zondag 17 oktober 2021

17 oktober 2021


Dag van:
Ochtend merrie 1
Ochtend..... en ik word wakker met het beeld van een hijgende Wampie die net op tijd van haar werk in de kerk is aangekomen om te trouwen..... maar dan nog witte schoenen aan moet.....
Dat aan één voet die twee witte schoenen wel zitten..... maar ze die andere twee witte schoenen niet kan vinden voor die andere voet....
Terwijl ik achter de deur een briesende Willem hoor die zich afvraagt waarom ik zo lang op school bleef....

A) zijn dit nou die befaamde bruiloft nachtmerries waar men het over heeft....?
B) waarom zitten er in hemelsnaam twee schoenen aan elk van mijn voeten....?

Nou ben ik niet zo'n dromenverklaarster....
Meestal vergeet ik ze wel weer....
Maar jeetje.... over je trouwdag dromen.... het zal toch wel goed met me gaan....?
Dus wat doe ik....

A) ik kijk of ik niet de enige ben met dat soort nachtmerries of witte sluier dromen....
B) ik ga toch maar eens op zoek naar een verklaring...

En wat denk je.....?

Driekwart trouwend Nederland blijkt zich 's nachts in het onderbewuste bezig te houden met die ene GROTE verwachtingsvolle dag....
Ik ben dus niet de enige...
Dat lucht op....
En wat schetst mijn verbazing....
Er bestaan websites waarin uitleg gegeven wordt over tal van deze bruilofts dromen. ..
Maar tja.... de mijne staat er dus weer niet bij hè....
Behalve dan dat voeten symbool staan voor stabiliteit en ik dus mogelijk... misschien....... wie zal het zeggen... wel eens instabiel zou kunnen zijn....
Ikzelf sluit het momenteel niet uit....
Mijn eigen verklaring is dat ik het dus te druk heb met werken om me met een bruiloft bezig te houden...
Ik zal zelfs tot de laatste dag voor het trouwen nog door moeten werken....

En het wordt toch al zo'n krankzinnig jaar van alles nét op het nippertje...
Wist je dat de kerstvakantie pas begint op 24 december s middags...
Kweetniethoor..... maar wanneer moet onderwijs Nederland zijn kerstinkopen en boodschappen doen....?
Dat gepaard gaande met de wetenschap dat ik dus ook tot de dag voor mijn trouwen door werk, bezorgt me wel enige rilling....
Temeer ook omdat de trouwdag al om 10.00 uur gaat beginnen....
Ik denk dat ik me kaal scheer...... scheelt een kapper....
Ik gooi een zwarte sluier over m'n gezicht.... geen zorgen over make-up perikelen....
Sssssst... niet aan denken maar..... straks slaap ik helemaal niet meer........
Enfin..... tot zover twee paar schoenen... voor elk van mijn voeten een paar.....
Oh ja... en ze waren wit... witte gympies.....wil dat soms  ook nog wat zeggen....?


Ochtend merrie 2
Het kan namelijk nóg erger....
Bijvoorbeeld dat je je aanstaande echtgenoot vermoord vóór het huwelijk....
Het overkwam mij bijna vanmorgen...
Laat ik het zo zeggen.... het was maar goed dat mijn aanstaande al naar de kerk was om te gaan preken... en dat die kerk helemáál in Coevorden stond....
Ik kom namelijk beneden en voor de tweede keer in een week, liggen AL mijn bollen katoen als een doolhof of noem het escape room vol van die laserstralen waar je overheen en onderdoor moet,  door de kamer....
En.... ik.... weet.... één..... ding.... héééééél..... zeker......
IK HEB DIE MAND MET BOLLETJES ZOALS ELKE AVOND ÓÓK GISTERAVOND BUITEN BEREIK VAN HONDEN GEPLAATST!!!!!!!!......

Nou hoorde ik gisteravond toen ik al op bed lag de printer nog ratelen en dus moet mijn monsterlijke aanstaande mijn mand mét bolletjes weer van de veilige plek gehaald hebben en niet terug gezet hebben....

En de andere dader is ook bekend......
Ik raas... ik tier.... ik vloek... ik scheld.... en dat beest van een Benji kijkt bij elk woord dat ik zeg schuldbewuster naar die mand.....
Het loeder.....
Alleen de ergste dader zit dus nu veilig in de kerk..... heilige en dus veilige grond onder de voeten....
Met de moed de wanhoop probeer ik de kluwetjes ellende en doorgekauwde draden weer te ontrafelen en op te rollen tot ordentelijke bolletjes.....

Het is maar goed dat de visite die vandaag komt, twee lieftallige oudjes zijn én er eerder zijn dan mijn lieftallige losbol.... al blijft de wraak van mijn vriendelijke doch bloeddorstig glimlachende lippen af te lezen......

De visite vertrekt laat...

Ze zetten hun camper in Huissen neer....
Daar zullen ze 1 nachtje overnachten om morgen naar hun eigen Friesland te vertrekken....
Tot over twee weken roepen ze Willem nog na terwijl ze al met één been in hun camper staan.....
"Tot over twee weken???????".....
Willem kijkt ze niets begrijpend aan.....
"Ja... als je in Drachten komt preken".....
"Ik kom over twee weken helemaal niet preken!"....
"Nou dat staat anders wel in het kerkblad"....
Willem raakt in paniek..... wat heeft hij over het hoofd gezien...
Hij heeft immers elke zondag nu preken en juist die zondag zou hij vrij zijn....
Maar inderdaad.... met grote letters staat er dat dominee Lindeman op 31 oktober zal voorgaan....
En één ding weet ik zeker... hij heeft geen nieuwe preek voor handen... en de week vóór de 31ste zitten WIJ! in Parijs....
Zo hopla.... mijn wraakzuchtige glimlach groeit.... dat wordt ploeteren voor Willem aankomende week....
Preek voor zondag voorbereiden en een nieuwe schrijven voor de zondag daarop....
En denk daar nou niet lichtzinnig over want preken maken is een hels karwei...
Dat betekent 10 naslagwerken op tafel... liedboeken ernaast...... 
Van alles rond 1 thema of onderwerp opzoeken.....
Schrijven, schrijven schrijven (en Willem doet alles met de hand)....
Dan de liturgie en de PowerPoint nog.....
(Voor dat laatste zal ik wel weer ingehuurd worden)...
Als laatste volgt dan de fase van ofwel instuderen en eigen maken.....

Ik geloof dat ik mijn wraak die ik vanmorgen in gedachten had maar laat zitten.....
God straft immers meteen.... of in ieder geval een paar uur later..... zo blijkt....
Ik laat dus het oordeel maar aan Hem over....

Maar......euh......mag er dan op z'n minst voor vannacht nog wel een flinke nachtmerrie bij lieve God....?!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten