zondag 19 juni 2022

19 juni 2022


Dag van:
 Wat het is, geen idee, maar ik droom de raarste dromen de laatste tijd...
Examen moeten doen dat persé op oranje papier geschreven moet worden maar het oranje papier dat op is en je dus zakt...
Mijn kat die dood is maar weer levend wordt door een val uit de doos en nog maar één poot heeft.....en ratten die zijn wonden aanvreten...
Horror dromen dus die je midden in de nacht dan weer doen wakker schrikken...met iets van 'gelukkig het was maar een droom'....maar ondertussen zit je wel met dat rot gevoel....

Een droom is een opeenvolging van beelden, gedachten, emoties en gevoelens die zich gewoonlijk onvrijwillig in je geest voordoen gedurende bepaalde fasen van de slaap.....
Nou...zulke dingen zijn inderdaad behoorlijk onvrijwillig....

Wat dromen precies zijn en waar dromen voor dienen is nog grotendeels onbekend, ondanks dat ze al eeuwen onderwerp zijn geweest van wetenschappelijke, filosofische en religieuze aandacht.....
De wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen en interpreteren van dromen heet oneirologie.....
Ik weet niet eens hoe je dat woord mooi  uit moet spreken...

Dromen komen hoofdzakelijk voor tijdens

de remslaap (rapid-eye-movement): een slaapstadium waarin de hersenen een grote activiteit vertonen, vergelijkbaar met hersenactiviteit van overdag.......
Waar slaap ik eigenlijk nog voor denk ik dan....

Sommige dromen kunnen ook voorkomen tijdens andere stadia van de slaap, maar deze dromen zijn vaak minder levendig en raken snel uit de herinnering......
De lengte van een droom kan enorm variëren; sommigen duren een aantal seconden, anderen wel 20-30 minuten.....
En dat vind ik dan weer zo frappant hè....
Hoe is het mogelijk dat ik een heel etmaal in 20 minuten kan dromen....
Als dat nou in het gewone leven kon dan had ik veel meer tijd over voor een heleboel dingen...
Dát zou even stress verminderend werken voor de mensheid....

Een mens droomt gedurende zijn leven bij benadering zes jaar lang, wat overeenkomt met ongeveer twee uur per nacht.
Zes jaar lang van je leven dromen....
Normaliter zou ik zeggen wat een heerlijkheid....maar nu na twee nachten horror dromen, denk ik dat iets genuanceerder over.....
Mag het misschien ook dagdromen zijn....die van mij zijn namelijk een stuk vriendelijker dan de nachtelijke....


Freud zag dromen als exposities van iemands diepste verlangens en angsten, vaak met betrekking tot verdrongen jeugdherinneringen, obsessies en seksualiteit.
Nou kan ik me bij dat laatste in combinatie met de droom van mijn kat met 1 poot iets bij voorstellen maar jakkes zeg....hou op.....dat gaat wel heel ver....
En zoveel kom ik nou ook weer niet te kort....

In De droomduiding (1899) ontwikkelde Freud een techniek om dromen psychologisch te interpreteren en hij stelde een reeks richtlijnen op om de symbolen en motieven in onze dromen te begrijpen......
Ook later in de twintigste eeuw werden dromen gezien als een verbinding met het onderbewustzijn.
En ik gedurende de dag maar druk zijn met mijn onderstroom te voelen want dat is volgens Willem, het gevoelsmens bij uitstek, toch oh zo belangrijk....
Je zou zeggen dat ik mijn dromen daar niet voor nodig heb...
En toch komen die krengen toch ergens vandaan...

Gebleken is dat je vaak droomt over

dingen die je overdag heeft meegemaakt.....
Dit wordt dan de dagrest genoemd..... Dromen zouden helpen de gebeurtenissen te verwerken......
Nou probeert ik me de dag van gisteren naargeestig boven te halen maar ik kan me noch oranje papier, nog een rat bij mijn kat herinneren....
Zelfs niet iets dat daar maar even op lijkt...

In een droom zou je ook nieuwe ideeën kunnen opdoen omdat de hersenen 's nachts totaal anders denken dan overdag, onlogisch en associatief.....
Met dat onlogisch kan ik dan wel weer wat...
Ik droom ook de tuin van vrienden bij het huis van mijn oma in de straat van ons, in de stad van mijn kinderen....


Dromen brengen oude zaken met nieuwe in verband met elkaar op een manier die bij wakkere toestand niet bedacht zou worden.....
Ja, die begreep ik al....
Dromen kunnen ook voortkomen uit diepe verlangens......

Een geheel andere theorie van de droom is gebaseerd op de fysiologie van de hersenen en is afkomstig van Hobson en McCarley.....
Deze theorie is bekend geworden als de 'activatiesynthesetheorie'.....
In het kort komt deze theorie erop neer dat er tijdens je remslaap in de hersenen gebieden worden geactiveerd die in de waaktoestand alleen actief zijn als zij visuele indrukken uit de omgeving ontvangen.....
Tijdens de slaap ontbreekt deze input, tja, klinkt logisch want ik slaap met mijn ogen dicht....en probeert het rationele brein de chaotische belevingen in de hersenen tot een enigszins samenhangend verhaal samen te smeden.....

Met deze theorie kan ik wel wat...
Ik snap alleen niet waarom het zo werkt...
Laat dat waar ik visueel tot mij naam overdag toch gewoon staan en bedenk s nachts wat gezelligers....
Iets met kabouters en goede feeën of zo....en af en toe een keer een reis om het spannend te houden...

Er lijkt een trend te zijn dat mensen intensiever dromen tijdens stressvolle tijden....
Aha...daar komt de echte logica...

Maar ach weet je....zolang ik nog niet over mislukte huwelijken droom.....
De ratten mijn jurk niet opvreten, Willem met beide zijn poten op de grond blijft staan en de kleur van ons trouwboekje beige blijft....
Even afkloppen hoor...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten