet vinden"...
Ik zou de dominee even bellen...
Tien minuten later....
"Ik moet een excel bestand openen... hoe moet dat?"...
Ik open het bestand...
"Ja dat kan ik niet lezen hoor.... ik bel nog wel een keer"....

Een half uur later....
"Welke muziek en liederen zal ik erbij doen?"....
Welke preek gebruik je dan?....
"Ja die over de dood... je weet wel toch?"....
Ja die ken ik....
Ik zou maar wat opbeurend troost muziek erbij zoeken...
Hij zoekt en zoekt... luistert en fluit mee..... en zoekt weer....


Het is half twee en hij is klaar....
"Jij zou toch nog die PowerPoint maken hè, voor over twee weken?"....
Ja Willem dat zal ik....

"Eigenijk doe ik veel te veel.... ik raak er gestresst van..... zal ik die liturgie voor die PowerPoint ook maar maken... dan is dát vast klaar en kan jij ook beginnen want je bent volgende week ook al zo druk... en dan heb ik meer rust"....
(Hij ziet de vraagtekens gevormd in rimpels op mijn voorhoofd niet.... of hij negeert ze... dat kan ook...)
Hoe lang ben je daar dan mee bezig Willem?....
"Een uurtje maar"....
Net zo'n uurtje als met die eerste....?
"Nee, vast niet... nu een echt uurtje"....
Maar als hij begint te zoeken naar de preek die hij zal gaan gebruiken, weet ik al genoeg....
Ik haak rustig verder...

Het is half drie...
De preek is gevonden... de liederen by far nog niet....

Het is half vier....
"Maak jij die PowerPoint dan even?"......
Even??????.......
"Ach ja... jij bent daar zo handig in."......
Voorlopig ben jij de handigerd lieve Willem.... met je oh zo vleiende om de vinger windende opmerkingen....

Het is vier uur....

Ik begin aan de PowerPoint.....
Altijd weer een mega klus....
Achtergronden, foto's, bijpassende plaatjes, teksten over typen, liedteksten zoeken....
En een half uur klungelen met tijdsinstellingen waarbij ik het na dat half uur maar opgeef....
(Ze klikken maar om naar de volgende dia te gaan)....

"Wat doen we met eten.... ik doe de boodschappen wel"....
Nou dat scheelt alweer....
Kook je ook misschien?....
Maar dat doet hij dus niet....
"Ik ga eerst de honden weer uitlaten hoor"....
En weg is hij....

Ik ploeter nog even door.... kook eten.... schrok de boel naar binnen en ga weer verder....
Misschien kan ik dan zelf nog een uurtje wat aan de studie opdracht doen....


Het is half tien....
Nederland staat al met 3-0 voor op Gibraltar....
Ik ben klaar.... met de PowerPoint dan hé....
Aan de studie en het fonemisch bewustzijn heb ik nog niet omgekeken....

"Nog één vraagje..... wil jij de tekst van mijn gedichtje op het schilderijtje van Lobke zetten?"......
Mijn mond valt open....
Ook weer dicht gelukkig...
Ik kijk op de klok...
Nederland scoort het vijfde doelpunt....
"Alsjeblieft????"....

Nou vooruit dan maar...
"Hoe krijg ik dat schilderijtje naar jou?"....
Mailen Willem... mailen....
"En die tekst?"....
Mailen Willem.... mailen....
"Maar ik ben niet tevreden over de tekst.... help me even"....
We dimdammen een half uur over gevoelens en woorden die dat omschrijven maar wél dichtwoorden moeten zijn.... zachte woorden....
Maar dan is hij eruit....

Ik plak de tekst in het schilderij...

"Nee meer naar links..... en doe eens naar beneden.... nee iets hoger.... ja mooi"....
"Doe eens een gele kleur... of nee, doe maar wit"....
"Ja zo is het goed... zo kan hij op Facebook"...

Ben ik dan nu klaar?....
"Nee... nee.. ik ben toch niet tevreden... nog één vraagje.... wil je die tekst veranderen want niemand liket het gedicht?.".....
Willem... iedereen kijkt voetbal nu....
Maar oké... ik verander de boel weer.... delete de foto van Facebook en zet de andere erin...

"Nee, nee.... ik ben toch niet tevreden.... nog één vraagje.....die kleur van de tekst moet anders.... donkerder"....
Ik verander de kleur van de tekst.... en zet de nieuwe foto op zo'n Facebook pagina...
En eindelijk... eindelijk heeft hij rust....


"Oooh je bent zo lief hè dat je dat allemaal doet.... ik word nu helemaal rustig... jij ook?".....
Nou euh Willem .... ik moet nog een studieopdracht klus klaren én aan fonemisch bewustzijn werken....kweetniethoor......
"Maar je hebt morgen toch nog... je hebt een extra vrije dag"....
Vrij Willem????....
Nu niet meer dunkt me....
"Ja maar je bent zo lief en ik ben je zo dankbaar"....

Zucht....
"Zullen we een wijntje drinken?"....
Is goed Willem... maar dan heb ik één vraagje....
Wil jij die even inschenken?.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten