zaterdag 23 oktober 2021

23 oktober 2021


Dag van:
Het is nou eenmaal zo.... ik schijn niet op gewone mannen te vallen...
Gewoon in de zin van ongecompliceerd en gemiddeld makkelijk in de omgang....
Inmiddels ben ik erachter dat ik ook niet uit een gezin kom van twaalf in een dozijn maar uit one of a million....
Daar heb ik al genoeg over geschreven....
En nou heb je mensen die dan zeggen "nooit meer zo... dat ga ik anders aanpakken" en die komen dan ook thuis met een man of vrouw die in ieder geval níét op zijn of haar ouders lijkt...
Maar goed... je hebt ze ook die loyaal blijven blijkbaar.... en uit 8.6 miljoen Nederlanders van het manlijk geslacht die ene kiezen waar je een relatie mee begint waaraan je hard moet werken... zoals ik dus....
Voor zover daar dan al aan te werken valt...
En dat viel het dus niet die eerste keer....
Na 23 jaar uitzichtloos hard werken... volhouden... en blijven geloven... en hopen dat een narcistisch persoonlijkheidsstoornis verholpen kan worden door er liefde aan toe te voegen.... hield het op.....

En dan denk je...." dit gebeurt mij nooit meer"....
En dat doet het ook niet....
Maar..... een gewone man treffen lukte me ook niet....
Ik schijn uitdaging nodig te hebben in een relatie....
Alleen dit keer..... trof ik een wel heel bijzonder mens....
En hoe hard ik de verliefdheid ook probeerde tegen te gaan.... dit mens bleek veel te veel de moeite waard om te laten gaan....
En hoe harder ik het tegen ging, hoe volhardender hij werd....

Dit dus tot zover het intro....

Nu waar het om gaat....

Ik hoor zo vaak om me heen "oei, da's wel een lastigerd in de omgang hè, die Willem van jou"....
"En al die relaties van hem die stuk liepen... ben je niet bang?".....
En ja.... inderdaad... dat was ik best wel in het begin....
Totdat....

Niet in het minst was het lastig soms voor mij misschien... maar voor zichzelf was Willem ook geen makkelijk mens....
En hoe beter ik hem leerde kennen hoe meer ik besefte wat een bijzonder mens hij is....
En zo kwam ik erachter dat ik leefde met een hoog sensitief persoon....
En zo kwam hij er door mij achter dat er niks mis met hem was.... niks geen psychische narigheid maar gewoon een persoonlijkheidskenmerk.... aangeboren... genetisch bepaald.. en bij 15 tot 20% van zijn medemens ook aanwezig....
Niet zo raar dat hij dat niet eerder door had want die term bestaat nog niet zo lang....
Pas in 1996 hoorde men voor het eerst hiervan....

Hoogsensitiviteit of hooggevoeligheid is een intolerantie van het zenuwstelsel door het bovengemiddeld gevoelig zijn voor prikkels en signalen van buitenaf...... 
Hoogsensitiviteit maakt dat men de omgeving sterker aanvoelt dan gemiddeld en spanningen snel waarneemt.....
Willem voelt dus de dingen achter de dingen...
Hij voelt door... hij vraagt door... en komt zo dieper dan je wist dat je diep zat....
Het is trouwens iets anders dan spiritueel zijn hé....

Prikkels zoals muziek, geuren of elektromagnetische signalen komen meer aan, wat zich uit door sterke emotie en meer ruiken, horen en voelen dan anderen...... Spanningen tussen mensen of groepen worden aangevoeld......
Ze voelen bijvoorbeeld intuïtief aan als iemand iets nodig heeft en denken na over de manier waarop iemand het best benaderd kan worden......

Mensen die hoogsensitief zijn, zijn ook vaak creatiever  en in staat om meer non-verbale signalen op te pikken...... 
Ook merken ze details en foutjes op die anderen niet gezien hadden, doorzien ze sociale processen (bijvoorbeeld op de werkvloer) en zijn ze alert op gevaar.....
Keerzijde van de medaille is bijvoorbeeld dat ze eerder overprikkeld kunnen raken, dat ze het risico lopen  dingen te persoonlijk op te nemen of juist bij jou neerleggen en dat er mogelijk communicatieproblemen zijn met mensen die niet hoogsensitief zijn.......
Zeg ook maar... algeheel niet begrepen worden.... met van die blikken "daar heb je hem weer"....

Hoog sensitievelingen zijn dus eigenijk altijd bezig met de ander en de omgeving....
En wat ben ik dan blij dat wij elkaar op latere leeftijd leerde kennen....
Dat ik al iemand was....en niet meer zo gevormd moest worden.... want écht, je zou continu het gevoel kunnen krijgen afgewezen te worden of niet belangrijk en speciaal genoeg te zijn als partner.....
Hij is immers altijd bezig met anderen.....
Terwijl het enige dat een relatie met een hoog sensitief iemand tot een succes kan laten worden is dat je hem ruimte geeft te kunnen zijn wie hij is....
En...... ook niet geheel onbelangrijk....zelf je ruimte inneemt.... want anders sneeuw je inderdaad onder....
Ik denk... dat dat vooral pas lukt als je zelf al het nodige hebt meegemaakt en weet wie je bent..... en wat je waard bent.... terwijl je je natuurlijk altijd door ontwikkeld....

Vandaag las ik weer eens over HSP.....

Tuurlijk naar aanleiding van ons akkefietje gisteren over de bruiloft...
Vroeger zou ik het niet in mijn hoofd gehaald hebben om voor mezelf op te komen...
Dat is bij Willem gelukkig anders....
Ik leerde mezelf te zeggen wat ik wil en hij geeft me die ruimte...
(Het is dus heus niet alleen kommer en kwel met zo'n HSP'er)....

Het eerst dat ik dacht toen ik de tips las was "dat is duidelijk geschreven door iemand die NIET met een HSP'er leeft..... maar hem slechts leuk en goedbedoeld in kaart gebracht heeft..."

Zo staat er:
Accepteer dat er een verschil is en dat de ene relatie niet hetzelfde is als de andere.....
Dat klopt.....maar ze schrijven er ook bij....:
...... dat andere stellen die drie keer per jaar met vakantie gaan, een druk sociaal leven hebben, een paar kinderen en ook nog een fulltime baan hebben. Maar het is nou eenmaal zo dat iemand die hooggevoelig is die druk niet aankan.
Accepteer dat het bij jullie anders gaat, niet slechter of beter. Bij jullie zijn de gesprekken waarschijnlijk veel dieper, jullie innerlijke leven is waarschijnlijk veel intenser.
Dat laatste klopt als een bus....
Onze gesprekken gaan diep... héél diep... en het leven is intens.... alles wordt door gehaald wat erin zit... en nog meer....
Maar wat die druk betreft.....
Willem gaat juist nu graag nieuwe uitdagingen aan...
We reizen wat af samen...
Willem heeft een mega sociaal leven....
En die druk kan hij goed aan.... tot op een gegeven moment... en dan moppert hij ja... of laat ineens mij alles overnemen en doen.... of.... vindt andere dingen gewoon niet belangrijk....
En nee.... hij heeft zoveel over voor zijn omgeving dat hij mij inderdaad soms niet ziet.... maar..... als hij mij dan weer ziet... omdat ik hem weer even terug op aarde help... dan is het intenser dan intens....

En dit klopt dan weer wel....
Als een HSP’er zegt dat het genoeg is, dan is het genoeg. Ook als je als niet-HSP’er het idee hebt dat jullie nog best een uurtje op dat feestje kunnen blijven of nog een afspraak kunnen maken. Een HSP’er wordt overgestimuleerd en heeft tijd nodig om alle prikkels en indrukken te verwerken.
En dat kan natuurlijk best wel eens lastig zijn als jij net iets samen wil ondernemen....
Tja... dat zul je dan in je eentje moeten doen of met een vriendin...
En soms komt het ook voor dat hij juist langer op een feestje wil blijven... omdat het zo goed voelt....
Goeie tip van mij uit eigen ervaring.... ga allebei met je eigen auto.....!
Oh ja... en communiceer.... zoek naar een compromis...


Erken dat een HSP’er vaker tijd voor zichzelf nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Een HSP’er is graag alleen en beleeft er heel wat deugd aan om zich terug te trekken. Als partner kan jij je daarin afgewezen voelen, maar je moet weten dat de HSP’er dit gewoon echt even nodig heeft. Neem dit dus niet persoonlijk op.

Klopt als een bus....
Je zou zelfs kunnen denken of zeggen dat HSP’ers af en toe behoorlijk egoïstisch kunnen overkomen...
En het komt vaak op een tijdstip dat jij nou juist even zin hebt in een momentje samen.... of wat anders in gedachten had dan hij...
Dat is dan even slikken....

Besef dat er niks mis is met hooggevoeligheid. Het zelfvertrouwen kan namelijk enorm verminderen als iemand telkens zegt dat er ‘iets mis met je is’. Leg de nadruk op de positieve dingen, bijzondere dingen van hooggevoelig zijn. Zich inleven in de situatie van anderen of sfeer brengen kan iemand die hooggevoelig is als de beste!

Maar zeg het niet te vaak hahaha... want als je Willem heet kun je ook aardig over het paard getild worden...
Hij is al zo graag het middelpunt... heeft geldingsdrang... en dat heeft niks te maken met HSP'er zijn maar wordt er wel door versterkt.....
Gelukkig weet ik ook dat hij zich vaak niet begrepen voelt... en ook inderdaad vaak niet begrepen wordt.... en dat daar die geldingsdrang vandaan komt....
Soms 'ondertitel' ik hem dan ook maar naar anderen....

Hooggevoelige partners hebben een hekel aan ruzies

omdat het voor overprikkeling zorgt. Ze proberen dus conflicten te vermijden, waardoor de relatie kan verslechteren als zaken onbesproken blijven. De vinger op de zere plek leggen kunnen mensen die hooggevoelig zijn heel erg goed, alleen zijn ze wel bang voor ruzie. 

Oh yeahhhhh.... hij is niet blij met ruzie...
Vooral niet als je je terugtrekt en niks zegt... of zelf even tijd nodig hebt te voelen wat je voelt...
En probeert maar niks te verbergen want hij voelt toch alles....
Maar aaaaargggggg wat is het irritant als hij allang die vinger op die zere plek gelegd heeft terwijl jij daar nog niet bent.... en dan dus even later moet zeggen "je hebt gelijk schat"....
Dat wil je immers niet.... zeker niet als je een conflict hebt....
Ik hou dus altijd m'n kop erbij.... en dat gevoel...
En het heerlijkste van Willem is dan dat hij óók kan zeggen.... ik snap jou.... je hebt (dit keer) gelijk....

Zoals gisteren... toen hij de hele bruiloft al uitgedacht had... op z'n Willems....
En ik hem toen toch even erop wees dat we met z'n tweeën trouwen.... en het dus geen one man Willem show gaat worden....
Maar.... juist omdat wij in staat zijn elkaar ruimte te geven en elkaar kunnen laten zijn wie we zijn... de bruiloft díé dingen dit keer uit te laten stralen die we vooral samen zijn.... en die we samen voelen....


Tja....
Soms kan het dus lastig zijn om een relatie te hebben met iemand die zo hooggevoelig is, maar het vermogen om  zo diep lief te hebben maakt veel goed......
Een hooggevoelig persoon als Willem zal nooit bewust kwetsen.....
Hij geeft juist ook het gevoel dat je geliefd bent en dat je er mag zijn....... als je het maar leert zien....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten