zaterdag 18 juni 2022

18 juni 2022


Dag van:
Vandaag hou ik me weer keurig aan alle afspraken...
En ja...het zit warm zo'n orthese maar toch is het goed te doen...
Grootste nadeel is dat als je in de zon zit, alles bruin wordt behalve dat stuk dat in blauw zit ingepakt...
 
Ik merk dat rust me ook niet heel erg goed doet...
Ik krijg er een oppervlakkige ademhaling van...
En oppervlakkige ademhaling zorgt op zijn beurt weer voor hyperventilatie...
En hyperventilatie maakt duizelig en geeft je het gevoel flauw te vallen....
Gisteren nergens last van maar vandaag, tijdens absoluut niks doen, dus wel....

Ik loop stuk op mijn haakwerk

dekentje....bestelling van een moeder van een oud leerling.... 
Maar de dochter van Willem biedt uitkomst...
Net als ik denk 'hoe nu verder' steekt ze haar neus om de hoek van de deur....vervroegd bezoekje voor Vaderdag omdat ze morgen moet werken....
Ze steekt haar hand uit waar iets in een mooi pakpapier met smileys inzit....
En kijk....een haakblad....
"Omdat je zo'n pechvogel bent", zegt ze er nog bij...
En in dat haakblad een patroon wat ik dus meteen kan toepassen...
Super lief en een top cadeautje dus...
Heel soms is pechvogel zijn dus nog niet zo erg....en ik ga meteen aan de slag....

Ook Willem wordt verwend...
Wat een gave mok met foto's van hen beide uit alle jaren vaderschap...
Willem is oprecht ontroerd....


De twee gaan uit eten...en zelf maak ik een heerlijk uiensoepje (vers)....
Waarschijnlijk heeft Willem daar dan de last van vanavond, maar goed met het quotum haring dat hij zal wegwerken dat in de wereldkeuken zal het wel tegen elkaar op gaan...
Qua winden laten hè...ik ga ervanuit dat jullie dat al begrepen...

Een windje is gas dat via de anus, het

lichaam verlaat.....
Het laten van een wind heeft een typisch geluid en meestal ook een vieze geur.... Andere zoogdieren maar ook vissen, vogels en zelfs insecten kunnen winden laten.....
Ik heb ze van de honden wel degelijk al eens geroken maar ik moet zeggen....er vliegen hier veel insecten omdat je aan het water woont....maar een vliegen, libelle of muggenscheet....nee die rook ik nimmer nog....

Van het drinken van cola gaan sommige mensen ontzettend winden laten...
Ik heb dat dus niet....
Ik moet er weer enorm van boeren...
En gelukkig komt dat maar zelden voor want ik lust eigenlijk geen priklimonade....
Maar het komt dus doordat in de cola bubbeltjes gas zit....
Dat gas komt in ons lichaam, omdat wij het inslikken.....
In onze darmen zitten bacteriën en gisten die ons helpen voedsel af te breken, zodat wij er energie uit kunnen halen om dingen te doen.....
En nou doe ik niks dus ik vrees voor een ophoping van heb ik jou daar....
Maar oké....
Door die afbraak van voedsel ontstaat er gas, net zoals in een fabriek.....
Het gas gaat door een soort van schoorsteen, de anus dus, naar buiten..... Het gas verlaat het lichaam als er teveel gas in het lichaam is.....
Daarom kun je ook kramp in je buik krijgen als je een windje ophoudt: het gas kan niet weg......
Ik voel hier een dilemma opkomen....


Sommige soorten van voedsel produceren bij die afbraak meer gas dan andere..... Daarom maakt de ene mens een halve liter gas en tien windjes en de andere mens anderhalve liter en vijfentwintig windjes per dag......
Dat ligt dus soms aan wat je eet.....
Nou ik kom never nooit aan die tien per dag....laat staan aan vijfentwintig...
Behalve.....als ik uien eet dus...

Als men uien eet, wordt bij de vertering van die uien in de darmen meer gas gemaakt als bijproduct dan bij sommige andere groenten.....
Dat komt omdat er een bepaald stofje inzit, genaamd inuline, dat de chemische reactie heftiger maakt......
En dan is er dus een grotere gasexplosie en dat moet eruit.....
Ook het eten van bijvoorbeeld kool heeft deze bijwerking.....
Er zijn dan weer andere soorten van voedsel die de chemische reactie verminderen zoals brood en aardappelen. Daar krijg je dus minder windjes van.

Ik vind het een heldere uitleg...

Als toevoeging zou ik erbij Willem vermelden dat ik nu reeds aan een hoeveelheid winden van ongeveer veertig zit....
Het is een concert van heb ik jou daar wat mijn billen verlaat...
Een kakafoni van hoge en lage, lange en korte tonen....waar inmiddels, toen de teller op dertig stond, de geur wel vanaf is...

Enfin, aldus dit helder betoog...
Waar moet je het anders over hebben als je de hele dag op je luie gat zit ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten