donderdag 23 juni 2022

23 juni 2022


Dag van: 
Ja, ja....ik heb het net als jullie bloedje benauwd...
Het is heet, het is klam en niet echt aangenaam, maar als je maar niet teveel beweegt dan is het nog wel te doen...

Ik beweeg dus maar weinig...
Alsof ik dat al niet deed zullen we maar zeggen....
Maar mij hoor je niet....

Willem hoor je des te beter....
Puf....zucht....hijg....nog een puf.....lange zucht....
"Oh wat is het heet....heb jij het ook zo heet?"....
Puf, zucht, lange puf....
"Ik ga douchen"....

Willem komt beneden... In zijn onderbroek...
"Och wat heb ik het heet na dat douchen"...
Zucht, pffft.....hijg.....
" Veel te heet om te douchen"....
Je had de kraan ook wat lauwer kunnen zetten schat....
Ik weet namelijk dat Willem op z'n heetst doucht totdat het stoom uit z'n oren komt want ik moet, als ik na hem douch, de temperatuur knop een aanzienlijk stuk lager draaien.....

"En m'n haar zit niet... Ik heb er teveel gel

in gedaan".....
Och, och.... Willem en z'n haren....dat hangt nauw hoor.....dat moet op de juiste lengte en dan rekent hij precies uit wanneer hij naar de kapper moet en er zo en zoveel af moet zodat de gel zijn haren nog net rechtop laat staan....
Zonder gel geen Willem....

We hebben vandaag niet eens zin in goede gesprekken...
Te warm....
Nou ja....eventjes dan...
Als Willem namelijk een nieuwe preek voorbereid gaan daar dagen van zoektochten in boeken en kranten en tijdschriften aan vooraf....
Gaan daar overal en bij iedereen gesprekken aan vooraf...
En dit keer wil hij preken over verwachtingen....
Iets met Johannes die meer van God verwacht had of zo...
Het werkt andersom...
Er is niet eerst een schriftlezing en dan het verhaal eromheen...
Nee, nee... Willem heeft ineens een ingeving....dit keer bij het programma 'het grote hokjes experiment' dus....dat triggerde hem nu....dan gaat hij op onderzoek uit bij de mensen....allerlei mensen....hij leest...hij zoekt....en dan pas komt daar een bijbeltekst bij....
Het moet bij de mensen leven en vandaan komen zegt Willem altijd....
En dus hebben we het er even over dat hoop en verwachting zo dicht bij elkaar liggen...

Hoop is een positief gevoel dat van binnenuit ontstaat......
Het houdt verband met iemands verlangen dat er iets zou gebeuren.....

Verwachting is ook een soortgelijke wens, maar in tegenstelling tot hoop, zijn de meeste verwachtingen afhankelijk van anderen om te worden vervuld......
Ja maar je kan toch ook hopen dat iemand......
Nee, dan is het dus verwachten dat iemand....
Hoop en verwachtingen houden verband met zeer persoonlijke gevoelens van een mens.....
Beide worden door elk individu ervaren.....
In veel van de woordenboeken worden beide gebruikt om de definities van elkaar te definiëren......
Beide zijn echter verschillend van elkaar in context tot persoonlijke gevoelens......
Hoop heeft alles te maken met de verbeelding van het waarschijnlijke, terwijl verwachting soms gaat over de verbeelding van het onwaarschijnlijke..... Verwachting geeft jou de controle, terwijl hoop het aan het toeval of waarschijnlijkheid overlaat.....
Nou ja, een hele ontrafeling dus...

Dan rond een uur of zes kleurt de lucht

donker...
Willem is al naar de kerk...
Hij eet daar....'ronde tafel maaltijden' zoals dat heet.....
Katholiek en protestants samen aan tafel...
Willem zorgde voor het toetje...
Toch jammer dat loempia's en kippenpoten niet tot de categorie toetjes behoren...
Het werd dus gewoon halfvolle joghurt met een blik vruchten...
Wat dat betreft heb ik toch zo'n originele man....niet dus....

De lucht kleurt donker....
En dan voel ik druppels...
De tuinkussens....strompel, strompel.... NAT....
De wind komt opzetten....
De parasol.....strompel, strompel....lukt niet....nog een poging...dicht... ZEIKNAT....
De lucht kleurt helder....
Onweer....en wat voor onweer...het knalt, het rommelt, de lucht lijkt te scheuren....het knettert....het dondert....
En ineens is het weer over....


Ik steek mijn neus door de tuindeur...
Afgekoeld is het niet echt...
Maar och, och moet je die lavendel toch eens ruiken.....en die jasmijn....
Hoe lekker is dat....

Net als Willem thuis komt kleurt alles weer donker en begint het natuur schouwspel opnieuw....
En Willem die nog twijfelt of hij even met de honden uit zal gaan is direct alle twijfel kwijt bij een flits en een mega knal....inslag.....
Nu rommelt het aan een stuk door....
En het is donker....alsof er gisteren geen langste dag heeft bestaan....

Als dat vrijdag 1 Juli maar goed gaat....
Ik HOOP het wel maar ik VERWACHT het niet....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten