donderdag 14 oktober 2021

14 oktober 2021


Dag van:
 Er schijnt ineens een groot licht door het donkere raam vanmorgen...
En soort super zoeklicht...
En het komt vanaf het water...
Maar probeer maar eens door je raam het donker in te kijken als je verblindt wordt door een helder wit licht....
Al snel ontdekken we toch wat het is...
Niet dat rond dwalende Zeegbos spook.... of die verdwaalde witte Lingenymf.... noch die engel met een boodschap waardoor we tot heilige plek geworden hadden kunnen zijn...
Zelfs niet die UFO waarvan je dacht dat die nooit zou komen...
Het is het schoonmaak waterbootje...
Twee maal per jaar komt die langs om de sloot te reinigen...
Te ontdoen van het teveel aan plantengroei of een moedwillig ontvreemde fiets....
Maar ook door storm te water geraakte tuinstoelen of bloempotten kom je tegen....
Alleen vandaag was hij wel heel vroeg...
Om kwart over zeven verscheen het lichtschijnsel in onze kamer....
Vandaar ook dat het even duurde voordat we van droom waanideeën in de ochtendrealiteit kwamen...
En helaas... vandaag kom ik weer zo laat thuis dat ik niet eens de schone sloot bij licht zal kunnen bewonderen....

Vandaag op school werken we over het beroep

verhuizer...
Het ontstaat zomaar spontaan als we ons ter plekke bedenken dat we wat willen verplaatsen in de klas....
En dat nog wel terwijl de inspecteur van onderwijs door de school loopt...
Hij moest eens weten....
En hij moet dus ook niet spontaan even ook onze klas komen bezoeken...
Alhoewel.... het wordt een ontzettend leuke les met over ijverige kleuter verhuizers...
Wat een sjouwers.... en wat een harde werkers.....
Net als de juffen overigens.....


En dan nog iets over boosheid.....
Eigenijk word ik nooit boos.....
Ik heb in mijn leven ervaren dat boosheid niks oplost en dingen juist erger maakt....
Dat het ook kan opluchten daar had ik geen weet van...
Als mijzelf onrecht wordt aangedaan dan keer ik in mezelf en wordt verdrietig....
Wordt een ander onrecht aangedaan dan krijg ik iets van vechtlust....
Maar zelden...zéér zelden.... zeg maar zo goed als nooit... word ik boos....
Willem heeft me één keer slechts in onze relatie écht boos gezien....
Dan ben je een vulkaan zei hij.....
Maar tja.... ik reed ook prompt mijn auto in de slip, tegen de stoeprand en een lantaarnpaal... gevolg deuken, krassen en een klapband.... ik nam de telefoon niet meer op.... en ik deed de deur in het slot....
(Gelukkig had Willem toen nog zo'n eigen huis in Doesburg)....
En we zijn nog steeds bij elkaar....

Maar de namiddag was ik dus boos...BÓÓÓÓÓS boos.....
"Vulkaan" zei Willem zachtjes en Babeth vluchtte al naar boven...
Willem zei wijselijk niks en bleef uit de buurt....
Ik geloof dat hij nog wel even naar buiten ging om te checken of mijn auto heel was....
Maar ondanks de 120 kilometer die mijn teller telde binnen en buiten de bebouwde kom en mijn trillende handen op het stuur, mankeerde de auto dit keer niks....
Slechts een paar opgeschoten jongeren in de Jumbo supermarkt kregen ervan langs omdat ze overal in elk gangpad en tegen ieder winkelend mens "koud he" liepen te roepen....
"Hebben jullie die ijsbeer daar soms gezien eikels" roep ik ze terug....

Furieus was ik dus... woedend... ziedend.....
Door één stomme opmerking....en door één onwetende sukkel die het beter dacht te weten.....
En iemand... niet ikzelf.... die daar de dupe van dreigt te worden....

BOOSHEID......

Wanneer ontstaat het?

We worden boos (of kwaad) in tal van situaties zoals:

-we voelen ons tekort gedaan
-er wordt ons onrecht aangedaan
-we worden ergens van beschuldigd wat onterecht is
-er wordt ons iets verweten wat niet klopt
-we worden genegeerd of gepasseerd door anderen
-er wordt misbruik van onze loyaliteit gemaakt
-de ander gaat over onze grenzen heen
-we worden achtergesteld of wellicht zelfs gepest
(Bron: Desteven)

Nou... er werd dus een ander onrecht aangedaan....
Ik voelde me niet gekend en niet gehoord....
Dus voelde ik me ook nog eens gepasseerd....

Gevoelens van irritatie lopen voor de boosheid uit. Vaak is boosheid  een opeenstapeling van irritaties, vertelt de theorie ons...
Klopt ook als een bus....
Verhaal op verhaal,  mening op mening, onkunde op onkunde,  onervarenheid op onervarenheid, vooroordeel op vooroordeel, blaaskaak op blaaskaak.... en vooral maar zelf buiten schot blijven....

Dat betekent dat je weinig controle over je emoties nog hebt. Of weer anders uitgedrukt: ‘je bent furieus’.
Duidelijk herkenbaar.... zelfs bijna de controle verliezen over je stuur in de auto zou ik er nog aan willen toevoegen...

Maar,....... volgens 'desteven' kunnen we ook leren van boosheid

Boosheid is een belangrijk instrument voor training en coaching. We noemen een paar leerdoelen:

-het toestaan en ervaren van de eigen gevoelens
-het uitspreken van gevoelens in plaats van: opkroppen van gevoelens
-leren om eigen grenzen aan te geven
-leren om eigen behoeften te ervaren

Uitspreken.... uitspreken?????
Pfieuw..... noem het uitschreeuwen....

Wat voor functie heeft boosheid of woede? 
Een betere vraag zou zijn: heeft boosheid een functie? Ons antwoord: jazeker, anders zou het niet bestaan. Boosheid heeft wel degelijk een functie. We noemen een paar functies van boosheid. 

- het is de kracht om ‘de ander uit je innerlijk te gooien’
- het heeft als functie om je integriteit te beschermen
- het zorgt dat je grenzen niet worden overschreden en ‘nee’ te zeggen tegen iets wat we als verkeerd ervaren


Nou oké... dat maakt me al een stuk rustiger...
Vooral die eerste...." om die ander uit je innerlijk te gooien"....

Dus Wampie's stappen...
- vol gas naar huis rijden...
- een paar jongeren in de supermarkt van repliek dienen
- de klep van de medicijnen robotautomaat bij de apotheek met een doodsklap dicht gooien...
- briesend je huis binnen stampen
- je goed voelen omdat iedereen maakt dat ie wegkomt
- je collega bellen om stoom af te blazen...
- koken zo snel als je nog nooit gedaan hebt
- zorgen dat je alles goed onderbouwd op papier hebt staan om een eventueel volgend gesprek in te gaan....
- dan je blog gaan schrijven en je woede aan het papier toevertrouwen....
- en dan zo snel mogelijk die ander uit je innerlijk gooien...
- gooien??????? SMIJTEN....!!!!!

Oeps nog niet helemaal gelukt geloof ik....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten