zondag 24 oktober 2021

24 oktober 2021


Dag van:
Van..... de hak op de tak dagje....
Half wakker gebeld worden door een vriendin die zich op GranCanaria bevindt met haar manlief....
De zon nu van twee kanten binnen krijgen....
Vanaf mijn mobiel zonovergoten Spanje en vanaf mijn eigen slaapkamerraam zonovergoten slaapkamer....
Ik weet even niet waar ik liever ben....
Maar dat mijn dag zonnig zal zijn is zeker....

Van....
Niet lang in dat zwarte gat der creatieve hobby's blijven hangen...
Na de knuffeldoek nu de spencer....
Vroeger als kind haatte ik die dingen... nu zijn ze hip en volop in de mode...
Toen waarschijnlijk ook maar alleen al het feit ze niet uit vrije wil te dragen, haatte je ze bij voorbaat....
Ik pak de mooie diep blauwe wol die ik op de beurs kocht en begin....

Van.....
Rits van de koffer stuk...

Niet handig als je overmorgen naar Parijs vertrekt...
Dat wordt rondje Action en zorgen dat je niet met kerstspullen thuis komt... de Action staat er vol van....
En knap gedaan Wampie, het worden geen kerstspullen.... maar wel die zes handige mandjes.... die leuke houten knopen... haarmasker voor oude verlepte haren.... en oh die leuke kleur nagellak... doe die blusher er ook maar bij want van de herfstzon zal ik niet snel vanzelf bronzig kleuren..... de hondengeur verdrijver....en twee zakken drop voor Willem....
Och... en de koffer natuurlijk... ergens gevonden tussen de kerstmannen....sinterklazen en witte pieten.....
Tadá eindbedrag was dus weer eens boven vooraf gesteld budget....

Van....
Mijn zus vandaag jarig...
Maar ze gaat naar een plaatselijk dierentuintje om haar, laat ik maar zeggen 16e verjaardag te vieren met man en kinderen......
Geen nood.... Willem kijkt Feyenoord-Cambuur, Ajax-PSV én el classico Barcelona- Real Madrid.... en hij raakt helemaal niet overprikkeld... nee hoor... ben je gek....
En ik pak de breipennen weer op....


Van....
Genieten van de vers gemaakte broccolisoep...
Nee Willem,  daar word je niet dik van.... 
Ja Willem, wel als je er vier borden van neemt....
Je zit vol zeg je...?
Zo'n opgeblazen gevoel beweer je....?
Goh joh... hoe is het mogelijk na je vijfde bord....

Van....
Mijn vriendinnetje in nood....
Ik dacht het al te voelen...
Geen bericht is in ons geval altijd slecht bericht....
Maar even bellen dus...
En ja hoor... een stemmetje als een dood vogeltje...
Vakantie met schoonzoon en kleinkinderen niet doorgegaan omdat zijn vader ernstig ziek werd...
In plaats daarvan dus 4 dagen oppassen op de kleinkinderen...
Daarnaast nog een dwingeland van een buurtgenoot die haar voortdurend manipulerende liefdesappjes stuurt...
Dinnetje... ik kom eraan....

We hebben een heerlijke avond...
Thema's... hoe houden we de touwtjes van ons leven zoveel mogelijk in eigen hand....
Welke ramen openen als we deuren sluiten...
Hoe communiceer je op een liefdevolle manier terwijl toch je boodschap duidelijk overkomt...
En dan die prachtige foto van een familielid 1 minuut voor zijn te vroege dood... van twee hoofden die beschermend onder en over elkaar heen gebogen liggen en vier handen ineen gestrengeld....
Ik ben er stil van....
Zoiets intiems heb ik zelden gezien....
Lijden en liefde....
Liefdevolle dood.... loslaten terwijl je vasthoudt...
Ik ken ze allebei... de dood komt wellicht nooit op de juiste tijd.... maar zo jong is hij nog.... te jong om te sterven... en zij te jong om achter te blijven...
Zo'n hechte oprechte liefde....

Van....

En weer naar huis...
Weer dubbel en dwars beseffen hoe goed het is dat daar thuis in zijn stoel je liefde zit omringt door zijn vier honden...
Dat jakkes moment dat je je afvraagt wie van ons de eerste zal zijn en degene die dan over zal blijven...
En hoe je dan verder moet....

Van... geen leuke gedachte als besluit van de dag....
En toch... als ik aan die foto denk.... hoe daar liefde en leed hand in hand zo dicht ... zo troostend dicht tegen elkaar lagen... dan ben ik eigenijk alleen maar blij dat ik het heb mogen leren kennen.... dat rare fenomeen liefde en dat nog vreemdere fenomeen leven....!!!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten