zondag 23 april 2023

23 april 2023 dag 2 Ieper


Dag van:
Wat heb ik heerlijk geslapen....
En wat moet ik vroeg op....
Maar Willem is best een beetje gespannen dus laat ik hem maar vergezellen...

Zullen we nog een extra dagje blijven....de pastorie staat ons ter beschikking zolang we willen..... of gaan we verstandig zijn en toch naar huis vanmiddag?.....
We moeten immers maandagnacht naar Griekenland....

Geen tijd om verder te discussiëren....

Tijd om drie stappen te zetten en de kerk in te gaan....
De organist oefent al.....de koffietafel voor na afloop wordt al gedekt....
De techniek is in de weer met hun PowerPoint.....de kerkenraad hangt de collecte zakjes recht....

Willem zoekt een plek uit...
Hij heeft de keus uit drie...
Maar nee, dat is niet waar....
De lange tafel is om de orde van dienst te doen....

Het grote katheder ernaast is voor de overdenking/preek....
Het kleinere katheder is voor degene die de schriftlezing leest....
Je moet het maar even weten....
En lieve Nele heeft de katheders zelf ontworpen...knap staaltje!!...

De dienst begint....
Veel zingen dit keer....
En Willem galmt er bovenuit met zijn tweede stem...
Ik moet erom lachen....
De organist speeot traag en kent het verschil tussen de open noten (2) tellen en de dichte noten (1 tel) niet.....
Ik erger me eraan....

De overdenking is een juweeltje...

Geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet....
Niet met een ratio vast te leggen....met je verlangen wel....

Willem krijgt complimenten...
Om de overdenking....de twijfel die mag bestaan....
Zelfs applaus na zijn fluitspel....
En één mevrouw zegt hem, zo blij te zijn dat ze een predikant nu eindelijk eens heeft mee zien en horen zingen....
Ik haal maar gauw de grijns van mijn gezicht....


Een grote gedekte tafel en allemaal aan de koffie...
Wat een gezelligheid....
En heus....als je er even bij blijft is dat Vlaams goed te volgen....maar een Vlaming die dialect spreekt, waarvan ook zijn kunstgebit los zit, en die ook nog eens een hersenbloeding heeft gehad.....sorry....
Ik heb alleen de woorden Napoleon en Hitler verstaan.....
Ik vermoed dus dat het over de eerste en tweede Wereldoorlog ging....


Toch maar besluiten om na een wandeling door stad en omgeving weer huiswaarts te keren.....
De sleutel mogen we straks in de brievenbus gooien....

We lopen de stad weer in.....
En natuurlijk.... Willem heeft honger....
Willem wil een omelet....dat hoort bij de vakantie vindt hij....
Maar nergens een omelet te vinden...
Wel tapas.....en een beetje tapas tent heeft.....juist....kippenvleugeltjes of dijtjes....

Ook goed dus....
Hij de kip, ik de garnalen kroketjes....samen de mancheto kaas....
Hij een pul bier van weet ik wat voor merk dit keer....ik de Kriek.....het enige bier dat ik lust ..
Het markt restaurant heet Les Halles.....
En natuurlijk kennen wij dat van Parijs...
Het restaurantje hangt vol met fotos uit een ver verleden van Les Halles...
Ik kijk mijn ogen uit en haal mijn hart op....
Toch nog een beetje Parijs vandaag....

Dan gaan we wandelen...

De Beluikstraat uit....richting de markt
En naar ik hoop nu eens wat verder dan die markt met zijn kroegen en eettentjes....
We komen tot de ontdekking dat Ieper ook wel kattenstad genoemd wordt.....maar je vooral overal klaprozen tegenkomt....
De klaproos is het internationale symbool dat herinnert aan de menselijke tol van oorlogen.....
John Mc Crae beschreef pakkend het beeld van de klaproos in het gedicht 'In Flanders Fields', dat hij in 1915 schreef in de schaduw van het Ieperse front.....
In Vlaanderens velden bloeien de klaprozen 

Tussen de kruisen, rij aan rij, die de rustplaats aangeven van jou en mij. 
En hoog in de lucht Vliegen leeuweriken, dapper kwelend rond, 
Hun gezang overstemd door kanongebulder op de grond.
Het is een gedicht van de Canadese militaire arts John Mc Crae, die het schreef nadat hij een soldaat had helpen begraven en neerkeek over de talloze houten kruisjes die de graven van zoveel gesneuvelden markeerden.......

Waarom het katten stad genoemd wordt heeft een bijzonder lugubere betekenis....
De stad leeft nu van het oorlogstoerisme..... 

Er was daarom behoefte aan een traditie die recht zou doen aan de historie van Ieper en een band zou scheppen tussen de bewoners......
Dat werden de Kattenfeesten.......
Tot 1817 had Ieper het gebruik gekend om jaarlijks enkele levende katten vanaf de Belfort naar beneden te gooien.......
Hoe dit nou een band kan scheppen is mij een raadsel....
Al vind je er in onderstaande link een heel verhaal over....


Dan lopen we verder.....naar de Menenpoort....
De Menenpoort is een herdenkingsmonument.....
De stadspoort werd in 1927 door de Britten gebouwd aan de oostzijde van de stad, ter nagedachtenis aan de ongeveer 54.900 Britse soldaten die in de Eerste Wereldoorlog sneuvelden en niet meer geïdentificeerd of teruggevonden werden...... 
Zo'n bloedige strijd was het dus.....
De naam verwijst naar de stad Menen, een stad waar men vanuit Ieper-centrum via de Menenpoort naartoe kan......
De poort is een van de herdenkingsmonumenten voor vermisten van de Commonwealth War Graves Commission......

The Last Post hoor je daar dagelijks, stipt om 20.00 uur, ongeacht de weersomstandigheden  staan ze te trompetteren....
De Last Post vindt plaats ónder de Menenpoort.....
Wat een akoestiek.....
Jammer dat we die misten.....

Dan lopen we langs de vestingmuur....
Eerste Wereldoorlog.....
Tijdens de oorlog fungeerden de gebastioneerde vestingmuren rond Ieper als beschutting.......

Onder de hoofdwal kwam er een ondergrondse verbinding tussen de Rijselpoort en de Menenpoort.....
In de kazematten werden hoofdkwartieren, medische posten, slaapruimtes en opslagruimtes ondergebracht......

Op de ramen van het college van Ieper staan gedichten....
Mooie gedichten....
Ik lees ze allemaal en maak van enkelen foto's....

We komen op de oude vismarkt....

De Vismarkt is een marktplein in de Belgische stad Ieper.....
Het smal gekasseid pleintje ligt tussen de Boterstraat en de Seminariestraat in...... Tegenwoordig staat de Vismarkt in Ieper bekend als de uitgangsbuurt; vroeger was dit een markt waar vis werd verkocht.


Ik voel en blaar opkomen....
Ik loop notabene op gedegen en vooral degelijke Fila gympen maar er ontstaat een blaar....
Geen hond krijgt een blaar in gympen....ik dus wel ...
Toch wil ik nog even in de kathedraal kijken en de rest geloof ik wel....
Mooi om te bewaren voor een volgende keer....

Nou houden wij niet zo van katholieke poespas maar....eerlijk is eerlijk dit is een mooie kathedraal met prachtige schilderijen en weinig bombarie.....
Vooral de ankers van de kinderen,

gemaakt voor hun communie vind ik geweldig....
Wat een idee.....!!
En het beeld van de handen....
Het moderne beeld van een geketende Jezus....
Indrukwekkende kathedraal....

Mijn blaar begint nu echt op te spelen ....tijd om huiswaarts te keren....
Dag markt.....de Beluikstraat in....onze spullen pakken....in volle voorzichtigheid het smalle opritje achteruit rijden....
Sleutel door de brievenbus....

Nog even de weg vragen voor Google Maps aan gaat....
Dag Ieper....we vonden je een schoonheid....
Hopelijk vragen jullie Willem nog eens terug.....

Toch wel een lange rit hoor dit drieeneenhalve uur....
En snertweer....files....wegomleggingen.... vervelende ringweg bij Antwerpen....
Zo'n terugreis is ook niks....
De heenreis dan rij je ergens naartoe....bent nieuwsgierig....hebt van alles te kletsen...

De terugreis ben je moe....van alle indrukken...en je weet uiteindelijk wel waar je uitkomt....thuis namelijk....bekend terrein....

Willem zeurt na tien kilometer al dat het zo stil zal zijn zonder honden....
Dat hij niet weet wat hij moet zonder honden....
Maar gelukkig ontvang ik op mijn mobiel radio 1 en kan hij via het programma 'langs de lijn' horen hoe zij Feyenoord speelt en wint....
"WE worden écht wel kampioen Wampie"....
Nou.... WE niet hoor...jij misschien wel....en Feyenoord ook.....

En nu op naar reis twee....
Alles uit de kleine koffer en de grote koffer in ...
Maar daarover morgen meer.....




































 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten