vrijdag 21 april 2023

21 april 2023


Dag van:
Mijn tweede kleindochter jarig....
Mijn Schotse kleindochter....
Die dame met die vroegtijdige start....
Maar.....

Al er ergens op de wereld
Een compleet zichzelve
Ikke loopt
Dan is het in ons leven
Ze hebben haar Britt gedoopt

Ze is best wel eens onzeker
Oh ja dat komt
Ook wel eens voor
Maar verder huppelt ze gewoon
Vrolijk het leven door

Ze is dol op reptielen
Haar slang, haar axolot
Ze weet ook dondersgoed 
Wat ze wil
En wat ze niet will 
Tot slot

Ons Brittje is me een portret
(Britt)

Die praat als een waterval
En ze eet alleen chocolade
Ja het is me
Een geval

Het leven zonder een Britt
Is als een slagroomloze taart
Heel saai en suf bovendien
En vandaag is deze SCHAT
Zowaar alweer veertien....

Gefeliciteerd oma's schattepetatje

Het derde kleinkind dat jarig is dit jaar....
Nog eentje te gaan over zo'n drie weken....
Dan heb ik ze alle vier weer gehad....
Dan duurt het weer een hele tijd voor er cadeautjes komen ..
Met Sinterklaas natuurlijk....
(Isa)

Alhoewel.....als oma blijft je ze eigenlijk verwennen....
Oh jee die rapporten, zwemdiploma's.....cito toetsen....snotneusjes.....
Er is immers altijd wel een verwen gelegenheid......

De hele verdere dag draait eigenlijk om de verjaardag...
Denken aan reizen zit nog niet in het systeem...
Wellicht niet snugger maar het is niet anders....
Ik moet nog op cadeautjes jacht namelijk...
Nou was het idee niet zo complex....de uitvoering is dat echter wel...
Britt wil geld....mijn dochter opperde 'een geldboompje'......en ook dat zou nog niet zo'n probleem hoeven zijn, ware het niet dat ik niet weet wát voor boompje.....
Dat betekent....gewoon gaan shoppen en kijken waar je tegenaan loopt....

Nou ....alles behalve een boompje


natuurlijk....
Eerst moet de waslijst van Willem afgewerkt worden....
Zoiets van "ik heb nieuwe onderbroeken en sokken nodig want dan gooi ik die met gaten erin weg"....
En of het nou om tien of twee onderbroeken gaat weet hij niet....
En of het nou om zes of acht paar sokken gaat weet hij ook niet....
En nee, hij gaat niet kijken want hij moet met Benji de jaarlijkse inenting halen....nu!!....
Dus op de gok haal ik zes onderbroeken en zes paar sokken.....
En dat leuke zomerjurkje.....foei!!.....

Ondertussen kijk ik ook bij de

bloemenzaak en bij diverse winkels naar nepplanten cq boompjes....
Maar niets voldoet...
Dan Jamin maar in.....
Britt is immers een chocolade verslinder....
En kijk eens aan wat een leuke repen met nog leukere teksten en andere bruine rommel ze hebben...
Daar kan ik wel een tasje mee vullen....
En als ik dan straks ook nog een chocolade vlaai haal is het feest compleet...

Dan loop ik langs Albert Heijn....
En kijk aan.....heel veel plantjes die voor boompjes kunnen doorgaan....
De passievrucht struik?....
Het is wel een kind vol passie....
Of toch die gewone....of zijn die giftig voor katten en reptielen.....?

Maar dan....dan zie ik het plantje dat ik natuurlijk moet hebben....
Want zo gek als Britt op ongezonde chocolade is zo dol is ze ook op gezonde Cherry tomaatjes....en daar staat zowaar een Cherry tomaatjes plant die ik direct omdoop tot geld-au-tomaatje......

Ik ben geslaagd....
Nu alleen het geld nog....
Dus op naar de pinautomaat....
En daar maak ik wat mee dat me nog lang bij zal blijven....
Voor mij staan een oude man en een jongere man ...
De jongere man staat dichtbij de oude....
En deze jongere man kijkt te denken...."ik ben allochtoon en die mevrouw zal wel denken dat ik op het geld van die oude man uit ben"......
Niets is minder waar natuurlijk want ik denk er niks bij....
Maar de jongere man voelt zich blijkbaar toch verplicht zich te verantwoorden....
"Ja ik help mij oude vader want die weet niet goed hoe ".....
Ik antwoord vriendelijk dat ik het herinner uit de tijd dat mijn moeder nog leefde en ik haar hielp toen die automaten net hun intrede deden....

En ik vul aan....nu ben ikzelf ouder en snap mijn moeder nog beter want ook ik word moe van al die snelle digitale veranderingen......
"Maar jij heb kinderen zelf?".....vraagt de jongere man die ondertussen ook zijn vader aanwijzingen geeft....
Ja hoor, antwoord ik....en kleinkinderen heb ik ook....daarom sta ik hier ook want eentje is vandaag jarig en op een leeftijd dat ze geen cadeautjes met willen, maar geld vragen....
"Jij gefeliciteerd met jouw kleindochter en fijne dag wens ik jou"....
Ik bedank hem en glimlach....en jullie een fijne Eid Mubarak.....

Dan draait de oude man zich om....
Hij heeft tranen in zijn ogen en begint nog harder te huilen....
"Ik in deze land dit nog nooit gehoord...dit eerste keer hier.....jij zegt zo mooi....eerste keer ik hoor dit hier.....er is hoop voor de land.....jij een kind van Allah....zo mooie woorden jij zegt....."

En hij huilt en huilt en huilt....
Zijn zoon staat er dankbaar naast....
"Jij hebt mijn vader blij gemaakt vandaag" zegt hij dankbaar....
"Mooiste Suikerfeest in dit land eerste keer" snikt de oude man....
Ik weet niet wat me overkomt....
Ik heb het gister immers ook de ouders van mijn lieve moslim kinderen uit de klas gewenst en vannacht nog een oud stagiaire in de app....
Is het niet normaal om mensen die jou hier en nu een fijn verjaardagsfeest wensen, zelf een fijn Suikerfeest te wensen....en dat eigenlijk altijd.....
"Jij bent mooi mens....jij maakt mij mooi feest.....hoop voor deze land".....
Ik vouw schutterig mijn handen en buig mijn hoofd even als een soort dank gebaar, al weet ik niet eens of dat zo gaat bij hun....
Dan draaien de vader en (ik denk) zoon zich om en maken aanstalten te gaan....
En ze draaien weer terug....
"Kijk mij familie.... kinderen en kleinkind...ook dankbaar voor jou"....
Ik zwaai maar even naar de auto waar naar gewezen wordt....en zeg 'veel liefde voor jullie allen'....
De man huilt alweer.....en ik ga maar gauw geld pinnen voor ik nog meer tranen veroorzaak....
Maar het kippenvel staat op mijn armen en mijn eigen tranen prikken achter mijn ogen ....
Omdat ik me schaam voor sommige medelanders die nooit eerder deze lieve vader en opa een Eid Mubarak wensten....


Dan rij ik naar Britt....
Stuiterbal Britt....die de trap af stuitert als oma de deur door komt....
Eerst de cadeautas vol chocolade maar...
Ze glundert....
"Oma ik heb voor een jaar genoeg "....
Dat mag ook wel met zo'n tas vol chocolade, antwoord ik....
"Nee omidepomi dit is een tas vol liefde"....
(Oh heerlijk kind!!!!).....
Dan komt de geld-au-tomaat......
En terwijl ze zorgvuldig en voorzichtig het geld uit het plantje plukt vertel ik het verhaal van de oude man.....
"Dan is het een bijzondere tomaat oma, en tomaat vol liefde"....
Nou en of lieverd....dat is het zeker....

We eten gezellig samen en vieren nog

heerlijk feest...
En als Willem binnenkomt is de pret compleet....
Twee clowns bij elkaar..... Britt en Willem....
Die beide van geen ophouden weten.....
Tot de tranen over je wangen stromen....
Maar dit keer van plezier......















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten