vrijdag 14 april 2023

14 april 2023


Dag van:
 Wat kan een mens toch op het verkeerde been gezet worden....
Ik hoor vandaag over de dag van de stilte....
Nou heb ik niet bepaald mijn plannen gericht op dit thema van de dag....
Integendeel zelfs...
Ik heb een lunchafspraak met mijn zus en de ervaring leert ons dat zo'n afspraak nou niet bepaald in stilte plaatsvind....
En ook Willem heeft al het hoogste woord want ook hij heeft een lunchafspraak maar dan met een van zijn dochters....
Toch ben ik van plan om vandaag stiltes in te bouwen neem ik me voor....
Heerlijk aan ons watertje op de vlonder in de zon....
Maar dan...... ontdek ik wat er bedoeld wordt met die dag van de stilte vandaag....

Internationale Dag van de Stilte heeft een nogal geheel andere achtergrond dan ook dacht: het gaat hier namelijk om het zwijgen van slachtoffers van pesten......

Het doel van de Dag, zo zeggen de makers zelf, is het wereldwijd veiliger maken van scholen, door voorlichting over pesten te geven, zodat niemand zich onveilig voelt op school.....
Ieder jaar groeit het aantal mensen dat mee doet aan de Dag, en ook instanties, scholen en leerlingen maken steeds vaker een vuist tegen pesten......
Het is een soort 'grote broer' van de Landelijke Dag tegen Pesten die ook in april wordt gehouden......
En hoewel er in Nederland meer activiteiten zullen zijn op de landelijke Dag, is deze Dag toch internationaal bekender.

Ik moet alleen zeggen...en dat op deze dag nog wel....en begrijp me dan niet verkeerd....dat ik niet zo'n rotsvast vertrouwen heb in het feit dat we ooit pesten eronder zullen krijgen....

Pesten is immers van alle tijden....
Ook toen ik klein was, of mijn ouders en grootouders en vast dáárvoor ook al, kwam pesten al voor ...
Ja, de gevolgen zijn groot....pesten is iets vreselijks....
Ja, het verdient de aandacht en zeker ook dat kennis erover verspreid wordt....
Maar het zal vrees ik nooit helemaal uitgeroeid worden....

Pesten is een natuurlijk fenomeen, dat niet alleen bij mensen maar zelfs ook bij dieren voorkomt.....
Vanuit die evolutionaire gedachte is pesten vooral een manier om sociale status in een groep te verkrijgen of te versterken......
Bij leerlingen zijn dit dingen als grotere populariteit, meer vriendschappen en meer feestjes waarop je uitgenodigd wordt.....
Pesten is een manier voor leerlingen om te experimenteren met sociale vaardigheden en deze te toetsen in welke omgeving welk gedrag wel en niet acceptabel is.....
Aangezien kinderen veel tijd doorbrengen op school is dit een logische plek om te oefenen.....

Door samen te werken maar ook door conflicten leren kinderen met vallen en opstaan hoe ze zich moeten gedragen.....
Je hoop is alleen natuurlijk wel gericht  dat positief gedrag wordt aangeleerd binnen de klasgroep, en negatief gedrag zoals pesten uitdooft in plaats van bekrachtigd wordt door de groep......wat soms lukt en soms ook niet....
Ook wordt er gezegd dat gepestte leerlingen gewoon raar zijn waarmee waarschijnlijk 'anders' bedoelt wordt...
En regelmatig zie je dat er gepest wordt omdat de pester met zichzelf in de knel zit....

Hoe dan ook pesten is nooit goed.....
En we kunnen een heleboel doen om het te verminderen, te voorkomen of tegen te gaan ...
En gelukkig bestaat er de wereld aan artikelen, protocollen, onderzoeken enz...waar we van kunnen leren of er gebruik van kunnen maken....
Maar het zal dus, ben ik bang, iets blijven van alle tijden...
Laten we alleen zorgen dat we er snel bij zijn en het dus ook eerder leren signaleren....zodat we erger voorkomen...


De dag van de stilte....tjonge wat een andere invulling dan ik in mijn gedachten had...

Vandaag echter maar eens naar de stad....
Ik kom er eigenlijk nooit....alleen voor bijzondere afspraken...
Een parkeerplek zoeken is al een ellende....
Zeker als er markt is zoals vandaag....
Maar met een dosis geduld....zeg maar een kwartier....rijdt er dan iemand weg nét als ik na, voor de zesde keer een rondje, aan kom rijden....
En als je dan eenmaal over die markt slentert is je leed ook weer snel geleden....

Ik kom alleen natuurlijk niet voor die markt maar voor mij zus en de lunch...
Deze nuttigen we bij Dudok....

Er valt veel bij te kletsen over de kinderen, werk en andere dingen....
En de gerookte zalm op het oerbrood smaakt heerlijk....
We zijn twee en een half uur verder als we ook nog even een boekwinkel opzoeken maar daarna is het toch de hoogste tijd om te zorgen dat de parkeerboete uitblijft....
Op naar huis...naar de vlonder...naar de stilte die eigenlijk ook geen stilte is met het gesnater en getjilp om me heen ...
Maar wel een onnoemelijke rust na de hectiek van de grote stad....



Niets is sterker
Dan de stilte
Niets heeft zoveel kracht
Als het zwijgen van de nacht
Niets is sterker
Dan de stilte
Niets is sterker dan het woord
Dat niemand hoort
Kom hier bij me, hou me vast
En vraag niet wat ik voel
Woorden zeggen veel te vaak
Wat ik niet bedoel
(Stef Bos)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten