woensdag 20 oktober 2021

20 oktober 2021


Dag van:
 Och hemeltje.... het is vandaag de dag van de statistieken....
En als ik nou ergens niks mee heb dan zijn dat die dingen wel...
Behalve dan tijdens de verkiezingen... dan verslind ik die dingen...
Staafdiagrammetjes in allerlei kleurtjes als waren het van die dropstaafjes....
Ze torenen boven elkaar uit of staan zielig onderaan....
Maar verder.....
Ook de onderwijsstatistieken zeggen me weinig....
Nietszeggende momentopnametjes zijn het...
De volgende dag kan er alweer wat gebeurd zijn dat maakt dat het er weer heel anders uitziet....
Vandaag bijvoorbeeld nog.....
Er wordt een leerling opgehaald die getest moet worden...
Een uur hebben ze ervoor uitgetrokken...
Na een kwartier komt de leerling terug.... niet te testen....
Zit niet op een stoel.... loopt onrustig rond.... gilt.... gooit alles van tafel....
Tja... je zal de dag ervoor ook maar bloed moeten hebben laten prikken... en de week daarvoor in het ziekenhuis hebben gelegen....  de week daar weer voor naar een speciale behandelgroep zijn geweest... en dan nu in een kleine ruimte die je niet kent dingen moeten doen die je ook niet kent bij mensen die je niet kent en een camera op je gericht....
Tel uit je statistieken.....

Ik weet nog dat ik zo'n 20 jaar geleden die leerling in de klas had met het

fragiele X syndroom....
Dan heb je Gilles de la Tourette, ADHD en autisme ineen...
Super intelligent... sprak en las drie talen....
Pikte de lesstof oh zo snel op maar zijn gedrag was natuurlijk moeilijk....
Niet in de eerste plaats voor ons leerkrachten maar vooral ook voor zichzelf....
Papa was officier van justitie... mama was ook iets hoogs.... hoogbegaafd broertje... en thuis konden ze niks met hem... hij woonde dus in een tehuis....
Toen kwam die test.... vreemd kamertje... vreemde mensen... en een uitslag om van te huilen...
Je mag dus officieel die test nooit overdoen...
Maar op mijn dringende verzoek deden ze dat toch... alleen toen in de klas en bij mij op schoot......
En ja hoor... top score....
De uitslag werd alleen niet geldig verklaard....
Hoezo statistieken....

Maar oké.... op Wereld StatistiekDag hoef je zelf niets te berekenen of formules toe te passen op iets, maar je moet je even een dagje beseffen hoe belangrijk het is dat dergelijk werk door bepaalde mensen en organisaties wordt gedaan......


Statistieken zijn namelijk nodig om informatie over bijvoorbeeld de financiele of maatschappelijke status van een land of regio te berekenen  zo meldt de website...... 
Zo is bijvoorbeeld snel te zien of het gemiddeld bruto jaarinkomen hoog of te laag is...... alsof we dat niet weten als we goed om ons heenkijken naar de verschillen op de wereld..... ongelijkheid en oneerlijkheid troef zullen we maar zeggen...
Of dat er een bijzonder hoog babysterftecijfer ligt in een bepaalde regio...... vooral dat woord sterftecijfer.... verdriet is namelijk immers niet te meten.... dus houden we het maar bij sterftecijfertjes....
Maar met die informatie kunnen regeringen (en de Verenigde Naties) dus weer hele plannen bouwen om die cijfers op te krikken of juist terug te draaien.......
In wiens straatje, denk ik dan.....
Maar... ze noemen het belangrijk werk......

En in 2010 is om die reden de Internationale Dag Van De Statistiek (ook wel Wereld StatistiekDag) opgericht door de Statistiekafdeling van de Verenigde Naties (de United Nations Statistics Devision)......
Op 20 oktober vieren we vanaf nu ieder jaar deze dag, waaraan meer dan 130 landen meedoen......
Op de Dag laten statistiekbureaus (zoals in Nederland het CBS) zien wat ze nu eigenlijk doen......
Dat gebeurt vaak met niet zo heel spannende rapporten, en de Dag Van De Statistiek probeert hier dan nog iets spannends van te maken.

Dus bezoek ik die website van het CBS eens....

Kom maar op met dat spannende rapport....
Nou werkelijk..... als ik daar tot m'n pensioen zou moeten werken...... ik moet er niet aan denken....
Dat Nederland 17.5 miljoen inwoners telt is ook maar een cijfer van die dag dat er gemeten wordt op dat en dat tijdstip...
Op een gemiddelde dag in Nederland worden er 478 kinderen geboren. De jongens zijn met 245 tegen 233 iets in de meerderheid ten opzichte van de meisjes...... Elke dag komen er 8 tweelingen ter wereld.......
De bevolking groeit met 136 mensen per dag......
Even snel rekenen.... dan sterven er dus zo'n 342....
En nou ben ik verre van een wiskundig wonder....
Maar als dat zo is dan zouden we op den duur toch niemand overhouden en in de min raken....????
478 geboortes per dag... maar de bevolking groeit maar met 136..... ja.. dat is dan 342 doden....
Dat betekent 206 in de min....
Oké echt hè... ik haak nu al af....

Maar ik lees verder.... ik ben een doorzetter namelijk...
Lees ik vervolgens: "er zijn 8.6 mannen en 8.8 vrouwen in Nederland....
Hebben jullie mijn vorige stukje goed gelezen....??
Daar stond toch echt dat met 245 jongens tegen 233 meiden per dag die jongens in de meerderheid waren....
Hoe dan????????
Waar dan????????
Hoe zijn die 8.6 en 8.8 miljoen dan gemeten????....
Mis ik 0.2 transgenders of zo....????


Bijzonder om te zien vind ik dan wel weer dat het aantal alleenstaande mannen gezien hun leeftijd redelijk gelijk blijft....
Die zetten immers overal hun sloffen wel ergens onder de tafel....
Bij het aantal vrouwen ligt dat anders...
Hoe hoger de leeftijd, hoe meer vrouwen alleen wonen....
Ik word dan altijd nieuwsgierig naar de oorzaak of de reden daarvan....
Maar tja... die vind je in statistieken dus niet terug hè....
Daar hebben we weer hele andere mensen voor nodig....
Die waarschijnlijk ook hun eigen 'dag van' wel weer hebben....

Nou ja... tot slot gluur ik nog even bij de cijfers van gehuwden....
Ik bedoel... tja... het houd je toch bezig hè.....
Het aantal paren dat ongehuwd samenwoont is in de loop van de jaren toegenomen......
Op 1 januari 2021 waren er 1,08 miljoen ongehuwde stellen......
Yes... daar hoorden wij dus bij.....
Het aantal getrouwde stellen is groter.......
Begin 2021 waren dat er 3,23 miljoen........

Ach ja... statistieken... best leuk om eens zo'n website te bekijken hoor...
En mijn prognose..... zeg maar met een aan grote waarschijnlijkheid grenzend feit.... groeit het aantal gehuwden per 1 juli 2022 naar 3.23.0001 miljoen.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten