maandag 24 april 2023

24 april 2024 Kos voorbereidingen


Dag van:
Zijn we net terug van een weekendje Ieper....
Wat een leuke dagen waren dat....
En dan nu de vraag....

'Waarom gaan we eigenlijk nog op vakantie', denk ik vanmorgen als ik de appelboom in volle bloei zie staan ....de reiger zie jagen op wat lekkers en ook de aalscholver voorbij zie komen en duik na duik zie duiken om een prooi te bemachtigen....
Zelfs een kuifmees komt langs...
Die had ik nog nooit gezien.....
Maar als ik hardop vraag wat dat nou weer voor beest is en Willem opstaat, vliegt het vogeltje weg....
Gelukkig weet Google wel raad met mijn omschrijving en weet ik al gauw dat het dus een kuifmees was....
En na heeeeeeeeel lange tijd hebben we ook weer musjes in de tuin.....
Het zijn altijd koolmeesjes en pimpelmeesjes die je ziet maar musjes waren er al heel lang niet meer....
Nu zien we er twee....
Ik kan wel uren zo voor het raam zitten...
Natuur verveelt nooit.... NOOIT!!!.....

Hup, daar zit alweer een merel naast me op de klimop....
Hij is de donkerblauwe besjes aan het verorberen....
Niet alleen als schuilplaats is de plant geweldig, maar ook als voedselbron dus.....
Omdat de bessen van de klimop pas eind februari of begin maart rijp zijn, is deze plant voor bes-etende vogels belangrijk...... 
Aan het eind van de winter ontstaat er namelijk bessen-schaarste, maar niet voor de klimop.....en de merel is er dol op....
Veel meer dan op het lekkers in de appelboom dat nu verscholen zit tussen de bloesem...
Ooooh ik hoop zo dat de bloesem nog bloeit als we straks terug zijn uit Griekenland, naar ik vrees het ergste.....

Oeps Griekenland ja....
Maar eerst de belasting aangifte invullen....anders zijn we straks te laat als we terugkomen....
Ja, ja Willem....en de PowerPoint voor de volgende dienst....


Het is maar goed dat ik zo vroeg ben opgestaan want voor ik het weet zit ik alweer in de middag....
En ook de cadeautjes voor onze vrienden in Kos moet ik nog ergens zien te vinden...
Als een haas naar het winkelcentrum, waarvan natuurlijk half Arnhem die niet op vakantie is, nu met deze regen ook hun vertier zoekt....
Geen pretje om hier nu rond te lopen....

Maar dan vind ik gelukkig leuke dingen voor de drie meisjes en Ioanna en Alexis....
Vind ik nog een wit blousje want helemaal zonder mouwen nu naar Kos vind ik een iets te grote uitdaging...
Trouwens we zullen daar volgens Weather online, ook nog een dagje regen krijgen....
Ik hoop alleen op wat warmere regen dan hier....brrrrrr wat is het koud in Nederland....

Laatste keer eten koken in eigen keuken....

Hello Fresh voor twee weken stop gezet...
Ik laat me graag verwennen door de keuken van het restaurant van onze vrienden 'Kapari' en 'Olympia'....
Vroeger twee gezworen vrienden die één restaurant samen hadden 'La Prima'....
Nu zijn ze uit elkaar en heeft Alexis het restaurant op het pleintje gehouden en Kapari genoemd....
Stefanos is begonnen aan de zee in een nieuw gekocht etablissement.... Olympia....
We hoppen dus tegenwoordig van de een naar de ander, want partij hebben wij niet gekozen....
Al is het bij Alexis en Ioanna altijd wel fijn dat we ons nuttig kunnen maken nu Ioanna MS heeft.....
Ik hou ervan om het restaurantje tegen de nacht op te ruimen; alles van tafel en naar de keuken, kleedjes vouwen, kussens stapelen..... en in de ochtend toeristenklaar te maken; servetjes vouwen met bestek erin....kleedjes weer op tafel, het olie, azijn en peper en zout stelletje op tafels te zetten....de geblokte kussens op de stoelen te leggen...
De bougainvillea water te geven en het terrasje te vegen....
Met de meisjes, als ze niet naar school hoeven, een spelletje te spelen op het plein....
Och wat kijk ik er naar uit.....


Gedoe met tickets...
Inchecken online lukt niet...
Maar laat deze reisorganisatie lastminute.com nou eens, in tegenstelling tot menig andere organisatie in die branche, super goed bereikbaar zijn...
En laat ik zelfs in het Nederlands geholpen worden....
Wauw, dit verdiend een pluim....
Ik kan de tickets met een code direct van de Transavia site halen...
Gelukt....en dat zonder stress.....!!
Willem ook weer tevreden want hij heeft een stoel aan het gangpad in het vliegtuig....

Koffer pakken...
Niet te gek veel meenemen want de cadeautjes moeten mee en natuurlijk wil ik wat uit mijn lievelingswinkeltje daar meenemen....
Ooooh laat die nog bestaan en niet door Covid ellende failliet zijn gegaan....
Want naast dat ik er graag leuke kleren koop, is het ook altijd heerlijk om even samen met de eigenaresse op het stoepje te zitten om een bak eigengemaakte koffie te drinken en uren te kletsen over vrouwendingen....
Oh...en als het olijfwinkeltje ook nog maar bestaat...
Het oude mannetje is altijd zo flirterig vriendelijk en verlegen om een praatje, waar ik natuurlijk graag aan voldoe.....
Hij is zo trots op zijn winkeltje waar hij allerlei olijf producten verkoopt...
Van pannenlappen met olijf print tot olijf zeep en olijf olie....van olijfcrème tot olijf medicijn.....

In gedachten loop ik het straatje al omhoog...
Langs de juwelier die met een Nederlandse getrouwd is....
Langs het kanten kleedjes winkeltje met daarnaast het winkeltje met schaakborden van olijfhout....
Het schoenen winkeltje met de opgedirkte Griekse trien....
Het snuisterijen shopje.....
Het stuk bij de barretjes waar de

Bougainville overheen groeit....
Dan het restaurantje met de stotteraar en eeuwige concurrent van Kapari....want ze zitten tegenover elkaar.....
Altijd ruzie hadden Stefanos en hij....
Alexis is geen ruzie zoeker....dus er is weer rust op het plein....

Over een paar uur zal ik weten of ze er nog allemaal zijn...
Wie de Covid overleeft hebben en wie niet...

Mijn koffer is inmiddels gepakt....
Gezellig wat katoen bolletjes mee zodat ik wat te haken heb op het terras van Olympia en Kapari....
We kunnen niet wachten om hun verraste gezichten te zien als we eindelijk.... eindelijk na zoveel jaar weer op Kos zijn....

Wekker half één....
Kwart over één rijden.....
Dat moet lukken....
Nog twee uurtjes slaap pakken....










1 opmerking:

  1. Oh wat heerlijk dat jullie weer op vakantie gaan. Heel veel plezier en hou ons op de hoogte van jullie avonturen. Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen