vrijdag 22 oktober 2021

22 oktober 2021


Dag van:
Vakantieeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!
En eigenijk wou ik het daarbij maar laten....hahahahahaha.....

Maar ach,  dat zou wel een heel korte blog worden....
En of je daar nou op zit te wachten...??!!

Er was alleen vandaag zoveel triest nieuws....
Een acteur die zijn regisseuse per ongeluk dood schiet op de set tijdens een opname van een Western...
En de hele avond op de media daar dezelfde discussies en uitleg over....
En wij die dus nu toch echt ervan overtuigd moeten zijn dat zoiets in Nederland éééécht niet kan gebeuren...
Waarop ik denk... in Amerika wel en in Nederland niet???....

En ach... Bernard Haitink overleden....
Hij was al dirigent voordat ik geboren was....
Maar ik groeide op met klassieke muziek...
Het schalde vroeger uit de pickup hoorn....
Stapels en stapels lp's met klassieke muziek draaide mijn vader....
Haitink heb ik menig maal live gezien in het concertgebouw.... niet alleen in Nederland maar ook in Wenen en Londen....

Oh jakkes nee... ik vind niet alle klassieke muziek

mooi...
Ik vind de muziek van Bach knap.... maar niet mooi...
Ik word er somber van....
Ik ben meer een Mozart en Beethoven type....Grieg....Chopin.....Hayden.... Strauss....Verdi.... ook schitterend....
Het jaarlijkse nieuwjaarsconcert zal ik dan ook nooit missen hoe laat ik ook naar bed ging met oud en nieuw....
En ook bij het grachtenconcert zit ik op het puntje van mijn stoel....
Wat heb ik trouwens genoten van dat programma waar ze de beste dirigent zochten uit dirigenten zonder ervaring....

Een dirigent leidt niet alleen een orkest, koor of ander ensemble in de uitvoering van een muziekstuk...... 
Een dirigent geeft de maat aan, wijst het orkest op details en is bovendien het artistieke geweten: hij draagt zorg voor de technisch goed afgewerkte uitvoering van de muziek en voor de samenhang en interpretatie......(wikipedia)

Wist je trouwens waarom dirigenten twee handen gebruiken????.....
Met de rechterhand wordt het tempo van de muziek aangegeven...... 
Hiermee bepaalt de dirigent hoe snel of hoe langzaam het orkest speelt....... 
Zo kan een dirigent het orkest steeds een beetje sneller of een beetje langzamer laten spelen...... 
Met de linkerhand geeft de dirigent de dynamiek aan (harder of zachter).


Het is maar een weetje.... dat je niet denkt dat hij voor niks met zijn handen staat te wapperen....

Acht minuten duurde het slotapplaus op het afscheids concert,  daarna verliet Haitink, na het langzaam sluiten van zijn map partituren,  met een aangedaan wuiven voor het allerlaatst de Grote Zaal......
Hij was toen 90... vandaag, 2 jaar later stierf hij....

Toevallig luisterde ik in de auto de afgelopen week de top 400 klassieke muziek...
Wist je dat je een stuk rustiger rijdt als je deze muziek luister valt me op....

Nou is klassieke muziek al heel oud natuurlijk...
Het het niet voor niks klassiek....
Het stamt al uit de tijd van hymnen en barok....
Maar meer heb ik met de klassieke muziek uit de periode van het classicisme.....
Die periode waar het ook eigenlijk de naam klassieke muziek aan ontleend....
Zeg maar de tijd vanaf 1750.... zo'n 210 jaar voor ik geboren werd ik de post hippie tijd.....
De meest bekende stukken neurie ik zo mee....

Weet je wat ook zo'n heimelijke geneugte van mij is...

Biografieën van componisten lezen....
Ook van kunstschilders als van Gogh en Rembrandt... maar oei wat heb ik toch Mozarts bio verslonden... 
Toen de film Amadeus uitkwam keek ik meteen drie achter elkaar....
Het genie Mozart... en zo triest gestorven....
Zouden er trouwens nog nazaten van hem leven??...
En zouden die ook zo begaafd muzikaal zijn??...
Dat zoeken we op....

De beroemde Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart kreeg zes kinderen, maar slechts twee van hen bereikten de volwassen leeftijd: Franz Xaver en Carl Thomas.....
Franz Xaver schreef enkele stukken en pianoconcerten en ging in de leer bij Salieri. Carl Thomas Mozart was echter een ander lot beschoren...... 
Op jongere leeftijd wilde Mozarts zoon een pianowinkel beginnen, maar dit werd hem uit het hoofd gepraat door Haydn die hem naar Milaan stuurde om er muziek te studeren.......
Mozarts zoon slaagde echter niet en eindigde zijn leven als ambtenaar....
Welke van de twee staat niet vermeld.... en wat de ander dan deed ook niet....
Of er nu nog familie leeft start ook al nergens vermeld....


Enfin...Haitink is niet meer...
Willem en ik hebben ons eerste ruzietje over de bruiloft...
Het moest er een keer van komen...
En ik luister voor de dertigste keer het heerlijke nummer van la valse d'Amelie.....
Om maar even in de stemming van Parijs te komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten