zaterdag 2 oktober 2021

2 oktober 2021


Dag van:
 Nou... deze blog hebben jullie aan Betsy te danken...
Was Bets er niet geweest... dan ik tijdelijk ook even niet meer....
Want van Willem moest ik het vooral niet hebben vanavond....
Klinkt wat warrig... geef ik toe....
Heeft enige uitleg nodig....
Maar... 
Zoals jullie gemerkt hebben... is de herfst begonnen...
En nou is aan het water wonen leuk... héél leuk zelfs.... het brengt echter beesten met zich mee....
Kriebelbeesten welteverstaan......
Heus... ik ben al over de grootste kriebelbeesten angsten heen gestapt.....
Ik laat me door muggen prikken... maar ik heb makkelijk praten want zodra een mug zijn steekding in mij prikt, heeft hij meteen zoiets van 'die is niet te vreten.... bloed staat stijf van de medicijnen... en nicotine....mot ik niet"...
Die mazzel heb ik dus....
Mijn enkels zijn de enige plek waar ik blijkbaar nog te pruimen ben want soms wil daar nog wel eens een bultje zitten....
Ik ga verder sprinkhanen, vliegen, wespen, slakken, kikkers en muizen te lijf.... en spinnen......euh.... nou ja.... oké... spinnetjes....
Had ik dat nou maar met spinnenwebben, dan zag ons huis er wat properder uit.... maar gek genoeg heb ik daar dus weer minder last van....
Ik ben ook geen killer.... ik jaag alleen weg..... behalve bij wespen dan....
Bij een wesp verander ik in een meedogenloze moordenaar.... soms zelfs nadat ik hen, in plaats van zij mij, flink getreiterd heb.... onder een glas vasthouden bijvoorbeeld....
Wat wespen betreft ben ik, als het even kan,  een seriemoordenaar..... een soort van Hannibal Lector.....

Maar.....

Aan het water heb je dus ook gróte insecten....
Lees: grote spinnen.....
Heeeeeeeele grote spinnen....
Voor Nederlandse begrippen dan hé....
Want ja... ik weet dat het erger kan....
En nou heb ik wel eens gehoord dat de mens zo'n 5 tot 8 spinnen per jaar eet in zijn slaap....
(Je zal maar vegetariër zijn).....
En nou wil het geval dat er vanavond zo'n loeigrote griezel (voor de tweede maal in 10 dagen).... zich op nog geen meter van mijn bed, op de muur bevindt....
Tien dagen geleden heb ik met een, volgens Willem,  afschuwelijke doodkreet, zelf zo'n spin van het leven beroofd....
Ik heb niet zulke grote glazen waar ik dat kreng in had kunnen doen om vervolgens buiten te zetten.....
Vanavond zit z'n familie, 1e of 2e graads, geen idee.... op diezelfde muur maar met meer afstand... namelijk boven in het hoekje....
En zo lang om daar bij te kunnen  ben ik niet.... 
Sterker nog... ik krimp zelfs tegenwoordig met de jaren....
Op een kruk krijg je mij allang niet meer...
Sinds mijn gekrompen toestand en dus de grond binnen handbereik, krijg je me nog niet eens op een krant of ik vind het al te hoog....
En dan nog.... boven mijn macht een spin vermorzelen daar voel ik mij niet toe geroepen....
Ik roep dus WILLEM!!!!!!!!! ze komen hun broertje, zusje, neefje, nichtje, kleinkind, weet ik veel.... vandaag zoeken....
Foute informatie....
Hij snapt het niet....
En terwijl het 8 potige kreng zich over mijn muur beweegt leg ik in ijltempo uit dat er een spin, gelijk het kaliber van de vorige keer, op mijn muur de marathon aan het beoefenen is....
Ik hoor Willem beneden zuchten....
In een overvolle kathedraal met een 1000 tal toeristen durft hij me ten huwelijk te vragen maar voor spinnen gaat hij liever ook een rondje om....
Het verschil tussen Willem en mij is dat hij zich vermand....
En daarom is dat woord ook uitgevonden....
Je kan je namelijk wel vermannen.... maar je kunt je niet vervrouwen.....
En ik ben zó blij met deze manlijke werkwoordkeuze ....

(Woensdag)

Mijn held durft wél op een kruk....
Heb ik vorige week de spin vermorzeld onder het dikste boek van Karin Slaughter dat er te vinden was..... mijn Willem heeft een tissue in zijn hand....
En ik zeg nog.... 'Willem daar bijt hij doorheen'.....
Willems hand reikt naar het hoekje op de muur..... hij haalt adem..... en met één beweging slaat hij zijn hand met tissue tegen de muur.....
Maar... in plaats van een vlek op de muur zie ik de spin in één run zijn marathon vervolgen naar mijn vloer, achter de mand waar de sloffen in zitten....
Weg spin.....
Weg ook Willem...... jemig kan die man ver springen...
De spin weet nu immers inmiddels van zijn plannen.... en bezint zich op een tegenactie.... denkt Willem....
En nu, vraag ik klagelijk......
Ik geloof nooit dat spinnen zo intelligent zijn om wraak acties te bedenken.....
Maar hier staakt toch Willems heldendaad.... en hij sust met weinig overtuigend stemgeluid dat de spin daar wel blijft zitten....
En nou ben ik een gelovig mens.... en naïef..... en misschien zelfs ook soms kop in het zand stekend..... maar deze wijsheid verkoop je mij niet.....

Met mijn oog om de haverklap van de sloffenmand naar mijn mobiel kijkend, lees ik in ieder geval wel dat het eten van spinnen in je slaap een fabeltje is....
Hallo meneer de uil.... daar ben ik blij mee.... maar dit betekent voor mij nog niet oogjes dicht en snaveltje toe.....
Echter daar komt Bets.....
Bets is een jager....jaagster zogezegd....
Dat is Bengel ook maar bij Bengel moet het ongedierte zo ongeveer voor haar gaan zitten wil ze actie ondernemen....
(10 dagen geleden)

Bets ruikt, hoort, ziet,  haar prooi op verre afstand...
Bets lijkt daar een zesde zintuig voor te hebben...
Niet alleen voor muizen, libelles, vliegen of muggen maar ook voor krengen op acht poten....
Zo loopt Bets nog vrolijk langs mijn bed... en zo.......
sluiphouding.... kop naar voren.... doodstil.... en....... pats.... poot richting sloffenmand....
En nog een keer.... dan haar kop erachter en... roetsj.... weg is Bets..... onder het bed....

Natuurlijk weet je nooit iets zeker....
En ik heb het ook niet gezien... al zat ik er bovenop met mijn snufferd...
Maar vanavond wil ik geloven dat ze hem had....
En dat ze een spin aan haar prooienkast mag toevoegen....




Of.......
Brrrrrrrr wat kriebelt daar........?????











Geen opmerkingen:

Een reactie posten